Iets anders dan hout, maar wel vakmannen

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
mooie film , doe zelf ook wat aan leerbewerking pas nog een schoenmaker naaimachine gekocht een
Singer 29k 71 bj 1954 wat men op die filmpjes ziet daar is toch wel jaren ervaring voor nodig,
Uitstervend beroep schoenmaker in Nederland , o zo jammer, hand gemaakt is niet te betalen in Nederland
Het meeste is nu nog reparatie, en die mensen die dat doen worden ook steeds zeldzamer ,
Eerst werd ik uitgelachen, , voor die gene die destijds zo hard lachten sorry geen tijd ,
Het is voor mij een bij hobby naast hobby hout/metaal bewerking ,
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
@Arend b : Oh, die hebben wij ook een staan, zo'n Singer. Nog steeds nooit aan toegekomen om er echt iets mee te doen. Mijn vriendin wilde dat wel graag, maar sindsdien verbouwing etc.. Wel goed om te weten dat er hier iemand is met ervaring met dit apparaat...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
hand gemaakt is niet te betalen in Nederland
maar per saldo goedkoper. Nou ja, bijna. Als je een hand gemaakte schoen op maat koopt dan loop je het paar eerst op de goede manier in. Dan direct door de maker zelf laten verzolen. Bij het inlopen vervormt de schoen een beetje naar je voet. Die vorm wil je vast houden met het snelle verzolen na een maand of drie. Daarna is het een kwestie van bijhouden en gaat een paar ruim 30 jaar mee. Het bijhouden, regelmatig verzolen is inmiddels ook best prijzig geworden, vandaar het bijna in het begin.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Heb voor mijn singer 29k 71 ook veel filmpjes af gekeken , maar toch een handleiding en onderdelen boek
Laten uit printen door mijn vrouw, gewoon een hebbe ding, het moeilijkste worden langzamerhand de 45 mm lange naalden met ronde bovenkant al 2x verkeerde besteld of ze hadden een platte kant dat was niet erg heb nog een hand singer 128 bj 1918 met lange spoel Waar die in passen , een keer hoera ronde bovenkant maar de naald tekort, mocht het noot worden een opofferen /of een kapotte door er 10 mm af te zagen en dat stuk
Er het eerst in dan de tekorte naald lengte komt heel secuur net het oog van de naald,
Oude Singer s lusten graag olie , dan lopen ze als een naaimachine
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Mooi om te bekijken, die fijn motoriek van de schoenmaker.
Wat een kennis en kunde.

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.