Ik doe maar wat :)

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
Ik vind het leuk met hout bezig te zijn en begin langzaam aan wat ervaring op te doen. Zo heb ik inmiddels een oude houten Chris Craft gerestaureerd (meermalen project) en heb ik vorige winter een hol houten golfsurfboard gemaakt. Dat kon nog net binnen.
Op dit moment ben ik een bus aan het ombouwen tot camper (wie niet tegenwoordig) en ben daarom op dit forum beland.
De bus staat voor de deur op de oprit en is in feite een mooie knutselschuur.
Vanwege Corona is het opeens wel erg lastig om her en daar even wat te regelen en sta je opeens zelf te knoeien met een slechte handcirkelzaag.
Ik hoop dat jullie me met mijn aankomende vragen kunnen helpen!

Ben
 

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
da's dus jouw eerste zoektocht
een invalzaag + spouwmes met een geleider is handig
welkom !
Dank voor de tips. Invalzaag heb ik inmiddels kunnen uitvinden, maar wat is een spouwmes? Is er ergens op dit forum een soort woordenboek met al die moeilijke vaktermen? :)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat is een spouwmes? Is er ergens op dit forum een soort woordenboek met al die moeilijke vaktermen?
een spouwmes is een mes dat in de spouw (gleuf) komt die je zaagblad gemaakt heeft
het staat zowel op tafel- als handcirkelzagen
het gebeurt dat door het zagen in het hout spanningen vrij komen die het gezaagde deel dichttrekken
daardoor knelt het op het zaagblad, wat verschroeingen geeft + het zaagblad afremt
het spouwmes vangt die knelling op
rechtsboven op dit forum staat de zoekfunktie
veel termen kan je ook op het internet vinden
een houtwoordenboek bestaat bij mijn weten niet
over houtbewerking bestaan wel boeken

1614668452856.png
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Volgens mij is de combinatie invalzaag en spouwmes niet heel veelvoorkomend. Althans, mijn makita sp6000 heeft er geen. Die van festool ook niet standaard en de parkside ook al niet.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens mij is de combinatie invalzaag en spouwmes niet heel veelvoorkomend.
dat belet niet dat een spouwmes een extra-veiligheid is

aan 149,99 btw in vind ik de scheppach mét spouwmes
@Ben Boon het spouwmes is de donkere tong achter het zaagblad
scheppach is een redelijke machine, maar niet echt de top
(top)kwaliteit heeft zijn prijs



1614671391054.png
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Natuurlijk is een spouwmes een veiligheid. Maar dan zal het denk ik in geval van een invalzaag demontabek zijn. Lijkt me toch dat anders bij het invallen het spouwmes het te zagen materiaal in de weg zit? Tenzij het heel kort is.

Edit ik heb het mis. In dit filmpje
zie je hoe dat werkt vanaf 7 minuten en 50 seconden.

Het spouwblad is verend gebouwd.
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Volgens mij is de combinatie invalzaag en spouwmes niet heel veelvoorkomend. Althans, mijn makita sp6000 heeft er geen. Die van festool ook niet standaard en de parkside ook al niet.

De Festool TS55 heeft wel een (meeverend) spouwmes. Zo staat die tenminste beschreven: hier

98a98847-f7e2-11ea-810e-005056b31774_1600_1066.jpg

Niet dat Ben daarom meteen maar een Festool moet aanschaffen. Ik heb zelf ook de eerder genoemde Scheppach, en ben daar heel tevreden over. Natuurlijk zal hij het niet halen bij de Festool (o.a. misschien wat moeilijker in te stellen), maar voor incidenteel zaagwerk is deze goed genoeg.

Ik zou zelf in ieder geval altijd een zaag met spouwmes willen hebben. Als er spanning in het hout zit, en dat gaat klemmen, kunnen de gevolgen groot zijn.

Bij het invallen heb ik eerlijk gezegd nog niet gemerkt dat hij echt in de weg zit.
Edit: nu werd ik zelf ook wel nieuwschierig. Bij de Scheppach kan je het spouwmes ook wegklappen. Als je erop drukt veert het naar achter/boven weg (en komt het weer naar beneden als de druk wegvalt, dus er een paar cm zaagsnede is)
 
Laatst bewerkt:

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
De Festool TS55 heeft wel een (meeverend) spouwmes. Zo staat die tenminste beschreven: hier

Bekijk bijlage 99630

Niet dat Ben daarom meteen maar een Festool moet aanschaffen. Ik heb zelf ook de eerder genoemde Scheppach, en ben daar heel tevreden over. Natuurlijk zal hij het niet halen bij de Festool (o.a. misschien wat moeilijker in te stellen), maar voor incidenteel zaagwerk is deze goed genoeg.

Ik zou zelf in ieder geval altijd een zaag met spouwmes willen hebben. Als er spanning in het hout zit, en dat gaat klemmen, kunnen de gevolgen groot zijn.

Bij het invallen heb ik eerlijk gezegd nog niet gemerkt dat hij echt in de weg zit.
Edit: nu werd ik zelf ook wel nieuwschierig. Bij de Scheppach kan je het spouwmes ook wegklappen. Als je erop drukt veert het naar achter/boven weg (en komt het weer naar beneden als de druk wegvalt, dus er een paar cm zaagsnede is)
De kogel is door de kerk. Ik heb ook een PL55 besteld.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik kan bevestigen dat een TS55 een spouwmes heeft. Zowel de oude (de mijne is uit 2005) als het huidige model.

Dat spouwmes zit inderdaad een beetje in de weg bij "invallen" (= midden in een plaat beginnen met zagen ipv aan de rand; bijvoorbeeld om een gat uit te zagen). Omdat het verend is gemonteerd bij de TS55 heb je er niet heel veel last van. Ik begin altijd een paar cm vanaf de uiterste maat, maar wel zo dat het spouwmes nog op het niet verzaagde deel blijft staan. Vervolgens zaag ik een stukje achteruit tot in de beoogde hoek en daarna vooruit. Het spouwmes zakt dan vanzelf in zaagsnede.

NB: zoals hierboven al genoemd, is het spouwmes bedoelt op spanning in het hout op te vangen en de zaagsnede "open te laten staan" zodat het zaagblad niet beklemd raakt. Bij een invalzaagsnede is dat niet aan de orde, omdat je het hout niet volledig doorzaagt.

Ergo: als een invalzaag alleen gebruikt wordt voor invalzaagsnedes, dan is een spouwmes inderdaad overbodig. Ik vermoed echter dat een invalzaag in 99% van de gevallen voor reguliere snedes gebruikt wordt (opdelen) en dan draagt zowel de invalfuncties als het spouwmes bij aan de veiligheid van de machine.
 

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
11
3
Ik ben blij met mijn Scheppach invalzaag!
Heeft iemand nog suggesties voor een goed zaagblad voor hout met HPL top- en onderlaag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.