Hulp gevraagd van iemand met een houtdraaibank liefst in de buurt van Maastricht

Hein

Nieuw lid
12 aug 2012
8
1
Eijsden, NL
Misschien kan iemand mij helpen bij het restaureren van een bijzondere kapstok. Van de meer dan honderd jaar oude kapstok zijn een aantal knoppen afgebroken en zouden vervangen moeten worden. Optimistisch als ik was dacht ik dit zelf wel even te doen met behulp van mijn, voor de gelegenheid omgebouwde, Wabeco boorstandaard. Ik ben totaal onervaren met houtdraaien en het gemaakte proefstukje viel tegen. Beuken is de houtsoort waar de knoppen van gedraaid moeten worden en is beschikbaar. De knoppen zijn in twee versies: de lange zijn 280 mm lang en de grootste diameter is 36 mm. De korte zijn 120 mm lang en de grootste diameter daarvan is 29 mm. Van de lange zijn er 3 stuks nodig en van de korte 5 stuks. Een redelijke vergoeding voor het draaien spreekt voor zich natuurlijk. Bijgevoegde foto's maken het project duidelijk.

Bijlagen

• kapstok 1.jpg
    kapstok 1.jpg
    223,7 KB · Weergaven: 20
  • kapstok 2.jpg
    kapstok 2.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 17
  • kapstok 3.jpg
    kapstok 3.jpg
    225,8 KB · Weergaven: 13
  • kapstok 5.jpg
    kapstok 5.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 13
  • kapstok 6.jpg
    kapstok 6.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 19
  • kapstok4.jpg
    kapstok4.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 20

Hein

Nieuw lid
12 aug 2012
8
1
Eijsden, NL
Als er geen acute haast bij is wil ik er wel eens naar kijken. Hoe ga je de nieuwe staken behandelen zodat ze niet uit de toon vallen bij de oude? Waar in de kapstok komen die lange staken?
Dank voor de reactie Henk. Nieuwe staken behandel ik met Rubio momocoat en eventueel nog antiekwas.
De lange staken staan schuin rechtop in de gaten van het ronde plateau.

Bijlagen

• kapstok 7.jpg
    kapstok 7.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 10

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.