Houtopslag buiten?

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Ik probeer voorzichtig te beginnen met echte meubelmakerij en maak al graag mijn eerste tafeltjes en stoelen. Soms kan ik massief hout relatief goedkoop op de kop tikken, maar aangezien ik nog geen eigen atelier of magazijn heb, weet ik nog niet goed waar ik dit best kan stockeren.

Kan dit gewoon buiten op pallets onder een plastic zeil of kan dit vochtproblemen veroorzaken? Mijn achtertuin is nog een stukje braak, dus dit maakt niet zoveel uit.

Alvast bedankt!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je op traditionele wijze die Engelse stoelen maakt die ze vroeger met een trapdraaibank in het bos van vers gezaagd hout maakten, lijkt me dat geen enkel probleem.

Als dat niet zo is, lijkt het me verre van ideaal.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Onder een zeil geeft geheid vochtproblemen.
Maar onder een afdakje waar geen regen onder kan slaan, en waar de boel goed kan doorwaaien
kan het goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: BertVG

BertVG

Nieuw lid
5 feb 2024
12
6
België
Top, bedankt! Ik ben nu dan maar aan het rondkijken naar een goedkope stockage voor in de achtertuin, mogelijk een 8 of 10 voet zeecontainer. Ik vermoed dat dit de meeste problemen wel vermijdt, of is het verstandig om nog voor extra verluchting te zorgen? (bv. een opslagunit met een raampje dat in kiepstand kan)
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Je moet echt zorgen voor ventilatie -weet ik uit de praktijk hier.
Zonder bleef het toch te vochtig: vliegroest op gereedschap en schimmel op het hout.
Als je een keer door het natte gras naar binnen loopt heb je al vocht binnen wat er niet meer uit kan.
Mooist is aan een zijde laag, aan de overliggende zijde hoog, iets wat permanent open staat.
Rooster of zo is prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: BertVG

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.