Hulp met meten en aftekenen

Burgerlijk

Nieuw lid
20 nov 2020
13
4
Beste,

Ik wil graag een Ofyr ring maken van hout.
Foto is een voorbeeld van de ring om een vuurschaal, de schaal zelf maakt een maatje in de metaalindustrie voor ons.
Aangezien het een vermogen kost om dat te kopen en zelf maken veel leuker is, uw hulp gevraagd.
Ik wil niet te veel houtverlies hebben en de ring maken uit planken...
Op welke manier moet ik dit meten en aftekenen op de planken om een perfecte cirkel te krijgen?
Dus hoe maak ik de ring uit planken?
 

Bijlagen

  • ring.jpg
    ring.jpg
    258,4 KB · Weergaven: 28

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Er is een app miter bend en segment calculator. Deze worden normaal gesproken gebruikt voor het draaien van schalen en vazen uit segmenten. Je kan ze natuurlijk op deze manier zagen en plakken en hierna met een bovenfrees en cirkelgeleider de cirkel maken. You tube is je vriend er is veel te vinden je moet alleen wel de engelse termen weten. Ik ga er voor het gemak vanuit dat je geen draaibank hebt die dit formaat aankan. Anders is dat ook een optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk en Salocin84

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil niet te veel houtverlies hebben en de ring maken uit planken...
Op welke manier moet ik dit meten en aftekenen op de planken om een perfecte cirkel te krijgen?
Dus hoe maak ik de ring uit planken?
fluitje . . . euh ring van een cent
als je volgens jezelf een vermogen uitspaart door die ring zelf te maken, dan zou ik niet op een paar plankjes van een paar euro's kijken
gewoon een stel planken tegen mekaar lijmpersen, de middenring op een onderplank vastschroeven, draai-arm van de frees in het midden zetten, frees laten zakken & maar rondjes draaien
details geef ik nu niet, want misschien wil je toch planken uitsparen door geen volledige cirkel te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgerlijk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.