Houtlijm D4 met lange open tijd. Tips?

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Binnenkort heb ik een flinke lijmklus voor een hek voor een oprit. Vanwege het relatief complexe ontwerp ben ik op zoek naar een D4 houtlijm met lange open tijd. Tot nu toe heb ik alleen D4 lijmen kunnen vinden met open tijden van 8-30min.

Weten jullie of er andere soorten zijn die een langere open tijd hebben?
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Hoe lang ben je ongeveer naar op zoek?
Open tijd van 30 minuten vind ik al relatief veel. Als je veel meer dan dat nodig hebt moet je misschien op zoek naar een ander type lijm (iets wat niet PVA basis is?)

Alternatief is natuurlijk in delen verlijmen, het is sowieso aan te raden om een ontwerp zo te maken dat het enigszins makkelijk in elkaar te zetten is natuurlijk.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Ik gebruik wel eens een truukje dat misschien niet helemaal in de haak is, maar voor mij wel werkte: de te verlijmen delen eerst voorstrijken met verdunde lijm (dus met water afmengen). Daarna als gewoon — het 'aantrekken' van de lijm gaat dan een stuk langzamer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.776
2.609
Gaanderen
Neem anders even contact op met Frencken. Waarschijnlijk zal je wel op iets met epoxy uit komen.
Vaak is de hoeveelheid ietsje meer.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Neem anders even contact op met Frencken. Waarschijnlijk zal je wel op iets met epoxy uit komen.
Vaak is de hoeveelheid ietsje meer.
Als de open-tijd echt meer dan 30 minuten moet zijn zou ik inderdaad eerder naar een epoxy gaan, eentje met een (zeer) trage uitharding. Maar persoonlijk zou ik liever kiezen voor een constructie/werkproces dat verlijmen met een D4 PVAc mogelijk maakt - wellicht in meerdere fases... en liever een PVAc dan een PU D4. Hoewel D4 PVAcs niet op de hoek van elke straat te vinden zijn.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Als we het dan toch hebben over epoxy-lijm met lange open tijden, heeft iemand daarvoor goede adviezen?
Ik was zelf op west system G-flex uitgekomen met een korte zoektocht laatst, maar misschien heeft iemand nog alternatieven?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Over het algemeen val je je aan West System epoxies geen buil. Of het het beste is, of de beste koop (meestal niet, West System lijmen zijn voor zover ik weet niet heel goedkoop), da's een ander verhaal, maar het is geen troep.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Over het algemeen val je je aan West System epoxies geen buil. Of het het beste is, of de beste koop (meestal niet, West System lijmen zijn voor zover ik weet niet heel goedkoop), da's een ander verhaal, maar het is geen troep.
Ik had ook specifiek flexibele lijm nodig (hout aan aluminium lijmen) dus hopelijk gaat het goed.
Andere alternatieven zijn altijd welkom!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zocht een heel oude post van mezelf op. Deels achterhaald maar dank zij de informatieve bijdragen van ervaren (oud)forumleden nog steeds interessant.
Misschien heb je er nog wat aan.


Klaas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
For what it is worth: op dit moment is UHU endfest 300 Plus erg populair onder bamboehengelbouwers - ik gebruikte het zelf naar grote tevredenheid al voor een aantal recente hengels. Hoewel UHU en Bison inmiddels beide onder Griffin / Bolton adhesives vallen, en Endfest 300 en Bison Kombi Professional op het eerste gezicht vergelijkbaar schijnen zijn er toch relevante verschillen, blijkend uit o.a. MSDS en technische documentatie. UHU Endfest 300 Plus is een 'betere' epoxy voor belastende omstandigheden dan Bison Pro - en de technische informatie (sterkte, eigenschappen, verwerking bij verschillende uithardtemperaturen) is gewoon beter/vollediger (zo kun je Endfest tot 200 graden opstoken om het uitharden te versnellen - bijkomend voordeel is dat bij hogere temperaturen de sterkte van de lijmverbinding ook toeneemt).
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
For what it is worth: op dit moment is UHU endfest 300 Plus erg populair onder bamboehengelbouwers - ik gebruikte het zelf naar grote tevredenheid al voor een aantal recente hengels. Hoewel UHU en Bison inmiddels beide onder Griffin / Bolton adhesives vallen, en Endfest 300 en Bison Kombi Professional op het eerste gezicht vergelijkbaar schijnen zijn er toch relevante verschillen, blijkend uit o.a. MSDS en technische documentatie. UHU Endfest 300 Plus is een 'betere' epoxy voor belastende omstandigheden dan Bison Pro - en de technische informatie (sterkte, eigenschappen, verwerking bij verschillende uithardtemperaturen) is gewoon beter/vollediger (zo kun je Endfest tot 200 graden opstoken om het uitharden te versnellen - bijkomend voordeel is dat bij hogere temperaturen de sterkte van de lijmverbinding ook toeneemt).
Poe, als je West Systems G-flex al duur vind, dat spul is nog meer dan 2x zo duur!
Van het weekend ga ik de G-flex eens uitproberen, dan laat ik hier wel horen hoe dat beviel!
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
758
154
Heerde
marinusvannorel.nl
Binnenkort heb ik een flinke lijmklus voor een hek voor een oprit. Vanwege het relatief complexe ontwerp ben ik op zoek naar een D4 houtlijm met lange open tijd. Tot nu toe heb ik alleen D4 lijmen kunnen vinden met open tijden van 8-30min.

Weten jullie of er andere soorten zijn die een langere open tijd hebben?
Ik ben zeer tevreden over deze:

 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
215
117
Ik ben zeer tevreden over deze:

'Waterbestendig' betekent meestal D3 (geschikt voor natte ruimtes of buiten onder afdak)
D4 lijm is 'watervast'.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
'Waterbestendig' betekent meestal D3 (geschikt voor natte ruimtes of buiten onder afdak)
D4 lijm is 'watervast'.
Cascamite is prima geschikt voor buiten, voor toepassingen die niet 'ondergedompeld' zijn. Voor 'ondergedompelde' toepassingen zijn (uit het scala xxx-formaldehyde lijmen) eigenlijk alleen de resorcinol-formaldehyde formuleringen echt geschikt, en in mindere mate een aantal fenol-formaldehyde formuleringen. Ureum-formaldehyde lijmen (zoals cascamite) worden, voor zover ik me goed herinner, wel (nog) beter waterbestendig door toevoeging van melamine aan de harscomponent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.