houtverbinding, voor doosjes, op tafelzaag

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,
Weet iemand hoe je deze houtverbindingen kan maken op een tafelzaag met een enkel zaagblad? Kan hier een jig voor gemaakt worden?
houtverbinding.jpg
Alvast bedankt.

En beste wensen voor 2014!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Je moet wel kijken of er een zaagblad op kan wat de dikte heeft van de vingerlassen. Anders moet je een verstelbare zaag/ slingerzaag er op zetten. Er zijn vele filmpjes op het www. die hierover gaan. Meestal Engels. Zoeken op box joints.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Inderdaad , mijn probleem zit in de dikte van de vingerlassen in functie van mijn enkel zaagblad. Op het net vind ik filmpjes met dado-blades. Volgens een ijzerhandelaar is dit bij ons niet verkrijgbaar en zelfs verboden (zou met veiligheid te maken hebben (?) ).
Een slingerzaag ken ik niet. Ga ik eens opzoeken.
Wat bedoel je met een verstelbare zaag?
Bedankt voor de reactie :)
 
A

Athanor

Guest
Kijk voor ideeën ook eens in mijn topic over het blokrooster. Daar zie je dat ik een proefstuk in vurenhout heb gemaakt met een gewoon zaagblad en daar bredere sleuven mee zaag. Hetzelfde principe kun je ook voor vingerlassen gebruiken.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Er moet hier nog ergens een filmpje staan hoe je deze maakt op en cirkelzaag met een normaal blad. De eerste tand afschrijven, de rest mbv een vast punt in de geleider.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.