Het idee is leuk, maar een uitslag van 3,2 cm is wel wat klein.
https://www.hbm-machines.com/produc...MIm6Do37mc3wIVT5V3Ch1PjgPIEAEYASADEgLowfD_BwE
https://www.hbm-machines.com/produc...MIm6Do37mc3wIVT5V3Ch1PjgPIEAEYASADEgLowfD_BwE
Het voordeel is langgatboren. Maar dit hulpstuk is een prul. Als het op de draaimachine zelf zit heeft het ook de lange slag die het lossen juist makkelijker en sneller maken. Het is voor metaal en hout hetzelfde.
Hier de eenvoudige uitvoering die je tegen kan komen, ook op een houtdraaibank:
Bekijk bijlage 82573
Hier de ultradeluxe versie, hendels uitgetrokken is snel verplaatsen, hendels ingedrukt is met planetairvertraging voor zwaar boren of een meedraaiend center op druk zetten. Het is een Schaublin, en die hebben wij op werk ook staan (toevallig hè) alleen die van ons is een maat groter als onderstaande foto. Het boren van lange gaten is met de slag van 180 mm kinderspel. Bij mijn vorige werkgever stond een Caseneuve met soortgelijke kop, ik vind het heerlijk werken:
Bekijk bijlage 82574
Dit ga je op houtdraaibanken nooit tegenkomen, daar is het veels te duur voor. De eerste foto meen ik op met name oude draaibanken wel eens gezien te hebben. Of je het op nieuwe machines als optie kunt krijgen weet ik niet.
Lange gaten in metaal boor je makkelijker met de boor in de beitelhouder. Dan kan je de boor op de automatische voeding je werkstuk in laten lopen.
Als je echt goed, zuiver en diep wil boren moet je deze van Vicmarc kopen.
Er hangt een prijskaartje aan waar je een goede kleine draaibank van kan kopen.
Bekijk bijlage 82575
The Vicmarc Deep Hole Drilling Tailstock can be used in place of a traditional tailstock and is suitable for fast and conventional drilling. The Deep Hole Drilling Tailstock can drill up to depths of 215mm without having to repositioning it. As this product has both horizontal and vertical adjustments it allows the Drilling Tailstock to be mounted on any Vicmarc VL200, VL240 or VL300 lathes (or similar sized lathes).
Dat noemen we in de volksmond frezen![]()