Hulp gevraagd bij tafelzaag (DWE7485 vs DWE7492) en (MDF) zaagblad keuze

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Noord Holland
Hoi, ik ben hier nieuw en ben van plan om bij het renoveren van m'n huis zo veel mogelijk zelf te doen. Denk daarbij o.a. aan het maken van dakgoten, bijkeuken kastjes, stoppenkast, badkamer meubel, inbouwkasten, plinten, sierlijsten, etc.

Heel veel ervaring had ik al niet en de ervaring die ik had is ook al van een hele poos geleden. Starten met goed gereedschap lijkt me een goede eerste stap. Het eerste project gaat in ieder geval het maken van een werkbank worden, die van Hooked on Wood.

Nu heb ik twee vragen waar ik wat hulp bij kan gebruiken:
  1. Welke Tafelzaag: DeWalt DWE7485 of DWE7492
  2. Welke zaagbladen bijbestellen (o.a. voor multiplex en MDF)
DeWalt DWE7485 of DWE7492
Ik heb hier veel gelezen over het kopen van een eerste tafelzaag en over de DWE7492 in het bijzonder, maar nog niet zoveel over het maken van de keuze tussen de twee. Ik heb deze verschillen kunnen vinden maar merk dat ik maar lastig kan inschatten of ik later niet baal als ik nu niet voor de wat duurdere DWE7492 kies.
  • 1800 vs. 2000 watt
  • 210 mm vs. 250 mm zaagblad
  • 825mm vs. 622mm zaagbreedte
  • 77mm vs 65mm zaagdiepte
  • spouwmes makkelijker te verwisselen bij DWE7492
  • DWE7492 €125 duurder dan de DWE7485
Nu kwam ik verder tegen dat sommige mensen last hebben van een trillend zaagblad bij de DWE7492, het lijkt dan wel om het meegeleverde zaagblad te gaan. Dat las ik niet bij de DWE7485, wat die weer een pluspuntje geeft (als dat i.d.d. klopt natuurlijk).

Ik hoop dat iemand me hier misschien wat verder mee kan helpen.

Welke zaagbladen bijbestellen
Vooral in het begin zal ik, o.a. om de werkbank te maken, voornamelijk multiplex en MDF zagen. En dan natuurlijk zo nauwkeurig en strak mogelijk. Ik las hier over goede ervaringen met Freud, CMT en Ecotools. Maar welk specifiek model ik dan het beste kan kiezen kom ik niet goed uit. Heeft iemand een tip m.b.t. een specifiek zaagblad om MDF en multiplex mee te zagen?

En, het zaagblad dat standaard bijgeleverd wordt, is dat wel geschikt om massief hout mee te zagen (schulp of afkort) of is die überhaupt niet geschikt om heel nauwkeurig mee te zagen?

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Noord Holland
Na nog wat meer (lees: beter) oudere posts hier doorzoeken en lezen net besloten om voor de DWE7492 RS te kiezen. Deze thread gaf de doorslag.

Nu alleen nog de ideale zaagbladen mix en een softstart module vinden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De DWE7492 heeft zaagbladen nodig van 250mm, toch?
Ik heb zelf een zaagtafel waar bladen van 250mm in gaan. Ik heb een blad van 24 tanden, voor schulpen en een blad van 40 tanden voor afkorten en plaatmateriaal.
En een zaagblad van 60 tanden voor het fijne werk met dunne massieve latjes en dun plaat (maar dat blad gebruik ik nauwelijks).

Qua merk zaagbladen, heb ik (net als heel veel forummers hier) goede ervaringen met de Industrial-lijn van Ecotools. Een hele goede prijs-kwaliteit-verhouding (en zeker stukken beter dan het meegeleverde blad).
Maar nog veel beter zijn de CMT-zaagbladen (die ik daarom ook tegenwoordig gebruik), en die zijn niet eens zo heel duur (maar wel duurder dan die van Ecotools). Maar ze blijven naar mijn idee wel zeker veel langer scherp.
Voor schulpen (langshout zagen) gebruik ik een 24-tands blad, CMT 290.250.24M. Voor afkorten (en plaatmateriaal) een 40-tands, de CMT 285.640.10M.
Ik koop mijn zaagbladen (en ook bovenfrezen) van CMT eigenlijk altijd in Italie, bij Mobiltecnica. Dat scheelt flink tov de laagst vindbare prijs in NL en ze zijn ook binnen 2-3 werkdagen thuisbezorgd.
Wil je toch in NL kopen, dan is Bovenfrezenshop.nl een adres waar ik ook goede ervaringen mee heb (qua service en prijs).

Wil je maar 1 (universeel) blad hebben, kan je voor 95% van de tijd met een 36-tands blad goed uit de voeten. Dat is grof genoeg voor de meeste bewerkingen in massief hout, ook licht schulpwerk kan zolang het hout niet te dik is en de doorvoersnelheid niet te hoog. En fijn genoeg voor het dunnere fijne werk en plaatmateriaal.

Er is 1 hele belangrijke voorwaarde, en dat geldt voor alle bladen, grof en fijn: SCHERP. Een bot blad zaagt niet goed en geeft splinters.
 

Hopster

Nieuw lid
23 dec 2023
8
0
Noord Holland
De DWE7492 heeft zaagbladen nodig van 250mm, toch?
Ja dat klopt: Ø250 met een asgat van 30mm

Ik heb de 24-tands CMT 290.250.24M en de 40-tands CMT 285.640.10M meteen besteld bij bovenfrezenshop. Dank je wel voor het advies!

Nog een vraag: de spouwmesdikte van de DWE7492 is 2,3 mm. Kan ik deze bladen daar zo mee gebruiken?

CMT 290.250.24M
Tandbreedte K 2,8
Bladdikte P 1,8

CMT 285.640.10M
Tandbreedte K 3,2
Bladdikte P 2,2
 

jorisvh

Post veel
als je bladen met verschillende tandbreedtes (K) en stambladdikte (P) door mekaar gebruikt moet je wel opletten met de maataanduiding op de machine.

aan de kant van de flens waar het blad tegenaan komt, komt de zaagsnede (K-P)/2 voorbij de flens. dat is hier (2,8-1,8)/2=0,5mm & (3,2-2,2)/2=0,5mm dus geen probleem.
aan de andere kant komt de zaagsnede P+(K-P)/2=(K+P)/2 verder. dat is hier (2,8+1,8)/3=2,3mm & (3,2+2,2)/2=2,7mm. met verder gelijke instelling zullen stukken met het 2de blad dus systematisch 0,4mm korter zijn dan met het eerste.

ik ken de Dewalt machines niet dus dit is mogelijk niet relevant voor deze bladen.
voor een machine waar je aan beide kanten een maataanduiding hebt is het van belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hopster

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je kunt bij de 7492 heel eenvoudig het kunststof blokje met het rode streepje voor de maat instellen.
Leg een strookje hout (stel 10 cm) strak tussen geleider en zaagblad en schuif het blokje zo dat het rode streepje precies op de maat staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi en Hopster

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.