Hulpstuk schulpen en halfhout-verbinding (resawing and half Lap joint)

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
Er waren de laatste tijd een paar berichten over schulpen en halfhoutverbindingen. Al een tijdje was ik bezig om daar een hulpstukje voor te verzinnen.
Dit omdat ik geen goede cirkelzaag heb en een freesmachine veel geluid, stof en ruimte vraagt. Ooit heb ik zelf 3 markiezen gemaakt voor mijn erker. Dat waren zo'n 30 halfhout verbindingen, en ik had daarvoor een freesmal gemaakt. Dat was veel herrie, spaanders en stof. Tegenwoordig doe ik veel meer met handgereedschap omdat ik niet de ruimte heb voor machines en het lawaai niet meer kan verdragen.
Ooit heb ik eerder een vertikale zaaggeleider gemaakt Verticale zaaggeleider (Vertical Miter box)

Dit ontwerpje is hiervan een afgeleide, wat eenvoudiger en alleen voor schulpen en halfhout. Het is een afbeelding gemaakt in Paint, omdat me dat het meeste handst.
Er staan geen maten bij, omdat je zoiets kunt maken voor seriematig werk en voor diverse houtformaten van bv 20 x 20 mm tot 80 x 80 mm.
Een japanse zaag is hiervoor het meest geschikt volgens mij..
 

Bijlagen

  • Halfhout schulp zaagmal .jpg
    Halfhout schulp zaagmal .jpg
    45,2 KB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Stookhout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.