Ideale plaats werkbank: centraal of tegen muur?

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Ik ben een beginnend houtbewerker en wil graag een fatsoenlijke werkbank gaan maken. Ik twijfel of ik daarbij moet kiezen voor een centrale werkbank waar ik lekker omheen kan lopen, of een werkbank tegen de muur . Als ruimte geen probleem is, wat zouden jullie dan de voorkeur geven? Wat zijn de afwegingen?

Beoogde afmeting is circa 2 x 1 meter voor de centrale werkbank, of 2 x 0,65 meter voor werkbank tegen muur.
 
Laatst bewerkt:

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Als je de ruimte hebt voor beide zou dat de voorkeur hebben. Persoonlijk lijkt een werkbank centraal mij wel prettiger werken, echter heb ik daar nog geen ervaring mee. Maar het is natuurlijk erg afhankelijk wat voor projecten je wil gaan doen. Wil je grotere meubels maken lijkt me een grote (centrale) werkbank toereikender om je doel te bereiken.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou in dit geval dan kiezen voor een werkbank op wielen zodat je met een groot project de bank naar het midden kan rijden. En als je een wat kleiner project hebt de bank tegen de muur kan zetten
Jammer genoeg heb ik die keuze niet en staat de mijne verplicht tegen de muur
Succes met je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
Ik heb beide gehad, maar nu gebruik ik alleen de centrale nog voor houtwerk.
Aan de wand vind ik handig om wat te verlijmen of ijzerwerk te slijpen, maar geen delicaat werk, want vaak zijn de planken te groot/breed, en dan hangt het teveel over de rand heen.

Mijn werk hok is klein, en heb ik de centrale werkbank intussen +- 1800x700 gemaakt.

Wel moet ik zeggen dat ik er Caster wielen onder heb zitten. Dan kun je de werkbank mooi verrijden, of echt neerzetten als deze mag blijven staan. Ik snap niet dat ik dat de wielen niet eerder gekocht heb om eerlijk te zijn:

1610081880206.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik heb mijn werkbank indertijd gebouwd met vliegtuigmodelbouw in gedachten en het is een blok op wielen van ongeveer 122x122 (twee halve platen op mekaar, los zodat ze gemakkelijk om te draaien zijn) er zit veel bergruimte in en ze staat op wielen, ik merk dat ik ze bij grotere meubels meestal van de muur trek.
Kris
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Beoogde afmeting is circa 2 x 1 meter voor de centrale werkbank, of 2 x 0,65 meter voor werkbank tegen muur.
wat je allemaal wil doen + hoe groot de stukken zijn, bepaalt hoe groot je werkbank zou moeten zijn
snij je enkel hout, dan volstaat een kleine
ga je met platen werken, dan is 65 cm krap, want een halve plaat is minstens 60 cm breed
je hebt dan nog geen 5 cm over om gereedschap te leggen
ga je lijmen & klemmen, dan zit het er dik in dat je de werkstukken op de werkbank klemt
daarvoor dient ze aan alle zijden toegankelijk te zijn
is de ruimte beperkt, dan zijn klapwielen dé oplossing
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
wat je allemaal wil doen + hoe groot de stukken zijn, bepaalt hoe groot je werkbank zou moeten zijn
Ik ben echt een beginner, dus moet er nog allemaal achter komen wat het prettigst werkt. Het is erg provisorisch hoe ik nu werk. Ik heb een klein werkbankje tegen de muur staan van 120 x 55 cm. Hierop doe ik wat fijner handwerk: schaven, frezen, schuren. Ik merk dat deze snel te klein wordt en ook vaak vol ligt met spullen. Een zaagtafel heb ik (nog) niet, dus hout laat ik meestal op maat zagen voor mijn projecten. En afkortwerk doe ik op de vloer. Ik heb twee pallets centraal op de vloer liggen, waar ik grotere werkstukken op zet om aan te werken. Allemaal voor verbetering vatbaar dus.

Projecten die ik in de nabije toekomst wil gaan doen (naast werkbank maken) zijn o.a. het maken van een bed, inbouwkasten, paneeldeuren, plantenbakken, ... Daarnaast zal de werkbank ook dienen als sleutelplek.

Mijn aanvankelijke plan was om tweedehands een dressoir te kopen en daaromheen een frame te maken, waarop ik dan een massief blad leg van een oude eettafel. Dan heb ik een mooie werkplek en tegelijkertijd ook handige opbergruimte eronder voor mijn gereedschap. Werkbank op wielen heb ik aan gedacht, maar heb denk ik toch liever een vaste plek. In eerste instantie heb ik er eigenlijk niet bij stilgestaan en wilde ik gewoon een werkbank tegen de muur maken, maar begin nu toch te twijfelen of een centrale werkbank niet veel prettiger is. Ik heb er de ruimte voor, maar is wel een concessie.

Ik kwam deze blog nog tegen en daar gaat de algemene voorkeur uit naar een centrale werkbank:
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
o.a. het maken van een bed, inbouwkasten, paneeldeuren, plantenbakken,
voor grote werkstukken heb je een grote werkbank nodig
standaardmaat voor een deur is 83 cm breed en 201,5 hoog
als je die op de werkbank wil lijmen/klemmen . . .

Werkbank op wielen heb ik aan gedacht, maar heb denk ik toch liever een vaste plek.
'vaste plek' is nog een vaag begrip
heb je voldoende ruimte, dan neem je best een zo groot mogelijke werkbank én zet je die centraal, zodat je er omheen kunt om aan alle kanten van de werkstukken te werken
staat die soms toch in de weg, dan zet je die op klapwielen, zoals DannyL in #4 aangeeft
daarmee wiebelt je werkbank niet, maar kan je ze toch - indien nodig - verplaatsen
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten dat het een centrale werkbank gaat worden. Ik denk niet dat ik de behoefte ga hebben om de werkbank te verplaatsen dus ga voor een 'vast' ontwerp zonder wielen.

Een nadeel van een centrale werkbank is wel dat je geen directe toegang hebt tot stopcontacten. Ik zat te denken om een kabelgootje op de vloer te monteren naar mijn werkbank toe en dan stopcontacten onder de werkbank te maken. Een andere optie is stopcontacten in het plafond. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Heb zojuist onderstaande eettafel gekocht op marktplaats, die als werkblad gaat dienen. Afmeting: 200 x 86 cm en 4,5 cm dik van massief eik. Had hem liever nog wat breder gehad (pakweg 110-120 cm), zodat ik ook op de kopse kant een mooie werkruimte heb als ik aan het sleutelen ben. Maar in die afmeting is weinig te vinden tweedehands. Wellicht dat ik er nog een stuk aan ga lijmen als ik ergens mooi eikenhout kan krijgen. Ik denk dat dit wel mooi gaat worden.

Nu nog op zoek naar een ontwerp en hout voor het onderstel... Ik denk dat ik tzt wel een nieuw topic open om mijn vorderingen te delen!

$_86 (2).jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb hetzelfde gedaan als jij van plan bent. Ik had hier een massief tafelblad die ik nu gebruik als werkbank. Het onderstel heb ik gemaakt van multiplex naar het idee van Fine Woodworking. Dus een pent/gat verbinding maar dan zonder het hakken.
Het enige probleem dat ik nu wel heb is dat het werkblad is kromgetrokken door de andere vochtigheid in de schuur. Desondanks kan ik er nog prima op werken.
Werkbank staat bij mij vrij in de ruimte.20201121_115659.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
Een nadeel van een centrale werkbank is wel dat je geen directe toegang hebt tot stopcontacten. Ik zat te denken om een kabelgootje op de vloer te monteren naar mijn werkbank toe en dan stopcontacten onder de werkbank te maken. Een andere optie is stopcontacten in het plafond. Hoe hebben jullie dat opgelost?
hangt van je set-up af maar ik zou nooit kabels over de vloer laten lopen. Zelf had ik dat een jaar of 2 maar hoevaak ik dat vervloekt heb met het verschuiven van dingen. Nu loopt alles via het plafond.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zat te denken om een kabelgootje op de vloer te monteren naar mijn werkbank toe en dan stopcontacten onder de werkbank te maken.
op alles wat over de vloer loopt ga je je ergeren, en zelfs over struikelen
hak een gleuf uit, leg je kabel daar in, smeer die toe, en plaats stopkontakten aan de zijkant van je werkbank
vanuit het plafond is ook mogelijk, zoland die hangend draden niet te lang zijn & in de weg zitten

Had hem liever nog wat breder gehad (pakweg 110-120 cm)
je kan er altijd een mpx op leggen die breder is
het is in ieder geval best dat je blad breder dan je onderstel is
daardoor kan je aan de buitenzijde klemmen op je blad zetten
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik had eerder een ruime werkplaats (100 m2), met een meubelmakerswerkbank tegen de wand en een centrale montagetafel, zelf gemaakt van vuren en complete 244 x122 platen multiplex. Opgedikte randen (3 x 18 mm) met een ruim overstek over het onderstel heen, super handig om te klemmen. In de loop van de tijd merkte ik dat ik die centrale tafel meestal veel en veel prettiger vond. De royale ruimte om je materiaal te hanteren is echt zeer prettig. De wekrbank gebruikte ik voor kleine klusjes, en om gereedschappen op te leggen, plus de bankschroeven natuurlijk.

En inderdaad: geen kabels over de vloer, maar een snoer met haspel bovenlangs, had ik aan een rail aan het plafond hangen. Succes en veel plezier ermee!
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Een nadeel van een centrale werkbank is wel dat je geen directe toegang hebt tot stopcontacten. Ik zat te denken om een kabelgootje op de vloer te monteren naar mijn werkbank toe en dan stopcontacten onder de werkbank te maken. Een andere optie is stopcontacten in het plafond. Hoe hebben jullie dat opgelost?

Zeker niet "op" de grond. Evt. infrezen/hakken of via het plafond. Waarschijnlijk moet je toch met elektra naar een plek boven de werkbank voor een fatsoenlijke lichtbak. Gelijk een paar extra stopcontacten monteren en wellicht t.z.t. een afzuigslang.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Wel moet ik zeggen dat ik er Caster wielen onder heb zitten. Dan kun je de werkbank mooi verrijden, of echt neerzetten als deze mag blijven staan. Ik snap niet dat ik dat de wielen niet eerder gekocht heb om eerlijk te zijn:

Bekijk bijlage 96188
Dit soort inklapbare wielen hebben het nadeel dat ze laag bij de gronds nogal uitsteken. Als het werkblad ver oversteekt, is dat niet zo'n probleem, maar anders wel. Ik had ze onder mijn zaagtafel gemonteerd, maar na 3x struikelen snel weer verwijderd.
 

way2go

Actieve deelnemer
5 mei 2018
49
5
Teuven, Belgie
je kan er altijd een mpx op leggen die breder is
het is in ieder geval best dat je blad breder dan je onderstel is
daardoor kan je aan de buitenzijde klemmen op je blad zetten

Ja, had ik ook al aan zitten denken om mpx te nemen, maar deze tafel was wel een buitenkansje qua prijs (1 plaat mpx is bijna even duur). Ik speel nog met wat ideeën om hem eventueel breder te maken. Een mogelijke optie is om het blad in tweeën te zagen en dan een gereedschapsbak van 20 cm breed in het midden ertussen te maken. Of ik leg er een losse plank tussen zoals bij een roubo werkbank, die ik kan ophogen om werkstukken te klemmen.

Zeker niet "op" de grond. Evt. infrezen/hakken of via het plafond. Waarschijnlijk moet je toch met elektra naar een plek boven de werkbank voor een fatsoenlijke lichtbak. Gelijk een paar extra stopcontacten monteren en wellicht t.z.t. een afzuigslang.

Ja, ik moet sowieso een extra lamp gaan hangen. Ben alleen bang voor stekkerdraden die dan continu in de weghangen, maar waarschijnlijk zal dat wel meevallen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
903
760
Nootdorp
Ik ben ook een beginnende houtbewerker en ben nog veel aan het uitvogelen. Ik heb een garage van 5 x 3 met daarin meerdere fietsen. De oplossing die ik gekozen heb is:
  • twee verrijdbare werkbanken (zelf gemaakt). Deze hebben twee plateaus om hout en gereedschap in te stapelen. De bovenkant heb ik gemaakt van een goedkoop aanrechtblad. Doordat deze twee verrijdbaar zijn en een gelijke hoogte hebben, kan ik meerdere combinaties maken.
  • 1 werkbank functioneert ook als zaagtafel als ik de handcirkelzaag aan de onderkant bevestig.
  • Rondom de garage stopcontacten aangelegd (ik heb nu 12 stopcontacten en twee verlengsnoeren. Hier werd ik er vrolijk van.
  • Verrijdbare vandiktebank en verrijdbare afzuiginstallatie.
  • Bij mooi weer werk ik buiten, bij minder mooi weer gaan de fietsen naar buiten.
Ik ben blij met de flexibiliteit die ik hiermee heb gecreerd. Ik heb nog niet gekeken naar een optimale routering. Dat komt later wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.