Hulp gevraagd eerste restauratie.

David357

Nieuw lid
1 aug 2020
3
0
Vaals
Hallo ik zal me even voorstellen als nieuw lid op dit forum, mijn naam is David en ik ben 24 jaar oud.

Mijn ervaring met hout bewerking is minimaal al ben ik wel technisch en leergierig.

Nu ben ik hier terecht gekomen omdat ik vandaag een (antiek dressoir kastje?) heb opgehaald wat me qua vormgeving zeer aansprak. Volgens de oud eigenaar is het kastje meer dan 100 jaar oud en stond het al in het oude herenhuis waar de man in woonde toen hij er voor het eerst in trok.

Ik heb zelf al heel veel onderzoek gedaan maar ben er niet veel wijzer op geworden, nu zijn mijn vragen, kent iemand deze stijl en weet diegene uit welk jaar het ongeveer komt? En is een restauratie aan te raden of tijdverspilling?

Zelf zat ik te denken om hem op te knappen met behoud van de patina maar eerst hoor ik graag of het de tijd waard is of dat ik hem beter als werkbank kan gebruiken.

Groeten David.
 

Bijlagen

  • IMAG0568.jpg
    IMAG0568.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 155

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik denk niet dat dit iemand voor je kan beoordelen.
Je hebt een kastje opgehaald wat jou aansprak en dan is het altijd de moeite van het opknappen waard.
Het zal anders worden als je dit doet om het kastje daarna te verkopen.....
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt om je voor te stellen David.

Op eerste zicht ziet het er nog goed uit.

Check zeker overal of er houtworm inzit. Ook de onderkant en achterkant, de poten, enz.

Als je het mooi vind, loont het zeker de moeite om het proberen op te knappen. Je gaat er alvast uit leren en bij de volgende kast die ervaring meenemen.
 

David357

Nieuw lid
1 aug 2020
3
0
Vaals
bedankt voor de reacties, ik ga hem zeker opknappen om alvast ervaring op te doen aangezien ik me er graag in verdiep.

Nu viel me alleen op bij het kastje dat het hout op de deuren er op (gelijmd?) is en dus niet massief. Is dit een techniek die vroeger ookal gebruikt werd of is het kastje een soort replica?

Ik zat zelf te denken om hem oud lichtblauw te maken of raden jullie aan hem te lakken?

Alvast bedankt groeten David.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het kastje is vrijwel zeker gemaakt uit gefineerd.hout.. Lijkt me qua stijl en uitvoering uit de jaren 50 van de vorige eeuw. De accolade-vormige versieringen op de beide lades zijn waarschijnlijk op de lades gelijmd. Misschien van belang om rekening mee te houden bij het opknappen.

mvg
Klaas
 

David357

Nieuw lid
1 aug 2020
3
0
Vaals
Het kastje is vrijwel zeker gemaakt uit gefineerd.hout.. Lijkt me qua stijl en uitvoering uit de jaren 50 van de vorige eeuw. De accolade-vormige versieringen op de beide lades zijn waarschijnlijk op de lades gelijmd. Misschien van belang om rekening mee te houden bij het opknappen.

mvg
Klaas
Bedankt klaas voor de nuttig info.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dit is geen bepaalde stijl. Het komt mij wat vormgeving betreft Duits over. Een zekere 'grofheid' en 'somberheid' zit in het ontwerp, her en der afgewerkt met een krul (op de lades) en een soortement eierlijst onder het deurtje. Het glas in lood heeft ook dat grove, evenals de poten en de scharnieren. Misschien een boerenmeubel uit Duitsland 1920 in die buurt??
Dat grove en dat sombere zou ik wel proberen te bewaren na de restauratie. Alleen zou ik het eiken goed schuren zodat het iets lichter en vooral egaler wordt. De vraag is of dat lukt op het fineer. Voor je het weet schuur je daar doorheen.

Je hebt het over 'restaureren' en 'blauw schilderen'. Dat hoort niet bij elkaar. Bij restauratie ga je deze kast 'in oude staat' te herstellen. Dus de toestand zo hij destijds was, met behoud van wat hij heeft meegemaakt. Maak je hem blauw, dan knap je het oude meubel op.

Welke kleur? Dat is een kwestie van smaak. Als het voor een commode is, of voor een kinderkamer, dan zou ik het wel doen. Wordt het een meubel in de woonkamer, dan zou ik meer naar lichtgrijs neigen, zodat hij wat bescheidener toont. Maar het is ook maar de vraag hoe het fineer gaat reageren op een verflaag? Het fineer kan wel eens loskomen van zijn ondergrond en dan heb je heel veel tijd besteedt aan het opknappen, met als uiteindelijk eindresultaat: gescheurde fineren fronten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.