In welke richting tafelzaag plaatsen in werkbank

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
62
Beste houtbewerkers,

Ik speel met de gedachte om mijn simpele elektra beckum tafelzaag in te bouwen in een werkbank. Hiermee upgrade ik mijn tafelzaag aanzienlijk, gezien de huidige fence waardeloos is (en een max capaciteit heeft van ±20cm...) Ik zou dan zelf een nieuwe fence moeten maken: inspiratie genoeg op youtube. Ik ben zo eens wat aan het ontwerpen en aan het youtuben en begin me af te vragen hoe ik mijn zaag in de werkbank zou moeten positioneren.

Ivm de beperkte grootte van mijn garage zet ik de werkbank op wielen zodat ik deze in het midden van de ruimte kan zetten wanneer ik er om heen wil kunnen werken of wanneer ik moet zagen op de tafelzaag. Ik had als grootte van mijn werkbank in gedachte 1800x950mm. Nu had ik bedacht dat ik de zaag het beste er zo in kan zetten dat ik een brede capaciteit krijg, dus zo (in rood het zaagblad):

Zaagtafel werkbank ontwerp.png

Mijn gedachte was dat ik niet vaak volledige platen zal zagen (ik heb een invalzaag hiervoor), dus wanneer ik een uitvoertafel nodig zou hebben zou ik misschien iets afneembaars of inklapbaars kunnen fabriceren. Wanneer ik echter op youtube kijk zie ik veel werkbank bouwers de zaag een kwartslag gedraaid monteren. Hierdoor hebben ze een lange uitvoertafel (de gehele werkbank dus eigenlijk), maar mijns inziens niet veel capaciteit in de breedte. Ik begrijp dat ik geen 1,5m breedte nodig heb, maar als ik de zaag een kwartslag gedraaid monteer is de capaciteit zo'n 60cm. Ga ik mezelf hier dan niet beperken? Ik ga waarschijnlijk niet veel massief hout schulpen, maar vooral werken met plaatmateriaal in de verbouwing waar we midden in zitten. Voor het maken van bijvoorbeeld een simpele keuken voor een bijkeuken lijkt me het handig als ik meer capaciteit heb dan die 60cm... Wat zou jullie keuze zijn?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
een eurootje op zijn kant
wens je platen van 250 cm af te korten, dan heb je een behoorlijke breedte tussen geleider en zaag nodig
daarvoor gebruikt men meestal een roltafel op een paneelzaag, of - voor de meest kapitaalkrachtigen - een opdeelzaag
haaks op lengte zagen is een grote uitdaging
dan zou ik nog liever de invalzaag gebruiken
het handigste is om platen van 250x125 cm reeds bij de handel op brutomaat te lagen zagen
nadien kan je ze zelf op breedte + lengte zagen
om ze op lengte te zagen zou ik van die werkbank een mft-type maken
op dit forum staan heel wat voorbeelden met een wegklapbare dwarsgeleider + (inval)zaag
om ze op breedte te zagen heb je een langere aanvoer- & uitvoertafel nodig dan op je schets
een verlenging met (piano-)scharnieren of een rolbok
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.003
824
Omgeving Leiden
Hoi,
Zoals je hem nu getekend hebt, lijkt me een goed idee. Wellicht wat meer naar rechts, aangenomen dat je langsgeleider aan de rechterkant van de zaag komt.
Want dan heb je wat meer ondersteuning bij afkorten van materiaal, waarvan dan de grootste lengte links van het zaagblad uitsteekt.
En misschien wat meer 'naar boven 'toe zodat je wat groter vlak vóór je zaag hebt. Zeg maar een wat langere aanvoertafel. Dat is iets wat ik bij mijn tafelzaag n.l. mis.
Ook weer niet te ver naar boven, want dan kan je er moeilijk bij, moet je steeds voorover buigen. Een aanvoer lengte van zo'n 40 cm lijkt me een mooi compromis.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zou m ook in deze richting doen (mits je dan voldoende aan- en afvoerruimte over houdt in je werkplaats). Als je de werkbank als uitvoertafel wilt gebruiken, dan moet je werkbank ook altijd leeg zijn. Alhoewel dat een loffelijk streven is, is de praktijk weerbastiger :D Je moet dan minimaal allerlei handige vakken onder de werkbank maken; die moeten dan zó handig zijn, dat je ze ook daadwerkelijk gebruikt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.