Hulp en ervaring bij keuze laser graveermachine

Tjeu

Nieuw lid
22 jan 2024
1
0
Kruishoutem Belgie
Ik ben op zoek naar een lasergraveermachine, +- 500 -700€. Deze zal hoofdzakelijk gebruikt worden als hobby (student architectuur om karton te snijden, graveren en snijden van berkenplex, graveren metaal,....). Wie kan ervaringen delen? Ik kom merken tegen als atomstack, sculpfun, vevor, Tooca,.... wat met de verschillende wattages 10W, 20W? Is air assist een absolute must? Een honingraat nodig? Wat met service na verkoop? Wat zijn betrouwbare verkopers? Wat is een absolute aanrdaree, wat is brol? Alvast bedankt
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Mijn ervaringen met een Sculpfun staan elders, echte troep is er denk ik niet meer als je de bekende Chinese leveranciers gebruikt (Sculpfun, Creality etc.) Honingraat, of iets DIY is wel nodig, air assist is fijn voor snijden en houdt de lens schoner.
Graveren van metaal kun je vergeten, zelf spuit ik wel eens aluminium, om dan de verf weg te branden, dat werkt goed. Misschien kun je in koper of messing wel graveren, maar dat zal dan wel heel heel langzaam moeten, en vlakgraveren duurt zowiezo al behoorlijk lang, zelfs in zachtere materialen (omdat ie nou eenmaal elk lijntje langs moet).
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi,

Ik ben een jaar geleden gegaan voor een Xtool D1 pro 10W met honingraat.
De 20W was toen net uit en voor mij te duur om “even” te proberen.

Vond de Xtool wat “degelijker” dan de rest.

Later air assist bijgekocht (zoek een vijverpomp) :).

Bijgeleverde xcs software werkt prima, zeker in combinatie met inkscape.

Op lagere vermogens gaat de lens lang mee, zeker met air assist (minder kans op rommel in de nozzle).

Of je een 10 of 20W moet nemen hangt veelal af van wat je wilt snijden.
6mm gaat wel met de 10W maar multiplex wordt al lastig in 1x.

Graveren zal vergelijkbaar zijn en misschien wel beter met de 10W.

Succes!
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Maakt ook erg uit wat je snijdt, mdf van de bouwmarkt en dingen als leer walmen behoorlijk :)
Populier multiplex of perspex dan weer amper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.