HSB bevestigen aan bestaande buitengevel

Buurman2

Nieuw lid
20 jan 2026
1
0
Jansen11!
Hallo,

Ik ben bezig met een HSB woning en heb een aantal bestaande stenen gevels. Daar komt HSB voor. daar moet dan een folie of plaat op de hsb aan de buitenzijde. Ik ben opzoek naar een praktische manier om de buitengevel vervolgens aan de HSB te bevestigen voor wat stevigheid. Ik kom hier niet goed uit. Hebben jullie Ideeën?

Ondertussen moet ik nog kiezen tussen een folie aan de buitenzijde of toch een plaat die dampopen is. Het grootste deel van de muren heeft nog geen buitengevel, dus dat is gemakkelijk. Een klein deel heeft wel bestaande muren.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.386
419
Goeree-Overflakkee
Je vraag is een beetje onduidelijk. Waarom wil je de HSB aan de buitenmuren vastmaken? Waarom moet er folie aan de buitenkant van de HSB? Wat bedoel je met dat een deel geen bestaande muren heeft? Plaats anders wat foto's.

Heb je iemand die met je meekijkt ter plekke? Het klinkt als een grote verbouwing met weinig ervaring. Best zonde als je hier essentiele problemen veroorzaakt.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.867
589
Dordrecht
Ik mag hopen dat er iemand met verstand van zaken bij deze bouw betrokken is, want dit zijn geen vragen die je moet stellen als je gaat bouwen, die horen in de voorbereiding allang beantwoordt te zijn. Je constructieorincipe bepaalt, dus is er een constructeur bij betrokken? Is er een architect of bouwkundige bij betrokken?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.