houtrot

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Hoi allemaal,

vermoedelijk ben ik hier te paranoia, maar toch bij deze mijn vraag: kan houtrot zich makkelijk verplaatsen als een deel van hout verrot is, maar verder al het hout droog en niet verrot is?

De situatie is als volgt: wij hebben een huis uit 1926 met erg grote zolder en houten dakbeschot waarvan twee jaar geleden het pannendak is vervangen. Toen heeft de aannemer ook een damp-open dakfolie geplaatst en de tengels vervangen. De afspraak was dat hij ook alles wat verrot was zou vervangen. Dat heeft hij gedeeltelijk gedaan, maar nadat hij was vertrokken ontdekten we dat hij enkele planken aan de binnenzijde van het dakbeschot niet had vervangen, terwijl hier wel rot in zat. Dit is in het verleden door lekkages ontstaan. Je kunt er je vinger doorheen steken.

We hebben de aannemer hier wel op aangesproken maar hij zei dat we dat eenvoudig zelf konden vervangen van binnenuit. Maar volgens mij is dat niet zo eenvoudig. Ik heb het eerst zo gelaten, maar ooit wil ik het nog eens vervangen. Het dak is waterdicht en zolang je daar niet op het schuine vlak gaat lopen verwacht ik geen problemen. Maar stom vind ik het wel!

Nu dus mijn vraag: het hout is droog (gemiddeld zo'n 12-14% materiaalvochtigheid), moet ik mij dan nog zorgen maken dat deze rot zich kan verspreiden? Ik zou zelf denken van niet, alleen als de boel vochtig wordt. Maar toch even voor de zekerheid deze vraag aan de mensen die daar meer van weten, mocht het zich wel kunnen verspreiden dan wil ik vervroegd die planken vervangen....
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
@de Haan: dat stelt gerust! In dat geval kan ik het op een later moment, als ik tijd heb, in alle rust vervangen en eerst dringerende zaken afhandelen in de verbouwing.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Bij de genoemde vochtigheid zijn de bacteriën en schimmels die de rot veroorzaken min of meer inactief. Maar dat wil niet per se zeggen dat ze geheel verdwenen of gestorven zijn. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat het hout niet te vochtig wordt. Zolang dat het geval is is het niet urgent.
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
dank voor de reacties! Ik heb nog even na-gemeten op de desbetreffende plank die het meest verrot is. Die is trouwens redelijk goed nog te vervangen zag ik. Hij is op de meeste plekken 12%, maar op 1 klein donkerder plekje van zo'n 3x3 cm oppervlak 15% vochtigheid. Ik denk, dat dat droog genoeg is om geen schimmel / houtrotactiviteit te hebben?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Volgens mij bestaat er ook zoiets als droogrot. Had een keer een schildersklus aangenomen om de goot te schilderen (mtr 7 hoog) je inspecteert dit op afstand en maakt dan een offerte. Ik zette de ladder er tegenaan en mijn duim op het hout. De verf was nog in goede staat maar mijn duimafdruk zat in het hout. Zo kon ik nog 2.40 mtr verder gaan. Was multiplex. Alles gort droog.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Droogrot wordt veroorzaakt door schimmels en treedt naar mijn weten uitsluitend op in hout dat eerst nat gerot is. De schimmels blijven echter actief nadat het hout daarna weer droger wordt. Maar als het hout te droog wordt, dan stopt ook dat. Voor zover ik me kan herinneren (maar echt zeker ben ik er niet meer van) stopt droogrot onder de 20%. Vandaar dat ik verwees naar de door de starter van dit draadje genoemde percentages.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
131
55
Luzy Saint Martin
Er zijn verschillende soorten houtrot;

  • Blauwschimmel; hierbij zoekt de schimmel zich een weg naar buiten. Het is te herkennen aan gaatjes in het verfsysteem. Door de vele vertakkingen van de schimmels is het moeilijk te zien tot waar die zich in het hout bevinden. Daarom is het vervangen van een houtdeel vaak de enige oplossing.
  • Bruinrot; dit is een lokaal rot die alleen kan ontstaan bij zachte houtsoorten als grenen en vuren. De cellulose in het hout wordt afgebroken, waardoor het hout donkerder van kleur wordt. Ook ontstaan er scheuren. Doordat bruinrot lokaal is, is dit makkelijker te repareren.
  • Witrot; bij deze schimmel wordt de lignine (houtstof) in het hout aangetast. Het hout verliest hierdoor zijn stevigheid. Het is te herkennen door een vezelige structuur van het hout en de aanwezigheid van wit poederachtig materiaal tussen het hout. Ook deze soort is een lokaal rot en dus makkelijker te repareren. (Bron=internet)
Je zult eerst moeten determineren welke vorm van rot het is. Vervangen van aangetaste delen zou ik zelf altijd doen.
Verder is het de vraag, gezien je verhaal over de aannemer, of de constructie met dampremmer wel correct is uitgevoerd!

Met een eenvoudige vochtmeter van de Aldi of Lidl kun je nagaan of er geen sprake is van condensvorming op het hout tegen de dampremmer/dampopen folie
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor alle verhelderende reacties!

@Hans: dank voor je reactie! Wat zou er verkeerd kunnen zijn aan de uitvoering van damp-open folie? In mijn geval zit die over het dakbeschot dat uit houten planken bestaat. Aan de buitenkant zitten dakpannen. Er is geen isolatie.

Ik heb het even opgezocht, wij hebben zo te zien dit dakfolie:


Volgens aannemer en fabrikant zou deze folie damp-open moeten zijn. Exacte getallen heb ik toendertijd niet zelf opgezocht... Ik lees nu dat de Sd waarde 0,03 meter zou zijn. Volgens de website van joostdevree zou dat "extreem dampopen" zijn.

Achteraf ga ik me wel afvragen, of die folie echt nodig en een goede toevoeging is, omdat het misschien wel de natuurlijke ventilatie onder de dakpannen wegneemt.

O ja, een vochtmeter is een goede tip. Ik had er 2 jaar terug een gekocht, een duur exemplaar uit Duitsland, aanvankelijk voor controle van mijn stookhout, maar nu gebruik ik hem dus ook regelmatig in huis :)
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Die folie is prima.
als je de panlatten en tengels vervangt kan je het niet maken om die niet aan te brengen.

Wat bedoel je met planken onder het dakbeschot?
normaal zitten er geen planken onder het dakbeschot
dan zitten daar gordingen of sporen afhankelijk van het daktype

heb je een foto ?
Als die aannemer die vervanging niet in zijn begroting had zitten dan heeft hij overigens wel een punt
maar dan had hij eigenlijk beter kunnen vertellen wat het alsnog vervangen kost.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
je zegt :
Achteraf ga ik me wel afvragen, of die folie echt nodig en een goede toevoeging is, omdat het misschien wel de natuurlijke ventilatie onder de dakpannen wegneemt.
Die folie is damp open maar wel waterdicht. Voorkomt dus dat je hout nat wordt door regenwater wat achter/onder de pannen komt. Dus inderdaad nodig, in ieder geval zinvol
 

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
240
19
Dank voor de bemoedigende reacties over de damp(open)folie!

@boertje125 excuus - ik verwoorde het verkeerd. Het dakbeschot bestaat uit planken, dat bedoelde ik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.