houtrot verhelpen in hardhouten trap

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo,
In verband met het bouwen van mijn balkon, heb ik de huidige hardhouten buiten trap tijdelijk verwijderd, de trap wordt als het balkon klaar is, weer gemonteerd, op een plek iets meer in de zon.
Het blijkt nu dat bij een aantal treden in de hoek houtrot optreedt, met name in de hoeken waar nooit zonlicht op kwam, zie ook de foto's.
De treden zijn ingelaten in de trapbomen/ zijkanten.
De constructie is nog niet dusdanig aangetast dat de treden vervangen moeten worden, maar ik wil dat na plaatsing van de trap, het rotten stopt, en er geen water kan blijven staan in de kieren. De kieren / gaten moeten dus worden gedicht.
Mijn vraag is, met welk materiaal kan ik de kieren het beste dichten?
blijvend elastisch? zo ja welk materiaal
vast materiaal, iets met b2 componenten, zo ja, wat is jullie ervaring.

Bedankt voor jullie meedenken
Joep


IMG_6587 rot crop.jpg
IMG_6585 crop level.jpg
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
zacht hout verwijderen. Houtrotstop behandelen (paar keer, is eigenlijk de boel impregneren) en dan weer afvlakken met een 2 componenten vuller geschikt voor buiten toepassingen. Naden afwerken met een kit tegen inwatering. Dit lijkt IMHO de enige optie om de boel te behouden zonder te vervangen van delen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
tx,
Heb zoiets gedaan in mijn vorige huis, was benieuwd of dit nog steeds de juiste methode is.
Welke, goede, kit zou je gebruiken tegen afwatering?
Dit kit moet ik namelijk bij elke trede gaan toepassen, anders blijf ik bezig.
Joep
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Afhankelijk van hoe rot de trede is, uit elkaar halen en er 2 a 3 cm van de aangetaste kant afzagen geen optie? Normaal lijm je de treden niet in de bomen, hier zou het wel een oplossing zijn tegen inwateren.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
tx,
Heb zoiets gedaan in mijn vorige huis, was benieuwd of dit nog steeds de juiste methode is.
Welke, goede, kit zou je gebruiken tegen afwatering?
Dit kit moet ik namelijk bij elke trede gaan toepassen, anders blijf ik bezig.
Joep

Butyleenkit is wel geschikt voor buitentoepassingen en statische voegen.
 

JLP

Nieuw lid
23 dec 2012
6
0
2014-03-06 14.02.59.jpg
Ik herstel geregeld houtrot met Flexidur van Sigma. Bevalt prima, oersterke verbinding en flexibel genoeg om werking van het hout op te vangen.
Belangrijk is dat je al het rotte hout verwijderd, de omgeving kaal schuurt zodat het kan drogen (max 18% vocht) en dat je voldoende massa aanbrengt, minimaal 5 mm dik. Je kunt het dus niet zo dun opzetten als plamuur, dan droogt de epoxy niet. Als je het rotte hout verwijdert er dus voor zorgen dat de rand ca 5 mm diep is, dan fixeer aanbrengen,vervolgens minimaal 15 minuten maximaal 120 minuten laten intrekken, overtollige fixeer verwijderen en vullen met flexidur winter- of zomerkwaliteit, afhankelijk van de temperatuur. de volgende dag kun je het schuren en gronden. Dit geeft een supersterke en waterdichte verbinding. Ik zou zelf geen kit gebruiken, kit en verf geeft altijd problemen.

groeten, Jeroen
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Butyleenkit is wel slecht overschilderbaar en wordt hard, beter is een ms polymeerkit, deze blijft flexibel, verkrijgbaar in een aantal kleuren en overschilderbaar.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Bedankt voor de reacties.
we hebben 2 componenten houtrotvuller gekocht, en allereerst de zaak een paar keer geimpregneerd.
Morgen gaat de 2 componenten er op, voor de zekerheid drogen we nog een keer extra met een fohn.
We kitten uiteindelijk alle treden af met de MS polymeer. Hopelijk kunnen we er dan weer een tiental jaren of langer tegen.

Ronald, de treden zijn niet zo rot dat ze vervangen moeten worden. Dit is trouwens nauwelijks mogelijk.

Joep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.