Hulp bij nieuwe slijpmachine

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Vandaag kwam ik er achter dat mijn goedkope hmb slijpmachine alle kanten op zwabbert, heb alles na gekeken en zelf de steen nog na geritz maar niks mocht baten. Ik ben er dus echt klaar mee en ben van plan iets fatsoenlijks te kopen. Mijn voor keur gaat uit naar een creusen, en zeker geen tormek wie heeft hier ervaring mee ??????? - langzaam draaiend ??????? - Welke steen 150 mm ??? breedte 40 mm ??? en welke korrel ???? Ik slijp het liefst snel en zoveel mogelijk uit de hand..
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.062
1.693
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb een paar weken geleden in Engeland op een beurs een Sorby bandschuurmachientje gekocht. Is prachtig gemaakt en je kunt schuurbanden er bij kopen tot korrel 3000. Lijkt me ook voor gutsen etc een reuze handig apparaat. Ik zou je adviseren er eens serieus naar te kijken.

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Jaap bij mij geven schuurbanden veel minder braamvorming dan stenen.
Hvdb op de meeste creusen machines zit een witte 40mm steen uit mijn hoofd zo rond de korrel 100. Zelf zou ik voor twee roze stenen gaan met een grove en fijne korrel 240 of zoiets.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Hoi,

zoals op dit forum al eens gemeld, ik gebruik systeem Koch en dat bestaat uit harde schijven die je met polijstpasta laat slijpen. Voordeel, super scherp en braamloos, wetten is er niet meer bij. Ik gebruik hem voor meubelmakers beitels en schaven en voor houtsnijgutsen en burijnen. Nadeel, prijzig en mogelijk iets meer tijd, dat laatste is betrekkelijk omdat je niet slijpen en wetten hoeft.

daarnaast heb ik een slijpmachine met oa witte steen, maar ik gebruik hem niet veel.

ik hoop dat je er wat aan hebt,

groet, Hans
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
zoek eens naar Glenn Lucas, Ik denk dat hij een slijpstijl heeft die jou wel zal bevallen. Hij is een ierse houtdraaier. sinds kort zet hij ook veel van zijn dvd materiaal op youtube. ik denk dat zijn uitleg over slijpmachines er ook wel tussen zal staan.
veel succes met de keuze
Rik
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.242
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik ben begonnen met een klein 150 mm slijpmachientje, met 2800 toeren. Dat slijpt prima, maar de (witte) stenen slijten snel en doordat de stenen klein zijn, heb je een sterke kromming in je beitels.
Nu heb ik een oude slijpmachine met 300 mm stenen en 1400 toeren. Dat slijpt veel, veel beter. Geen sterke kromming, de machine loopt heerlijk stil en rustig (na uitschakelen draaien de stenen nog 8 minuten na, dus soms kan ik een 2e keer slijpen zonder stroom te gebruiken) en stenen naritsen hoeft ook niet zo vaak meer. Door de grote stenen slijpt hij ook koeler.

Als je krachtstroom en de ruimte hebt, zou ik zeker overwegen een gebruikte oude machine te kopen. Nieuwe stenen er op, en slijpen maar. Ik ben op het moment een oude AEG aan het opknappen, waarvoor ik een steen met korrel 46 en eentje met korrel 100 heb gekocht, ook in 300x40 mm. Helaas past de kap net niet meer op een paar mm, dus daar moet ik nog even naar kijken.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Je geeft aan dat de steen na het ritsen nog zwabbert! Zit de steen wel goed gecentreerd op de as? Ook de meest goedkope slijpmachine slijpt goed mits de stenen goed gedrest zijn en er niet teveel onbalans in de machine zit! Daar zijn de duurdere beter in.
Controleer de kunstof bus in de steen,misschien teveel speling?
Als je voor een andere steen gaat,het prettigste slijpen gaat met de witte stenen grit 100. De breedte is afhankelijk van wat op je machine geplaatst kan worden.
Een fijnere steen geeft vlug te veel hitteontwikkeling!
Succes ermee!
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Zal alles nog eens goed nakijken ( als ik me niet vergis dat zit er een witte gritt 120 op ) misschien is dit het probleem !!!!!
Ik ben in het bezit van een paar standaard hamelt beitels en een stel crown gryogenic zal dit nog wat uit maken in de soort steen.

Vanmorgen kwam de buurman toevallig aanzetten met een slijpmachine type creusen ds 1175 t diameter 200 mm. De schakelaar was kapot, heb hem vanavond door verbonden en draaien
dat deed ie wel en aan het gewicht licht het ook niet het ding was loodzwaar. Een steen is nog goed eens kijken of ik een steen 40 mm breed kan vinden in de gritt 100 tenminste als dit de goede keus is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.