Houtvoorraad opbouwen

casselt

Actieve deelnemer
13 apr 2020
96
58
Omgeving Leeuwarden
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met het maken van allerlei verschillende dingen van hout. Echter is hout behoorlijk duur en aangezien ik nog studeer is het een dure hobby.
Hebben jullie tips hoe je gratis of goedkoop een voorraad kan opbouwen van verschillende soorten hout? Ik probeer af en toe op marktplaats te kijken of ik daar iets kan vinden echter is de kwaliteit hiervan vaak niet geschikt om iets van te maken.

Ik woon zelf in de omgeving van Groningen, dus misschien zijn er ook regiospecifieke plekken waar sommige van jullie hun hout vandaan halen.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,
Cas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Mijn hout komt van gratis op te halen van marktplaats en ik stroop alle containers waar ik langs kom af. Het hout wat je hebt bepaalt dan wel hoe je werkstuk er uit gaat zien. Als je ziet dat er ergens een container wordt neergezet ga je even een praatje maken. Dan hoor je wat ze gaan doen. Dat heeft me al grenen vloerbalken, een aantal partijen hardhouten traptreden, een paar grenen vloeren, een eiken vloer, een acasia vloer, diverse hardhouten deuren en kozijnen , eiken tafels en kasten, eiken en hardhouten schoorsteen ombouwen en kraaldelen opgeleverd. Haal je voor de bouwvakkers een paar dozen koeken voor bij de koffie. Vaak bellen ze je dan later nog op om te vragen of je nog iets kan gebruiken van wat ze verder nog weggooien.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
+1. Met een beetje geduld loop je vaak tegen leuke deals aan. Ik heb vorig jaar via mp voor een klein bedrag een flinke hoop hout kunnen overnemen. Daar zat flink wat eiken, beuken en teak tussen: ik heb er nog steeds plezier van. Maar ook van pallets kun je leuke dingen maken. Als je investeert in een paar proppenboren, hoef je niet grof te slopen. Je moet maar eens kijke op het youtube kanaaal van Mitch Peakock.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik heb twee bronnen, marktplaats voor massief eikenhouten meubels en tweede bron zijn pallets. Vaak wordt er voor kinderen ergens een palletkamp georganiseerd en dan willen de leveranciers de pallets niet terug hebben. De mooie gaan met mij mee en de niet zulke mooie die worden verbrand. Als er grof vuil ophalen geldt in jouw gemeente kun je de avond er voor rondrijden. Daarnaast kun je door de stad of gemeente rijden en kijken waar ze huizen aan het verbouwen zijn. Soms zitten er stukken triplex bij of gordingen etc. Betekend dan wel weer dat je in ieder geval een handschaaf en een zaag nodig hebt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
De lokale aannemer heeft soms reststukken balk (vuren). Op die manier heb ik na de verbouwing van ons huis een flinke stapel balkjes van 50-80 cm lang overgehouden waar ik nu een jaar of 6 later nog steeds regelmatig iets van zaag.
En inderdaad de kringloop is een goede, daar vind je soms meubels met heel mooi hout voor weinig. En je weet da in ieder geval dat het goed droog is.

Maar het ligt eraan wat je allemaal wilt maken? Voor sommige dingen (bijvoorbeeld een tafelblad) heb je goed kwaliteitshout nodig, maar als je bijvoorbeeld een simpel krukje gaat maken kan dat ook van resthout en/of pallets.
De lengte die je nodig hebt bepaalt ook veel. Korte stukjes in allerlei houtsoorten kan je vaak voor bijna niets als kachelhout ophalen bij timmerfabrieken.

En wat voor gereedschap/machines je tot je beschikking hebt om het hout in de maat te krijgen die je wilt. Als je bijvoorbeeld dunne latjes nodig hebt en je hebt alleen een handzaag, heb je weinig aan een balk van 7 x 22 cm. Het kan wel, maar het is dan niet het meest logische hout om je project mee te starten. Als je een zaagtafel of lintzaag tot je beschikking hebt, kan je diezelfde balk wel gebruiken omdat je 'm zelf kunt zagen tot dunne latten of plankjes.

Mocht je in de gelegenheid zijn om zelf planken/balkjes van vers hout te zagen en dat vervolgens te laten drogen, veel natuurorganisaties en gemeenten verkopen hout uit hun bossen als kachelhout, meestal op lengtes van 1 tot 2 meter. Vaak zit hier ook genoeg hout bij waar de niet al te veeleisende klusser wat mee kan, als hij maar de mogelijkheid heeft om het zelf te verzagen. Zeker voor houtdraaien en -snijden is dit een goede optie.
 
Laatst bewerkt:

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Als je in Groningen woont is de Drentse Fijnhouthandel een goed en zeer betaalbaar adres voor vele houtsoorten. Koop gewoon ruim in als je begint aan een project, dan zal je merken dat de restanten vanzelf zorgen voor een leuke voorraad.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Voor pallets is mijn tip om even de bouwmarkten in de omgeving aan te spreken. Die zetten hier standaard hun pallets buiten waar geen statiegeld op zit en die zijn ze liever kwijt dan rijk. Zo nu en dan heb je daar hele leuke bruikbare delen tussen zitten. Het is wel heel erg afhankelijk van de projecten. Zo probeer ik op korte termijn heel veel van die pallets om te zetten in insectenhotels en vogelhuisjes voor hier in de buurt, dan ben ik juist blij als het goedkoop hout is dan kost het mij ook niet zoveel. Voor projecten waar ik zelf wat aan heb binnenshuis zou ik naar duurder hout kijken. Tot nu toe daar nog niet mee aan de slag geweest omdat ik ook me zeker genoeg wil voelen om daar iets fatsoenlijks uit te halen anders zonde van het hout en mijn portemonnee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.