Houtverbinding advies gevraagd pergola

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Hallo allen,

Wij gaan onze bestaande pergola aanpassen:

IMG_6661.jpg

Waarom? We willen er een dakje opmaken en gaan glazen tussenwanden plaatsen om het geheel af te sluiten. Om dit te realiseren zullen we de pergola wat moeten aanpassen.


Schermafbeelding 2021-04-19 om 14.27.54.png
We gaan een additionele paal plaatsen, hierdoor ontstaat zijde 4. Dit omdat we momenteel een stukje boven de grond van de buurman blijken te hangen (in goed overleg met de buren).

De huidige gebruikte palen zijn allen 12x12. Daar we schuifwanden gaan plaatsen moeten we een aantal zaken gaan aanpassen (let op: We kiezen niet voor ringplanken van een afwijkende dikte, daar we de dikte nodig hebben voor het plaatsen van het profiel van de schuifwanden, 87mm):

- Schoren moeten verdund worden (ivm ruimte voor schuifprofiel)
- Momenteel is de pergola verbonden met wovar verbindingselementen, deze moeten eruit (ivm de te plaatsen profielen). Ik wil de pergola weer in elkaar zetten met houtverbindingen.

Persoonlijk denk ik dat dit de beste verbinding is voor deze constructie:
IMG_6884.PNG

Ik kan hier helaas niet goed additionele informatie over vinden met duidelijkere tekeningen (dit plaatje komt uit een youtube filmpje). Klopt mijn aanname dat dit voor mijn situatie een deugelijke verbinding is? Zo ja, hebben jullie wellicht duidelijkere informatie over deze houtverbinding?

Of is dit een betere oplossing?
Schermafbeelding 2021-04-19 om 15.00.53.png
Beide "zijbalken" half inzagen en bovenop de staander leggen (is beduidend makkelijker dan voorgaande oplossing).

  • Vraag 1: Welke van beide oplossingen is sterker/beter geschikt? En hebben jullie wellicht aanvullende tekeningen?
  • Vraag 2: Aanvullend nog wat tips gevraagd inzake zijde 4: Daar komt een balk schuin op de staanders te liggen. Hoe laat ik dit netjes aansluiten (zijde 4 en 5 worden opgevuld met zwarte potdeksels)
  • edit:// Vraag 3: Ik bedenk me plots nog een oplossing, de wovar verbindingselementen kan ik wellicht ook in de nieuwe situatie gebruiken
Schermafbeelding 2021-04-19 om 15.28.03.png

Het betreft deze steunen, dan zou ik de palen een paar milimeter moeten invrezen en daar het verbindingselement "verzonden" in plaatsen, wellicht is dit de sterkste oplossing daar ik hiervoor de balken niet hoef in te zagen en de maximale sterkte van de balken kan benutten?


Ik hoop op jullie tips!
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
We willen er een dakje opmaken en gaan glazen tussenwanden plaatsen om het geheel af te sluiten.
wat ik bij de start lees, dient voor mij alle aandacht te krijgen: glazen tussenwanden !?
die zorgen voor behaaglijke warmte wanneer de zon in koude tijden schijnt
het zijn wanden van ongeveer 300 cm breed bij 200 cm hoog
hoe hard waait de wind daar ?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Dat is niet de meest handige halfhoutverbinding. Kijk in dit topic voor de oplossingen:

 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Dat is niet de meest handige halfhoutverbinding. Kijk in dit topic voor de oplossingen:

Dank voor je reactie, ik had de pdf inderdaad gezien. Is dat een betere oplossing dan het lichtelijk invrezen van de huidige steunen?
 

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Ik zou het gewoon simpel houden dus paal plaatsen en de liggers in (vals)verstek er op bevestigen.
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
ik doel op de kracht van de wind die op de glazen wanden én de pergola gaat komen
Het plekje is behoorlijk beschut, de enige kant waar de wind vrij spel heeft ligt op een meter of 20 een eilandje met bebossing.
Kan ik evengoed een bepaalde verbinding/constructie toepassen om hier toch een beetje op in te spelen?
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Ik zou het gewoon simpel houden dus paal plaatsen en de liggers in (vals)verstek er op bevestigen.
Simpel beviel me wel, idd voor verstek verbinding gekozen. Ik zet deze dan beiden van boven in de ligger de staander vast en daarnaast de liggers nog dwars aan elkaar. Daar wil ik dan overigens ook nog een d4 houtlijm tussen stoppen. Voegt dit wat toe? Beiden schroef ik met flenskopschroeven van respectievelijk 12 en 16 centimeter.

dit is hem geworden:
 

Bijlagen

  • D907DE99-E21B-4C2F-8B2E-DF785F8848A6.jpeg
    D907DE99-E21B-4C2F-8B2E-DF785F8848A6.jpeg
    128,2 KB · Weergaven: 10

rijpie

Nieuw lid
10 jan 2020
21
4
Je bedoeld witte houtlijm dit voegt niks toe (veel kopshout) je kan beter een transparante Hybriseal 2ps gebruiken deze blijft flexibel en minder last van inwateren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.