HPL of schilderen van hoogglans wandmeubel

ncsmits

Nieuw lid
5 aug 2024
2
0
Den Haag
Ik wil een hoogglans meubel maken van ±2,65 hoog en 2,10m breed, zie afbeelding. De lijst wordt 70mm. Ik twijfel nu een beetje hoe ik de kast het mooiste krijg: Het liefst maak ik hem van spaanplaat voorzien van een hooglans HPL, maar ik twijfel hoe mooi naadloos ik de hoek tussen de zijkant van de kast en de lijst krijg. Ik dacht er zelf aan om een V groef te frezen in de achterkant tot net boven het fineer, de hpl evt te verwarmen en dan 90graden te buigen. Gaat dit goed? Andere optie is om eerst de zijkant + lijst te maken en dan te beplakken.

Laatste optie zou zijn om de kast te schilderen. Voordeel is dat ik dan ook de naad tussen de horizontale en verticale lijst strak kan maken, maar ik twijfel over deze methode.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

P.S. Ik besef nu pas dat dit mijn eerste post is, al voelt dat zeker niet zo haha. Ik heb denk ik vooral veel gelezen hier. ;)

a68c94c1-1bd9-4fd2-ba28-efe85c596259.PNG
b5dc9c62-c0c7-44c7-a4a4-6c55143762a9.PNG

Laatst bewerkt:

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
77
79
Nijmegen
Begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de hoek tussen de zijkant van de kast en de lijst, het frezen van een v-groef en buigen van het HPL. Dat laatste zal niet lukken, HPL is ongelooflijk hard en bros en breekt bij het minste of geringste. Of je HPL of lak kiest: ik zou in alle gevallen het binnengedeelte en de lijst apart afwerken en dan in elkaar zetten. Ik heb een kast gemaakt met HPL afgewerkt en een beuken omlijsting:

IMG_8764.jpg

Voor bijvoorbeeld het oranje vak zijn de kopse kanten met HPL afgewerkt en daarna is de lijst er tegen gelijmd. Dat gaf een perfecte naad.

Nog een paar gedachten: spaanplaat is niet stijf en op een breedte van 210 cm gaat het gegarandeerd doorbuigen. Kan op de foto niet goed zien of de bovenkant schappen heeft of dat dat een soort schuine liggers zijn maar ik raad je aan goed na te denken over de stijfheid van het ontwerp.

Ik heb een andere kast gemaakt met holle elementen van berken multiplex en dat gaf een zeer stijf resultaat:

IMG_2062.jpg

Als laatste: de hoogte van 265 cm suggereert dat je kast tot het plafond komt. Denk er aan dat je zo'n kast ter plekke moet maken want je hebt geen ruimte om 'm overeind te zetten als je 'm ergens anders maakt. Ik heb dat opgelost door alle elementen los te maken en met Hettich Rastex 15 connectors ter plekke in elkaar te zetten.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ncsmits

Nieuw lid
5 aug 2024
2
0
Den Haag
Begrijp niet zo goed wat je bedoelt met de hoek tussen de zijkant van de kast en de lijst, het frezen van een v-groef en buigen van het HPL. Dat laatste zal niet lukken, HPL is ongelooflijk hard en bros en breekt bij het minste of geringste.
Thanks voor je uitgebreide reactie! Ik bedoel de buitenhoek tussen de deklijst en de binnenkant van de kast. Mijn idee was om deze uit 1 paneel te zagen, een v-naad in de achterkant te frezen en dan om te vouwen. Maar dat gaat dus niet. ;) Het idee was om zo een verstekhoek onzichtbaar af te werken. Even kijken voor een andere oplossing dus.

Mooie kasten die je hebt gemaakt, netjes!

V.w.b. de hoogte en materiaal: Ja, de bovenkant wordt verstevigd met multiplex regels welke ik dmv pocket holes bovenop het bovenste paneel vastmaak.

Ik ben me er van bewust dat ik hem staand moet monteren. Ik gebruik de domino verbinders met een afdekkapje, dus dat moet wel lukken denk ik. :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.