Hulpmiddelen vs vast gereedschappen

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Op YouTube staan veel handige dingen zoals zo’n Cirkelzaag geleider:

https://m.youtube.com/watch?v=N1-Pxik-u4U

Vraag me af, zijn er hier mensen die zoals gebouwd hebben ter vervanging van een veel duurder zaagtafel?

Ik heb namelijk wel een Makita 6000 invalzaag maar geen zaagtafel of afkortzaag. Ik ben wel gecharmeerd van een dewalt 7492 zaagtafel of een metabo afkortzaag. Voor beide zijn dit soort hulpmiddelen goed te doen.

Zo jou, wat bied het je meer anders dan en veel lagere prijs?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hoi,
Niet dat ik ooit zoiets gemaakt heb, maar ik zie de volgende eigenschappen:
- goedkoper dan een zaagtafel
- op maat te maken voor het werk dat je zelf vaak doet: lang of kort
- licht
- neemt weinig ruimte in wanneer opgeborgen
- makkelijk meenemen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik heb ook een invalzaag en geen zaagtafel. Het vervelende van een invalzaag is dat het stuk wat je over wilt houden, onder je liniaal moet leggen. En wil je echt nauwkeurig zagen, dan moet je meten van de achterkant van je liniaal en niet vanaf je zaagstrip (die naar verloop van tijd kleine beschadigingen heeft). Daar is wel een hulpstuk voor te maken, maar dan is een zaagtafel veel sneller bij repeterend werk.

Wat ook niet lekker gaat met een invalzaag is het schulpen van een stuk hout. Het deel wat je over wilt houden, ligt onder je liniaal en kun je niet vast zetten. Als je maar een klein deel er af wilt zagen, heb je niets om je hout vast te zetten.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb ook een invalzaag en geen zaagtafel. Het vervelende van een invalzaag is dat het stuk wat je over wilt houden, onder je liniaal moet leggen. En wil je echt nauwkeurig zagen, dan moet je meten van de achterkant van je liniaal en niet vanaf je zaagstrip (die naar verloop van tijd kleine beschadigingen heeft). Daar is wel een hulpstuk voor te maken, maar dan is een zaagtafel veel sneller bij repeterend werk.

Wat ook niet lekker gaat met een invalzaag is het schulpen van een stuk hout. Het deel wat je over wilt houden, ligt onder je liniaal en kun je niet vast zetten. Als je maar een klein deel er af wilt zagen, heb je niets om je hout vast te zetten.

Klopt wel wat je zegt maar ik had het idee dat zo'n geleider zoals in het YouTube filmpje dit wel beter werkbaar maakt
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoewel ik het een inventief systeem vindt zie ik toch ook wel de nodige bedenkingen.

Misschien is deze van ons gewaardeerde Athanor een betere optie?

 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De machine ligt los in de profielen, als je een vorm van kick-back oid krijgt is het wel een beetje oppassen...
 

HobbyMan

Nieuw lid
13 jul 2016
2
0
Dit is denk ik niet te maken op die manier, met de Makita invalzaag, aangezien het blad bijna aan de buitenkant zit.
Bij de cirkelzagen, zit het blad vaak wat naar binnen toe en is er meer oppervlak om ergens op te steunen/glijden.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor mij is de jig uit de youtube video van twdi geen vervanging voor een zaagtafel. Een zaagtafel is vooral sterk in het herhaaldelijk zagen van strips hout met steeds dezelfde breedte, terwijl die uit de video vooral geschikt is voor het afkorten van materiaal. In die zijn is het eerder een vervanging voor een radiaalzaag. De jig kan breder zagen dan een afkortzaag, maar minder dik hout. Tevens vraag ik mij af wat de kwaliteit van de zaagsnede is, omdat de zaag niet op het hout ligt. Zelf heb ik een zelfbouw mft/3 gemaakt. Maar in het geval van twdi zou ik eerder een reguliere afkortzaag kopen dan mijn MFT/3 maken. Maar een echte zaagtafel is natuurlijk nog beter (en duurder).
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Dit is denk ik niet te maken op die manier, met de Makita invalzaag, aangezien het blad bijna aan de buitenkant zit.
Bij de cirkelzagen, zit het blad vaak wat naar binnen toe en is er meer oppervlak om ergens op te steunen/glijden.

Dit precies. Ik heb ook de makita invalzaag, ik heb ook het filmpje wat twdi post bekeken toen ik een jig voor mijn invalzaag wilde maken. De versie in het filmpje kan niet voor de invalzaag, omdat je aan de kant van het zaagblad, geen profiel kan plaatsen waar de zaag op moet rusten (dan zaag je daar bij wijze van spreken, dwars doorheen). Ik heb toen een andere jig gemaakt, waarbij ik mijn bijgeleverde zaag geleider gebruik om die op mijn werkstuk te leggen die wel in de jig ligt (en daardoor altijd 90 graden gezaagd wordt zonder dat ik iedere keer mijn zaag geleider met een speedsquare haaks moet klemmen).

Nadeel daarvan nu: mijn zaag ligt op mijn werkstuk, stel je de hoogte niet goed in, zaag je je jig geheel door :) Ik wil aan de andere kant van mijn jig de mogelijkheid maken om mijn zaaggeleider OP HOOGTE te plaatsen, zodat het meer de functie krijgt zoals die in het filmpje werkt. Maw, ipv twee van die L-metaalstripjes, gebruik ik ook dan mijn zaaggeleider. Is het makkelijk? Zeker! Maar is het echt snel? Mwah, in elk geval veel sneller dan geen jig...

PS: groot voordeel, klemmen van je zaaggeleiden kan makkelijk op je jig, ipv op je werkstuk zelf. Daarnaast, ik heb door ik een klein beetje in mijn jig heb ingezaagd, een goed beeld waar mijn snede komt. Dat helpt bij afmeten en goed neerleggen. Dit is voor mij in ieder geval voldoende.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
afkortzaag.jpg

Voordat ik een afkortzaag kocht, heb ik deze constructie gemaakt voor de GKS190 om een ladekast voor mijn boorstandaard te maken. Het resultaat was goed, alles mooi haaks.
Het is allemaal te doen, kost je alleen meer tijd en moeite dan met echt gereedschap.
 

bakkiet

Actieve deelnemer
25 aug 2018
90
22
Dordrecht
Bekijk bijlage 96308

Voordat ik een afkortzaag kocht, heb ik deze constructie gemaakt voor de GKS190 om een ladekast voor mijn boorstandaard te maken. Het resultaat was goed, alles mooi haaks.
Het is allemaal te doen, kost je alleen meer tijd en moeite dan met echt gereedschap.

Prachtig! Alleen moet je voor een invalzaag je constructie iets aanpassen, want je zaagt direct door je rechter geleiding heen in de lengte :) Mijn geleider ligt nu dus op die plek als steun en geleider.
 

HobbyMan

Nieuw lid
13 jul 2016
2
0
Inderdaad wat bakkiet zegt.
Hier een voorbeeld, waarbij je de houten geleider die hij daar gebruikt, kan vervangen door je geleider tegen blokjes of wat alu te leggen (haaks uiteraard).
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Prachtig! Alleen moet je voor een invalzaag je constructie iets aanpassen, want je zaagt direct door je rechter geleiding heen in de lengte :) Mijn geleider ligt nu dus op die plek als steun en geleider.

Hej Bakkiet,

Dit systeem werkt fijn met een gewone cirkelzaag omdat deze gelijk op diepte zit en je juist niet hoeft te duiken, het blad is beschermd door de kap of de geleider. Ik zou deze constructie nog steeds pakken met mijn GKS190 en geen nieuwe maken voor mijn GKS55. En dat is los van het feit dat ik een kapzaag heb, hoewel die tot 300mm zaagt en ik in deze bak tot 600mm kan gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.