Hulp bij afstellen / instellen HBM 10" vlak-, vandiktebank nodig

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
213
100
Hoi hoi,

Ik heb vanochtend een 10" HBM VVD machine opgehaald. Alles draaide nog goed. Moet er een nieuw setje messen op zetten maar dat komt nog wel. Mijn verkoper had hem uitsluitend in de vandikte modus gebruikt en dus ook zo gedemonstreerd. Thuisgekomen wil ik toch ook de vlakbank gaan gebruiken, alleen loop ik tegen een probleem aan. De aanvoer tafel beweegt niet. Aangezien er verder ook geen handleiding bij zat en op de YouTubes alleen maar reviews zijn waar alles redelijk naar behoren werkt, hoop ik dat er op ons mooie forum een aantal gebruikers experts zijn die mij kunnen helpen, want ik kom er niet uit.

Ik heb alvast 1 fototje van onder de aanvoertafel:
1749304893627.png
want ik weet verder ook niet waar ik het zoeken moet. Als je aan de knop op het eind draait (die ik inmiddels al stuk heb gedraaid ben ik bang), wat moet er dan bewegen en wat moet er dan voor zorgen dat de tafel langzaam op en neer gaat? Die stang draait vrolijk heen en weer in dat blok aluminium en wordt tegengehouden door 2 ringetjes die met kleine knelschroefjes vastzitten. Moet ik daar iets aan bijstellen? Wat zou ik even moet losmaken en schoonmaken om er voor te zorgen dat alles weer soepeltjes loopt?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Dirk

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.619
1.199
Omgeving Leiden
De machine ken ik niet, maar ik denk dat je het moet zoeken bij wat ik geel omcirkeld heb. Aan de vorm te zien moet de tafel hierop heen en weer kunnen schuiven.
20250607_164205.jpg

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
213
100
De machine ken ik niet, maar ik denk dat je het moet zoeken bij wat ik geel omcirkeld heb. Aan de vorm te zien moet de tafel hierop heen en weer kunnen schuiven.
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb de boutjes die daar bovenop zetten los gedraait en dan met de knop op het einde van de stang draaiend gaat de tafel wel omhoog en omlaag. Maar dan zit die vrij los. Als ik die boutjes vervolgens weer aandraai om de speling er uit te halen zit tafel weer vast! :D Wellicht kloot ik er een beetje mee aan tot is vast staat op 1/2mm schaven ofzo en doe ik het daarmee ...

Andere tips om het toch schuivend en stabiel te houden hoor ik ook graag, want dat moet toch mogelijk zijn lijkt me anders had niemand zo'n machine gekocht.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.619
1.199
Omgeving Leiden
Uit elkaar halen en eens kijken wat er mee is. Misschien een beetje roest of zo? Of gewoon veel houtstof. Schoonmaken en een beetje vet er op zal wel helpen.
Zit er niet ergens een vergrendeling waarmee je de tafel na verstellen vast kan zetten?

• Leuk
Waarderingen: H@ns

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.