Hulp gezocht: Beitels slijpen/wetten

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Op de laatste foto te zien is die secundaire vouw haaks ten opzichte van de zijkanten van de beitel. Or is it just me. Volgens mij is die beitel niet overal even dik of de primaire vouw was al niet helemaal haaks.

Als er echt een afwijking in die mk2 zit kan je dit dan niet corrigeren door de beitel een paar graden schuin in te spannen of meer druk aan 1 kant uit te oefenen tijdens het slijpen.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Zeker, het is eenvoudig te compenseren (mits het reproduceerd). Dat is ook niet het punt. Het punt is dat het tooltje een afwijking heeft. Mag niet bij zo' pretentieus merk :). (Maar this nog niet bewezen he, ik hou voorlopig een slag om de arm).

Overigens kan een verschil tussen de eerste en tweede vouw niet worden veroorzaakt door een niet parallelle voor en achterkant van de beitel. Zo'n afwijking zou immers op beide hetzelfde effect hebben.

mvg
klaas
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.063
109
gewoon je beitel slijpen op een werkbankmachine, en met dat hand afwetten, en je kunt je er mee scheren.
hou je de centen in de zak van zo'n veel te duur prul.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
Niet te snel met conclusies .. :). En .... We willen hier toch niet oude discussies herhalen.

Wat mij betreft is de vraag niet groter dan:.Potverdorie, wat is de oorzaak van dit irritant verschijnsel. Zo' vraag zit in mijn aard. Zolang ik daarop het antwoord niet heb gevonden moet ik ook rekening houden met dat de oorzaak geheel buiten het tooltje ligt. Om het nou al een prul te noemen is dus te snel, wat mij betreft.

Verder hoop ik dat ik niet bezig ben een draadje te stelen. Zal de MK2 eens demonteren (na volgende week) en er evt apart over berichten.


mvg
klaas
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Hoi Klaas,

Stel je zorgvuldig de breedte in en draai je de klemschroeven gelijkmatig aan?

Ik heb ook alleen goede ervaringen met de MKII. Wel overgegaan op de 'barrel' roller.
Ik gebruik de MKII alleen voor wetten: eerste vouw op de Tormek, tweede op de 1000 watersteen, slinger aan de knop en de derde vouw op de 8000.

Groeten,
Duncan
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zoals ik al eerder aangaf heb ik het probleem met de scheve secundaire vouw niet. Maar ik kwam vandaag een ander tekortkoming tegen.
Ik wou een oude zeer scheef geslepen en botte schaafbeitel op knappen. Netjes tegen de aanslag gelegd en slijpen maar. Toen ik overal een braam voelde gecontroleerd op haaksheid. Gemeten vanuit de aanslag kant was het netjes haaks, vanuit de andere kant behoorlijk uit de haak! Grrr :mad: . Blijkt dat de zijkanten van de beitel niet parallel lopen... enkele andere nog op te knappen schaafbeitels nagemeten. Ook hier lopen de zijkanten lang niet allemaal parallel...
Volgens mij heb je dit probleem met een eclipse minder omdat hierin de beitel wordt gecentreerd.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Daarom zou ik liever de veel goedkopere kopie of een oude originele van Eclipse gebruiken.
De nieuwere kopieen moet je vaak iets vlakken met een vijl, maar das met een minuut of 10 klaar.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.327
194
Gem. Winsum (Groningen)
?.......... Grrr :mad: . Blijkt dat de zijkanten van de beitel niet parallel lopen... enkele andere nog op te knappen schaafbeitels nagemeten. Ook hier lopen de zijkanten lang niet allemaal parallel....

Grrr, inderdaad. Ik had eens dat voor en achterkant van een houtbeitel (Sandvik) bij lange na niet evenwijdig waren, waardoor het maar niet lukte de vouw haaks te maken.
Voordat deze echte oorzaak tot je doordringt ben je al heel wat zuchten verder.

mvg
klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.