Houtnerf in B/BB berken multiplex: iets om rekening mee te houden?

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Ik wil binnenkort een kast op zolder maken. De corpus wil ik van MDF maken en de frontjes van 18mm berken B/BB multiplex. Het ontwerp heb ik grofweg klaar, maar nu sta ik voor een dilemma:
- Als ik bij het verzagen van de multiplex platen GEEN rekening hou met de houtnerf dan kan ik alle frontjes precies uit twee 153x153 cm platen halen. In dat geval zullen bepaalde frontjes uit de verticale richting gehaald worden en andere frontjes uit de horizontale richting.
- Als ik bij het verzagen van de multiplex platen WEL rekening hou met de houtnerf dan komt het zaagplan ongelooflijk onhandig uit waardoor de kosten voor de frontjes grofweg verdubbelen

Als ik naar foto's van berken multiplex kijk dan lijkt het alsof er geen dominante nerfrichting is, waardoor ik neig naar de eerstgenoemde optie. Ben ik te optimistisch?
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Ik denk dat je het blijft zien, en wellicht je er aan blijft storen. Zeker als er iets van afwerking op de frontjes komen olie, beits oid hierdoor wordt de nerf beter zichtbaar.
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Ik wilde inderdaad afwerken met een transparante beits o.i.d. Eigenlijk wil ik de frontjes zo licht mogelijk houden en ik moet bekennen dat ik het extra accentueren van de nerf in het algemeen niet heel aantrekkelijk vind. Zou een matte, transparante beits het front licht kunnen houden en de zichtbare nerfverschillen daardoor binnen de perken kunnen houden?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Je gaat het zeker weten zien, er daar nogal ongelukkig van worden uiteindelijk, zeker na al dat werk... geef een paar tientjes meer uit, en koop voldoende materiaal om alle frontjes dezelfde nerfrichting te houden. De reststukken kun je vast in nieuwe projecten gebruiken. Er bestaan ook platen 250 x 125 en soms zelfs 153 x 305, maar niet altijd in dezelfde kwaliteitsklasse als jij graag wil hebben. Soms heb je geluk en kom je met een BB/BB goed weg, of zelfs een CP plaat, maar dat is koffiedik kijken.

Groet,

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
444
Noord-Veluwe
Ik zou zeker niet proberen te besparen, want ik kan je met een grote mate van zekerheid garanderen dat je daar achteraf spijt van gaat krijgen. Je zult het absoluut zeker gaan zien. Ikzelf heb in het verleden wel een keer de goedkope weg bewandeld door goedkoop multiplex te gebruiken en geen rekening te houden met het optische aspect. Spijt, spijt, spijt... Maar gelukkig kwam het uiteindelijk goed en ook nog eens voor weinig geld. Maar wel met extra werk. Ik kon namelijk van iemand flink wat vellen esdoornfineer krijgen, waarin waterschade zat. Ik kon er genoeg mooie stukken uithalen om uiteindelijk alle ladefrontjes te bedekken op een manier waardoor het leek alsof het hout uit een stuk kwam.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer en Wim Kluck

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Vierkante platen zijn per m2 iets voordeliger en vaak mooier.
De nerfrichting is bij berken vaak niet helemaal duidelijk, erg "wolkachtig".
Maar toch niet op bezuinigen, de rest ergens anders gebruiken, verkopen, wat dan ook.
Ik maak regelmatig lade voorkanten waarbij de nerf doorloopt, da's helemaal chique :)
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Hier een voorbeeld.
Zo zat het ook in de plaat.
Niet echt de beste foto, is ook lastig om goed op de foto te krijgen maar het geeft een indruk.

En alleen de mensen die er "oog voor hebben" zal het opvallen.

TBladeserie2-k.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou ook voor dezelfde nerfrichting gaan. Dan geeft het project qua uiterlijk ook aan hoeveel zorg je aan alles hebt besteed.
Als je met de houthandel overlegt kun je misschien wel voor een andere plaat kiezen waar je dan de fronten van zaagt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Een opmerking terzijde: voor het maken van een zaagplan gebruik ik altijd Maxcut (gratis). Heeft me al vaak een goed zaagplan opgeleverd.

En ja: rekening houden met de nerf (maar dat wist je inmiddels al wel).
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Dank voor de tip van Maxcut. Ik gebruikte tot nu toe CutListOptimizer, maar daarbij kun je maar 5 berekeningen per dag doen (onbeperkt wanneer je gaat betalen). Ik ga Maxcut proberen!
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
inderdaad
ook hier dien je op de nerfrichting te letten
bij 305 kan het zijn dat de nerven in de andere richting tov de 250 lopen
Klopt inderdaad, deze heb ik tot nu toe enkel dwars gefineerd gevonden. Overigens bestaat 305 x 130 ook nog, maar net als de 305 x 153 is die ont-zet-tend lastig in je eentje te verwerken want het weegt een goede 50-60 kg.

Rick
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik wilde inderdaad afwerken met een transparante beits o.i.d. Eigenlijk wil ik de frontjes zo licht mogelijk houden en ik moet bekennen dat ik het extra accentueren van de nerf in het algemeen niet heel aantrekkelijk vind. Zou een matte, transparante beits het front licht kunnen houden en de zichtbare nerfverschillen daardoor binnen de perken kunnen houden?
Afwerken met Skylt 2K lak geeft een haast onzichtbare beschermende laag. Dan blijft het Berken mooi licht van kleur. Je ziet het echt bijna niet.

En die nerf ga je je zeker aan storen. Maar dat hebben al meer mensen gezegd.
Overigens is Berken op het moment echt schreeuwend duur. Prijs per vierkante meter is bij sommige handelaren haast verdubbeld tov vorige maand. Dus een beetje shoppen kan geen kwaad! En je reststukken zijn goud waard dus daar kun je ook weer goeie handel van maken.:)

Groet,
CC
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
214
49
Grönnen
Of nog even wachten weer tot het harmonica effect weer wat wegebt.

Leuk dat optimalisatie programma, maar dat is voor zo ver ik zo snel kon zien alleen voor rechthoek vormen met een opdeel zaag, alleen complete zaagsneden dus, die beperking heb je als hobbyist geen last van ( of met een cnc ).
bij 305 kan het zijn dat de nerven in de andere richting tov de 250 lopen

in mijn ervaring is dat niet gekoppeld aan een plaatmaat maar komt het in alle varianten voor.
Het wordt aangeven door de ene maat eerst te noemen, maar de logica durf ik niet te noemen, wie vult aan ?

O wacht :
langs WBP FSC Mix Credit 2500x1250mm
dwars, WBP verlijmd FSC Mix Credit 1250x2500mm
zo dus

= kopietje uit een webwinkel
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.