Hugo's Roubo werkbank

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag een hele dag aan de werkbank gewerkt, het was er prima weer voor. Alle onderdelen in elkaar gezet, de gaten voor de pen en gat verbinding geboord.
Je ziet hier ook gelijk mijn nieuwe ""oude'' handzaagje, een rommelmarktaankoop voor 1 euro. nachtje in het zuur, even poetsen. Het zaagt als een zonnetje.
Daarna de boel met lijm uitgevuld en alles in elkaar gezet, de liggers in de breedte niet verlijmd maar met houtdraaibouten vast gezet. Het moet wel demontabel blijven voor als we gaan verhuizen.
De bankschroef onder de bank gemonteerd en getest, ben nog niet super tevreden maar moet er maar beetje mee rommelen.
Hier 2 foto''s van de onderbouw/wagon vice.Ik heb een mobiele bankschroef aangepast, of eigenlijk de bekken er af gezaagd. Op het bewegende deel een stuk van het uitgezaagde blad gezet.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Om te beginnen maar een latten rek gemaakt om troep op te gooien. Nu alles een beetje in elkaar zit de tafel op zijn poten gezet.
Eerst de plaats waar hij komt.
Ja ik zal eerst even opruimen. :lol: :lol:
Met de buurman de tafel op zijn plek gezet. hehe hij is binnen.

Hij staat te ver naar rechts. Eigenlijk staat hij klem tegen de muur. Daar moet ik nog even over puzzelen.
Want de wagon vice is nu niet te gebruiken, jammer hoor :cry: :cry: Maar eindelijk is hij nu wel binnen.
Later maar weer verder.

Attached files
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Was dit draadje al een tijdje aan het volgens maar zie nu pas dat jij het bent die ook een werkbank aan het bouwen is! Het is het beste stuk gereedschap wat je hebben kunt in je werkplaats, in verademing itt. tot die gammele workmates. De gaten in mijn eigen werkbank was ik al aan bezig zoals je zelf gezien hebt en bankhaken heb ik inmiddels klaar. Maar zon spindel zou ik ook nog wel erop willen maken.

Dus het schaven gaat nu ook als een malle met je nieuwe stenen? Mooi om te horen dat je er goed resultaat mee hebt.

Gr, David
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo David.Ik wil toch wel even een lans breken voor mijn workmate. Ik heb tot nu toe alles met dat ding gedaan, 2 huizen verbouwd en verder alles wat los en vast zit. Natuurlijk is de nieuwe werkbank mooi maar de workmate is een echt maatje, overal geweest en heel veel mee gedaan. En 27 jaar oud.maar nog in oorden.
Zón spindel vind je op marktplaats voor 10 a 20 euro. Ik heb wel de grote broer te koop staan. In dit verhaal op een foto. Die met die ronde kop. Weegt wel 10 kg. een beest van een spindel :lol: . Het purperhart is van de Zwolse houthandel. ;) ;)
Hartelijke groet Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het schavenhotel.

Nu ik binnen kan werken ben ik er weer lekker mee aan de slag gegaan. Van wat restafval underlayment een kist gemaakt. Deze komt naast het rooster te liggen. Gewoon recht toe recht aan niks bijzonders maar wel handig om alle schaven bij elkaar te hebben.


Ik heb de meeste schaven nu bij elkaar liggen :oops: :oops: Ze lagen altijd een beetje verspreid door de schuur. Ja ik moet het onder ogen zien, ik heb er gewoon veel te veel gekocht. Mijn laatste aankopen heb ik nog maar even verstopt :oops: :oops:

HG :oops: :oops: Hugo :oops: :oops:

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weer een update van de werkbank

Het is eindelijk fatsoenlijk weer om in de schuur te klungelen. Ik heb een hansvat voor de bankschroef gemaakt, een bezemsteel en 2 houten knikkers, ooit als speelgoed gekocht.

Bij dit model bankschroef heb je normaal een serie gaten in de lat die je door de poot draait. Het leek mij handiger om met een soort opvul plaaten te werken. hierdoor belast je de gehele bankschroef en krijg je een soort veer effect op de de spindel.


Op deze manier kan ik ook gebruik maken van mijn ijzeren bankschroef.

Die vind ik altijd makkelijk om erbij te hebben.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Na de forumdag in Zwolle, waar ik de futselplank van Roeland zag wilde ik er ook een hebben. Twee plankjes triplex op elkaar geschroefd. Het plaatsen van de dwarslat is een beetje een precisie werkje. Om hem goed haaks te krijgen heb ik het 3 keer over gedaan. Ik heb kort geleden een #7 Stanley gekocht. In Riemst( de slijpcursus ) de beitel bloedje scherp geslepen, Steven een extra bedankje voor je hulp. De 7 moet ik nog wel verder opknappen maar ik kon niet meer wachten. Ik ben zo dom geweest om ook de futselplank van boven in elkaar te schroeven, dat is vragen om er met de beitels in te vliegen. :eek: :eek:




Hier een paar kleine krullen, Ik ben blij met het resultaat.

HG Hugo

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag een 'echte JIG"gemaakt. 5 min werk. Een schaafstop. Ik had er al diverse gezien maar dit leek mij wel gemakkelijk. Gewoon een lat en daar 2 klosjes aan, lijmklem erop en klaar is kees. Misschien moet ik ook een dunnere maken. Ik schiet er nu al overheen.

HG Hugo

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.