Hulp bij vandikteschaven van kopse kant van mpx

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Hallo,
Ik ben een kistje aan het maken en nu wil ik het hout (kopse kanten van berkenmultiplex) wat beetje ongelijk is gelijk maken. Wie kan mij helpen door deze 4 plankjes 35x19cm even onder een vlak vandikte te halen? Ik woon in Roosendaal dus graag iemand uit de buurt.
Er moet ongeveer 1 mm af.
Mvg Ad
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
kopse kanten van mpx vandikteschaven zou wel eens moeilijk kunnen worden
meestal zaag ik mpx op maat, waarna ik de zijkanten opschuur
dat kan met een eenvoudig blokje hout in L-vorm
35x19 cm is klein
je zou die opnieuw kunnen zagen

noot: de titel van jouw bericht is weinigbetekenend - weet niet of je die nog kan wijzigen in bv 'Hulp bij vandikteschaven van kopse kant van mpx in roosendaal'
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.190
884
Ulvenhout
Ik woon in Ulvenhout en je mag best langskomen, maar ik ben een beetje bang voor het uitbreken van het hout. Als ik het goed begrijp heb je stroken multiplex verzaagd en met de kopse kanten omhoog weer verlijmd?
En als je eerst gaat vlakken en daarna nog door de vandikte lijkt het mij dat er meer afgaat dan 1mm.

Kan je anders eens een foto posten?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Kops multiplex gaat uitbreken met machinaal schaven.
Afgezien van het feit dat je ze niet rechtop kan houden en ze dus met een flinke klap omvallen.
Beter om het met de zaagtafel op maat te maken met een niet te grof zaagblad.

Het is wel met een handschaaf met lage hoek (low angle) te schaven met een zeer scherpe beitel. Wel vanaf beide zijkanten ook weer ivm uitbreken op de hoeken.
 

jorisvh

Post veel
kops multiplex schaven lukt maar is niet zo evident.
ik vermoed dat je een aantal stroken kops verlijmd hebt tot een paneel, al dan niet met patroon erin.
heb ik ook ooit geprobeerd, geïnspireerd door Michael Alm (youtube).
verslagje daarvan hier:

je hebt scherpe schaafbeitels nodig maar dan nog gaan de randen uitbreken waar de buitenste laag geen langsdraad is.
dus best een randje massief hout rond lijmen dat je er achteraf weer kan af zagen ofwel met een paneel dat een stuk te groot is beginnen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.245
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik blijf bij mijn raad om vanaf 0 te herbeginnen
hierna zal ik de raad van de collega's herhalen of aanvullen
35x19 cm - je hebt de dikte niet vermeld, maar ik gok op 18 mm - heeft een heel grote kans om de kantelen van zodra de doorvoeras van de vandikte die grijpt
dus daar gaat je plankje
maw opnieuw beginnen
te groot zagen, en nadien bijschuren of bijvandikten
bijschuren geniet mijn technische voorkeur
plankjes met lijmklemmen tegen mekaar persen met links en recht een stoplat, en ze allemaal in 1 keer schuren
met een vandikte loop je veel kans dat je er een deel van de kopse kant uit trekt
wil je ze toch door de vandikte steken, maak ze dan langer dan uiteindelijk nodig is, & schroef ze horizontaal tegen mekaar
omdat schuren beter is, zou ik dit nooit doen
 

ad59

Actieve deelnemer
23 jan 2014
71
85
Allemaal bedankt voor jullie adviezen. ik ga maar een nieuwe voorraad schuurpapier halen en zoveel mogelijk glad schuren. Wel zal ik mbt uitbreken een latje er tegenaan klemmen.

Fijn dat er leden zijn die zo snel reageren. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.