Ikea Blum Scharnieren

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Vandaag 2 hangkasten van Ikea samen gestoken ( i know zelf maken had leuker geweest maar niet goedkoper ) maar moest iets snel hebben en goedkoop lol .
Ik had bewust geen scharnieren gekocht omdat ik hier nog een hele doos Blum Inserta Clip On liggen heb met dempers etc.
Eerste test bleken de scharnieren perfect te passen in de deurtjes geen enkel probleem .
De plaatjes voor in de kast zijn andere dan in ikea die ik heb ( die van ikea zijn met de horizonale gaten ) .
Maar dat is nog niet zo een probleem .
Echter wat blijkt met de scharnieren erop past de deur niet meer in de corpus ... een stukje van het scharnier raakt de kastrand ..
Wat ik dus nu denk is dat de scharnieren van "Ikea Blum" +/- 60mm zijn en de echte Blum 65mm .. wellicht is dat express zo ..
Echter ik vind dat de deurtjes van ikea de 35mm gaten ENORM dicht bij de rand zitten ...had het 35mm gat nu 1cm hoger gezeten had ik nu dit probleem niet ..
Ik heb nu bij wijze van test 2 scharnieren 5mm afgezaagd met de ijzerzaag en nu passen ze wel tussen de corpus .
Dus ik heb er een oplossing voor .. andere oplossing zou zijn de 35mm gaten herboren langs de andere kant van het deurtje maar dan iets meer van de rand af .
Ik had beter toch 1 setje meegeomen om te vergelijken .. heb hier helaas niks anders in huis met dergelijke ikea scharnieren .
Deze worden bij de kast aangeraden : http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60204645/?query=602.046.45 ... op de foto lijken deze toch als 2 druppels op mijn orginele blums ..
 

Bijlagen

  • 2015-12-29 23.31.09 (Small).jpg
    2015-12-29 23.31.09 (Small).jpg
    44,2 KB · Weergaven: 408
  • 2015-12-29 23.52.27 (Small).jpg
    2015-12-29 23.52.27 (Small).jpg
    50,6 KB · Weergaven: 404
  • 2015-12-29 23.51.26 (Small).jpg
    2015-12-29 23.51.26 (Small).jpg
    29,8 KB · Weergaven: 407
  • 2015-12-29 23.51.17 (Small).jpg
    2015-12-29 23.51.17 (Small).jpg
    25,6 KB · Weergaven: 403
Laatst bewerkt:

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Ikea heeft nog niet zo lang geleden het assortiment scharnieren veranderd. In het verleden heb ik vaak bij Ikea scharnieren gekocht voor zelfbouw projecten en ik was altijd erg tevreden over de kwaliteit! De nieuwe scharnieren nog niet echt gebruikt maar wel goed bekeken. Het systeem is een beetje anders en ze zien er wat minder stevig/stabiel uit.
De 'oude' serie scharnieren is nog wel verbkrijgbaar maar niet altijd (ruim) op voorraad.....

Just my 2 cts ..

Gijs
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ikea heeft nog niet zo lang geleden het assortiment scharnieren veranderd. In het verleden heb ik vaak bij Ikea scharnieren gekocht voor zelfbouw projecten en ik was altijd erg tevreden over de kwaliteit! De nieuwe scharnieren nog niet echt gebruikt maar wel goed bekeken. Het systeem is een beetje anders en ze zien er wat minder stevig/stabiel uit.
De 'oude' serie scharnieren is nog wel verbkrijgbaar maar niet altijd (ruim) op voorraad.....

Just my 2 cts ..

Gijs

die zijn ook prima hoor niks fout mee .. zelfs de voetjes en dempers zijn gewoon Blum ..
heb nu op mijn "ikea" blum scharnieren Blum dempers ... zijn volgens mij exact dezelfde maar speciaal voor ikea gemaakt ( smaller) .
Mijn aangepast ( stukje afgezaagd ) klikken gewoon op de ikea voetjes ( voordeel van de ikea voetjes is dat ze direct passen op de gaatjes die voorzien zijn .)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb hier nog wat blum scharnieren liggen van een paar jaar geleden en die zijn 58 mm breed. Zal straks een foto toevoegen.
Destijds heb ik ze wel eens gewogen en de ikea versie woog minder dan de originele, hoeveel weet ik niet meer.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Yep dat kan best hoor .. maar ze passen allesins onderling .. de plaatjes zijn identiek ( klik systeem ) .
Alleen dus zijn de deurtjes wat laag ingeboord waardoor de recente echte blums van 65mm tegen rand komen van corpus .

Deze van 58mm liggen in bakken in de ikea nu .

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60204645/

Deze zijn wel enkel voor keukenkastjes dacht ik .. sommige kleerkasten gebruiken andere scharnieren ( daar stat zelfs geen blum op denk ik )

Ik heb ze gisteren in frankrijk gehaald ( franse grens ier op 15km ) http://www.ikea.com/fr/fr/catalog/products/60204645/?query=602.046.45
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.