in je hand boren

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Ja klinkt echt dom. Maar helaas al 2x meegemaakt op 3 dagen. Ik ben een tuinberging aan het maken en ik moet schroeven van 100 inboren in tuinhout.
Ik heb zo een schroefboor van Dual Power met een 20V 2.0 Batterij met 1,5 Amp. Hij krijgt de schroeven erin. Wel moeilijk maar het lukt wel.
Ligt dit nu echt aan het toestel of doe ik iets verkeerd? Als de schroef er half inzit schiet hij er regelmatig vanaf. En aan de bit ligt het niet want het zijn torx schroeven waarvan het bitje bij de schroeven zit. Ik heb hier ook een 40V batterij van 2.6 Amp bij maar dat lijkt me te zwaar. Heb je dit probleem niet als je een beter toestel hebt of waar kan dit aan liggen?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Boor je wel voor?
Dat je het meegeleverde bitje gebruikt wil nog niet zeggen dat het een goed passend bitje is. Als de passing niet goed is en je gaat kracht zetten bij het indraaien kan het bitje er nog altijd gewoon uitspringen. Ik zou dus ook naar mijn bitje kijken voorday ik een nieuwe boormachine koop.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Tja, het zijn zelfborende koppen op een torx schroef. Bij elke doos schroeven van 100 zit een bijpassend bitje. Ik heb niet voorgeboord dat geef ik toe. Als je op de grond moet werken is het ook al niet eenvoudig en soms wil je het sneller laten gaan. Ik merk wel dat op snelheid 2 ipv 1 hij er nog veel vlugger uitspringt. Dus ik zet hem op 1. Tevens heb je dan nog snelheden tot 21 en bij mij staat hij op 17. Is het misschien beter trager te boren?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Tja, het zijn zelfborende koppen op een torx schroef. Bij elke doos schroeven van 100 zit een bijpassend bitje. Ik heb niet voorgeboord dat geef ik toe. Als je op de grond moet werken is het ook al niet eenvoudig en soms wil je het sneller laten gaan. Ik merk wel dat op snelheid 2 ipv 1 hij er nog veel vlugger uitspringt. Dus ik zet hem op 1. Tevens heb je dan nog snelheden tot 21 en bij mij staat hij op 17. Is het misschien beter trager te boren?

Sneller gaat je in dit geval meer tijd kosten. Ik boor eigenlijk altijd voor en heb daarvoor dan altijd meerdere machines die ik na elkaar gebruik. 1. boren, 2. verzinken / soevereinen 3. schroeven. Voor het schroeven gebruik ik de slagschroevendraaier.
Als de schroeven er zo uitspringen zou ik toch echt voorboren en aan een ander bitje denken. 100mm is echt veel materieaal dat je moet verplaatsen bij het schroeven, door voor te boren schep je ruimte zonder gelijk de capaciteit te verminderen.

"Snelheden 1-21" is voor hoe snel de slipkoppeling werkt zodat je de schroef en het hout beschermt tegen te ver indraaien. Als hij bij 17 er gewoon uit draait, dan heeft de boormachine nog genoeg koppel en zou ik het in voorboren en bit zoeken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Zorg dat je recht achter je boor staat, boor recht op de schroef en voldoende druk zetten.
 

zoldercircuit

Actieve deelnemer
7 mrt 2019
74
1
Is Moeilijk als de kader op de grond ligt en je moet schuin boren.. dat was het probleem
Ik heb ook een slagmoerboor en die is nog heviger en gevaarlijker
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.546
256
Misschien paste de bitjes bij het openen van het pa mss wel perfect, maar doordat je in een lastige positie schroeft, zou het zomaar kunnen dat de tandjes op het bitje al snel afgrond/versleten zijn met als gevolg dat als er kracht op komt dat ie eruit vliegt.

Voorboren ligt nu wel voor de hand.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Kan ook dat je boor niet sterk genoeg is. Als de draaisnelheid heel geleidelijk is, blijft het bitje makkelijk op zijn plaats. Als de boor het bijna niet haalt gaat die eruit schieten en kost het veel meer kracht om het bitje op zijn plaats te houden. De grote van de accu is verder niet erg relevant.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Gebruik hier een makita slagmoersleutel met adapter naar bit.
Draai hier woodies schroeven van 6x140 in eiken palen bij rasterwerk langs de weide. Niks voorboren, gaat prima.
Zou ik met een gewone accuboor zonder "rammelstand" niet voor elkaar krijgen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
823
Omgeving Leiden
Met 'Ah' wordt ampere uur aangegeven. Een 3Ah accu kan 1 uur lang 3 Ampere leveren, of 2 uur lang 1 ,5 Ampere, of 3 uur lang 1 Ampere enzovoort.
Dus als het indraaien van een schroef moeilijk gaat, kost dat veel energie dus veel stroom. Die energie komt uit de accu. De accu gaat dan vlot leeg.
Dan biedt een 5Ah uitkomst, daar zit meer energie in dan in een 3Ah accu met dezelfde spanning . Kan je dus langer mee doorwerken.
Maar een 5Ah accu is groter in formaat dan een 3Ah exemplaar en heeft meer gewicht. En dat moet je telkens weer optillen.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Mischien de schroefdraad over een stuk handzeep halen voor je hem erin draait.
Dan heeft de schroef minder weerstand als je hem erin schroeft.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
820
162
Twello
Bijenwas en voorboren. Met boenwas gaat het ook en ik moet zeggen dat iedereen een keer met en zonder was een schroef in hout moet draaien. Ik heb nog van die sleufschroeven en dan breekt de boel uit zonder was (bijna 100%). Met was bijna niet meer.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
271
16
Amersfoort
www.twolt.nl
Ach ik heb net mijn nieuwe werkplaats ingericht en daar (samen met collega's) een hele reeks tussenwanden gebouwd van OSB op vuren balkjes, schroeven 4x70. Daar zijn vele honderden, zo niet duizenden schroeven in verdwenen. Die boren wij echt niet voor, veel te veel gedoe! Er is geen enkele balk gespleten, dus het is ook niet nodig. Zelf schroef ik met de slagschroevendraaier, die rammelt alles zo naar binnen (ook veel dikkere schroeven). Andere collega's gebruiken een gewone accuboor en daarmee lukt het ze ook prima. Ik merk zelf ook dat mijn torx-bitje soms uit de schroef springt. Dat gebeurt vooral als je de machine niet hard genoeg tegen de schroef drukt. Al met al zit dat bitje hooguit iets van twee millimeter in de schroef, dus er is weinig voor nodig om hen eruit te doen komen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.