hulp nodig met houtsoort / draaien

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
13
2
Ik heb een hele oude draaibank van mn vader onder het stof vandaan gehaald en ben aan de slag gegaan met een stuk vers hout. Schors eraf gehaald, beitel voelde nog vrij scherp. Eerste centimeters gingen als een raket, mooie lange slierten kwamen eraf. Maar toen na een bepaalde laag gebeurde er opeens nauwelijks iets meer. Er kwam met moeite nog iets vanaf en ik moest echt duwen. Heb nog aan de voorkant een Holling geprobeerd te maken, dicht bij het middenpunt ging het wel, maar aan de buitenrand zelfde verhaal. Kwam nauwelijks iets meer vanaf.

Is het te vers? Of is het het soort hout wat niet geschikt is? Beitel toch niet scherp genoeg, ondanks dat het leek aan het begin?

Bijlagen

• IMG_3334.JPG
    IMG_3334.JPG
    88,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_3335.JPG
    IMG_3335.JPG
    75,6 KB · Weergaven: 21
  • IMG_3337.JPG
    IMG_3337.JPG
    93,6 KB · Weergaven: 17
  • IMG_3338.JPG
    IMG_3338.JPG
    126,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_3339.JPG
    IMG_3339.JPG
    117,6 KB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
13
2
Wat voor hout?
ja goede vraag, dat weet ik dus zelf niet. Ik heb een stuk van een boomstam afgezaagd die hier in de buurt was gekapt. Maar ik heb er zelf nog niet echt verstand van. Het enige wat ik weet dat het een soort rode-paarse stukken aan de binnenkant heeft. Ik heb er ook geprobeerd een lepel van te snijden, dat was ook geen succes. Zie foto voor de stam met schors.

kun jij het zien?

Bijlagen

• IMG_3341.JPG
    IMG_3341.JPG
    143 KB · Weergaven: 17
  • IMG_3342.JPG
    IMG_3342.JPG
    141 KB · Weergaven: 16
  • IMG_3343.JPG
    IMG_3343.JPG
    122,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
565
300
57
Luzy Saint Martin
Ik vrees dat het hout nog wat te ‘nat’ is gezien de wijze waarop het vervormd bij het draaien.
Misschien dat een vlakke beitel beter resultaat geeft?

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
229
172
Ik vermoed dat dit een stammetje is van een bolcatalpa met aantastingen in de stam, wat je hebt weggesneden is het spinthout, daaronder heeft het hout wisselende hardheid en snijdt niet lekker meer. Catalpa vergt een zeer scherpe beitel (vind ik) Het bruine kernhout snijdt vind ik wel fijn, is niet erg hard.

• Leuk
Waarderingen: Arwin123

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.027
3.836
Gaanderen
Arwin leuk dat je met houtdraaien begint. Je vraag is duidelijk, maar er zijn vele antwoorden mogelijk.
Mijn advies is, neem contact op met een van de afdelingen van Radius. Zij kunnen je verder helpen en eventueel les geven. De platte beitel is een prima stuk gereedschap, maar vergt wel oefening. Vele draaiers kunnen er niet mee overweg. Helaas staat er geen locatie op jouw profiel.
Kijk hier voor de afdelingen Afdelingen - Radius - Vereniging van Houtdraaiers NL

Wim Kluck voorzitter afdeling achterhoek twente

• Leuk
Waarderingen: H@ns

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
13
2
Arwin leuk dat je met houtdraaien begint. Je vraag is duidelijk, maar er zijn vele antwoorden mogelijk.
Mijn advies is, neem contact op met een van de afdelingen van Radius. Zij kunnen je verder helpen en eventueel les geven. De platte beitel is een prima stuk gereedschap, maar vergt wel oefening. Vele draaiers kunnen er niet mee overweg. Helaas staat er geen locatie op jouw profiel.
Kijk hier voor de afdelingen Afdelingen - Radius - Vereniging van Houtdraaiers NL

Wim Kluck voorzitter afdeling achterhoek twente
bedankt! Ik kom uit Gouda, dus zal is een mailtje naar die groep sturen. bedankt!

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
565
300
57
Luzy Saint Martin
Ik vermoed dat dit een stammetje is van een bolcatalpa met aantastingen in de stam, wat je hebt weggesneden is het spinthout, daaronder heeft het hout wisselende hardheid en snijdt niet lekker meer. Catalpa vergt een zeer scherpe beitel (vind ik) Het bruine kernhout snijdt vind ik wel fijn, is niet erg hard.

Catalpa (trompet boom) zou heel goed kunnen ja!
Misschien kun je dan in dit topic nog wat informatie vinden:

• Leuk
Waarderingen: Arwin123

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.