Iepenhout laten drogen

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik heb een paar stammetjes Iep kunnen bemachtigen en ik wil proberen om hier bruikbaar hout uit kan halen. Ik begrijp dat Iep normaal gesproken gewaterd wordt, maar daar heb ik de middelen niet voor. Ik ben van plan de stammen te verzagen tot planken met een alaskan mill en deze in de buitenlucht onder een dak te laten drogen. Ik begrijp dat Iep vatbaar is voor worm en schimmel en ik vroeg me af of er een beproefde behandeling is om het hout tijdens het drogen te beschermen?
 
Haal in ieder geval de bast van de stammetjes af, zodat als er iepenspintkever aanwezig is deze zich niet verder kunnen verspreiden. Daarna laten zagen en op gelat laten drogen, bij voorkeur onder een open afdak zodat de wind daar vrij spel heeft. Reken op 1 cm droogtijd per jaar. Bij 18 % vochtigheid spreekt men van winddroog. Wil je het binnen gaan gebruiken dan zal het binnen onverwarmd nog verder gedroogd moeten worden naar zo,n 12%. Er zijn biologische beschermingsmiddelen om aantasting te voorkomen, maar daar ben ik niet van op de hoogte. Mocht je in de buurt van Leidschendam wonen, maak dan een afspraak, dan kan ik je laten zien hoe wij dat doen op houtzaagmolen De Salamander (Bezoek houtzaagmolen De Salamander in Leidschendam). Daar kunnen de stammetjes eventueel op een woodmyzer tegen kostprijs gezaagd worden.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: 0nn0, jaap en Jurriaan

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Ik ben ook voorstander van het hout onmiddellijk te behandelen na verzagen. In een aantal eiken stammen zaten er bij mij na een paar weken al beestjes in het kernhout... Vervolgens alles behandeld, geen last meer van gehad. Xyladecor BP, Perfacs, Embasol,... Allemaal goed spul
 
  • Leuk
Waarderingen: houtdraaierke65

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Dank voor de tips zo ver. Ik heb inmiddels een kan Embasol staan om het gezaagde hout te behandelen. En Jan bedankt voor het aanbod om de stammen te zagen bij de Salamander. Leidschendam is opzich niet heel ver maar het vervoer van de stammen is niet zo eenvoudig (met de middelen die ik heb). Maar nog belangrijker, ik heb hier een uitstekend excuus om een alaskan mill aan te schaffen. Ik zie dat de Salamander open is voor bezoek, dat lijkt me een leuk uitstapje om een keer met de kinderen te doen.

Vandaag eindelijk de tijd gevonden om aan de slag te gaan met mijn nieuwe speelgoed, eerst even proberen met een vuren balk:

1702667147520.jpeg

1702667189419.jpeg

Gaat best prima, maar wel lastig om het begin en eind van de snede mooi in het vlak te houden. Op die momenten ligt de geleider maar deels op het referentie vlak.

Daarna een kleine stam gepakt om te zien hoe dat ging. Nu met ladder als referentievlak zodat ik de ingang en uitgang ook mooi vlak kan zagen.

1702667502105.jpeg

Resultaat valt niet tegen. Al bleek dat de bevestiging van de ladder op de stam nog niet optimaal was en aan het einde toch een beetje ging kantelen.

1702667611717.jpeg

De snede is gelukkig wel goed vlak over het grootste deel van de lengte. Alleen het laatste hoekje loopt iets af.

1702667755882.jpeg

De volgende snede weer de ladder gebruikt als geleiding, en nu beter vastgezet.

1702667486279.jpeg

Van het weekend eens zien of ik hier verder mee kan komen. Tot nu toe erg tevreden met het resultaat voor een eerste keer.

Ik heb trouwens het idee dat die dikkere stammen in de achtergrond van een eik zijn, benieuwd wat daar voor moois uit komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvanheel

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Je hebt er geen lier bij gekocht.
Ik zou hem als ik jouw was er toch eentje bestellen, werkt veel lichter.
Bij de eerste zaagsnede schroef ik de ladder met 4 schroeven vast zodat hij niet kan kantelen.
De schroeven wel zo lang nemen dat je ze niet probeert door te zagen, heb ik geprobeerd, lukt niet kan ik je zeggen
De tweede zaagsnede leg ik de zaag op de stam zo schuin mogelijk zodat de geleiding zoveel mogelijk op de stam ligt en dan met 1 hand de zaag bedienen en de andere hand de zaag in het hout drukken en gelijk recht houden, is goed te doen.
 
  • Haha
Waarderingen: Wim Kluck

uncommon

Actieve deelnemer
13 feb 2017
80
20
Utrecht
Ik heb zelf ook die lier, het maakt het een stuk makkelijker. Je zaagt een stuk consistenter. Ik gebruik de ladder altijd alleen op de eerste. Probeer hem met wiggen goed recht te krijgen.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
De lier leek me niet echt nodig met mijn stammetjes van slechts 1.2 m lang. De tijd dat de zaag aan het werk is is slechts 1-2 minuten per snede. Voor langere en dikkere stammen zal een lier zeer welkom zijn.

Bij de eerste snede is het idd zaak om de ladder stabiel vast te zetten. Ik gebruik 2 planken met keggen tussen stam en ladder. Dat werkt goed. De ladder plaatsen voor de 2e en volgende snede is zo gedaan. De ladder ligt dan op een vlak, er hoeft niets gesteld te worden. Plankjes op de stam, ladder erop en schroeven. Nadeel is wel dat ik nu een paar schroefgaatjes in elke plank heb zitten. Toch maar eens proberen om zonder ladder een natte start te maken.
1702889754500.jpeg

1702889462333.jpeg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb gaten in een aantal sporten geboord en dan vastgeschroefd, bij gebruik van 2 schroeven per sport trek je de ladder ook recht.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Dank voor de tips zo ver. Ik heb inmiddels een kan Embasol staan om het gezaagde hout te behandelen. En Jan bedankt voor het aanbod om de stammen te zagen bij de Salamander. Leidschendam is opzich niet heel ver maar het vervoer van de stammen is niet zo eenvoudig (met de middelen die ik heb). Maar nog belangrijker, ik heb hier een uitstekend excuus om een alaskan mill aan te schaffen. Ik zie dat de Salamander open is voor bezoek, dat lijkt me een leuk uitstapje om een keer met de kinderen te doen.

Vandaag eindelijk de tijd gevonden om aan de slag te gaan met mijn nieuwe speelgoed, eerst even proberen met een vuren balk:

Bekijk bijlage 138709

Bekijk bijlage 138710

Gaat best prima, maar wel lastig om het begin en eind van de snede mooi in het vlak te houden. Op die momenten ligt de geleider maar deels op het referentie vlak.

Daarna een kleine stam gepakt om te zien hoe dat ging. Nu met ladder als referentievlak zodat ik de ingang en uitgang ook mooi vlak kan zagen.

Bekijk bijlage 138712

Resultaat valt niet tegen. Al bleek dat de bevestiging van de ladder op de stam nog niet optimaal was en aan het einde toch een beetje ging kantelen.

Bekijk bijlage 138713

De snede is gelukkig wel goed vlak over het grootste deel van de lengte. Alleen het laatste hoekje loopt iets af.

Bekijk bijlage 138714

De volgende snede weer de ladder gebruikt als geleiding, en nu beter vastgezet.

Bekijk bijlage 138711

Van het weekend eens zien of ik hier verder mee kan komen. Tot nu toe erg tevreden met het resultaat voor een eerste keer.

Ik heb trouwens het idee dat die dikkere stammen in de achtergrond van een eik zijn, benieuwd wat daar voor moois uit komt.
Mooi werk,
welke kettingzaag gebruik je hiervoor? hoeveel vermogen heeft die? en wat is je bladlengte?
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik gebruik een Stihl ms500i met 6,7 pk en een 90 cm blad in de alaskan mill, waar max 75 cm zaagbreedte overblijft door de bevestiging van de geleider.
 
  • Leuk
Waarderingen: hoalt

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
stinkt dat niet binnen no time dat stilstaande water?
Omdat de klep dicht zit kunnen er geen muggen, bladeren, (vogel) dieren in komen
Zou de container nog moeten "modificeren" met een kraan om het water er uit te kunnen laten lopen
offtopic: Donkeren afgesloten containers worden in veel landen gebruikt om regenwater voor langere tijd als drinkwater op te slaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.