Hulp omgeving Zeewolde

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
Hallo allemaal

Het volgende ik ben bezig met een tafel van valse christusdoorn (gladitsia triacanthos) en probeer dit zoveel mogelijk met de hand te doen de balkjes zijn al gezaagd alleen nu nog het schaven. Nu is mijn vraag is er iemand in de buurt die mij wat tips en tricks kan geven want ik loop een beetje op het eind van m'n kennis aan. Ik heb nog wat gelezen over de hoek van de schaaf veranderen en geprobeerd maar had nog niet helemaal het gewenste resultaat.
Groet johan
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Bij het schaven inderdaad altijd met de draad mee schaven, anders gaat de schaaf happen. (zie het als het aaien van een kat of hond: met de haren mee gaat goed, tegen de haren in daarentegen...)
Je moet zoveel mogelijk vezels schuin doorsnijden, tegen de draad in 'begraaft' de schaaf zich omdat deze dieper in het hout getrokken wordt.

Stel je schaaf ook niet te grof in. Die neiging heb ik zelf ook wel eens (anders gaat het zo langzaam), maar juist als de beitel te ver uitsteekt ga je ook lopen 'hakken' ipv schaven. De krul die eruit komt moet haast doorzichtig zijn. Hiermee moet je ook wat experimenteren en het juiste gevoel van de afstelling krijgen.

Zorg ook voor een goed scherpe beitel. Bij de meeste beitels is deze geslepen met een hoek van 25 graden en is dit ook voor veel hout de juiste hoek. Een kleinere hoek snijdt misschien beter, maar is ook zeer snel weer bot. Alleen voor kopshout en/of zeer warrig/kruisdradig hout zou je een schaaf kunnen nemen waar de beitel onder een lagere hoek in ligt, een zgn Low Angle Plane, al is dit meestal een afwerkschaaf en geen schaaf om ruw hout haaks etc te krijgen. Maar voor het gewoon schaven van de meeste houtsoorten is een no4 of ongeveer vergelijkbaar de aangewezen schaaf.
 

N0lfin

Nieuw lid
17 sep 2020
9
3
Wel absoluut met de nerf mee anders wil het helemaal niet ik heb nu de reischaaf heel licht staan. En dat gaat wel aardig. Ik heb nog wat geprobeerd met de platte kant van het mes een hoek op te slijpen maar daar krijg ik geen mooi resultaat van. Een Yorks pitch las ik op internet.
 

JPN

Actieve deelnemer
24 mrt 2018
66
60
Wel absoluut met de nerf mee anders wil het helemaal niet ik heb nu de reischaaf heel licht staan. En dat gaat wel aardig. Ik heb nog wat geprobeerd met de platte kant van het mes een hoek op te slijpen maar daar krijg ik geen mooi resultaat van. Een Yorks pitch las ik op internet.
Hoi even een vraag. Hoe dicht heb je de mond van de schaaf en tot welke korrel slijp je ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.