Houtkeuze stres

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
38
19
Zevenhuizen
Goedendag!

ik wil een bankje gaan maken echter om lekker bezig te zijn en mijn houtwerkskills weer wat verder te ontwikkelen.
Nu heb ik onderstaande afbeelding gezien en wil een vergelijkbaar iets maken.
2025-08-01_07h52_51.png

Hier zitten diverse bewerkingstechnieken in die ik nog niet eerder toegepast heb en lijkt mij een mooie opstap naar meer.
Het punt waar ik nu tegenaan loop is materiaal keuze... Ik wil het hout graag bewerken zodat het grijzer wordt en behandelen tegen vocht. Het zal voornamelijk binnen staan en met mooi weer naar buiten verplaatst worden. Ook zal het gebruikt gaan worden met bijv. verjaardagen en stel dat iemand iets morst of bijv. een wijnglas erop zet.
De diameter is 38-40mm en ik beschik niet over een vandiktebank dus koop het liefst iets geschuurd. Hoeft niet aan vier kanten geschuurd te zijn zolang het maar niet zo ruw is dat ik 3 dagen aan het schuren ben :)

Het bankje op de foto is gemaakt van Sapele hout wat best prijzig is. Ik heb gekeken naar eikenhout maar ook hier kom ik snel op 200 euro aan materiaal wat voor een testertje wat hoog is. Nu zoek ik dus een (goedkoper) alternatief maar loop hier vast.

In het verleden wat zaken gemaakt van douglas hout echter is dat wat grover en zit ik er niet op te wachten dat er hars uit loopt. Verder ben ik beuken en grenen tegen gekomen maar nog vele andere soorten.

Jullie nog tips/ tricks die mij verder kunnen helpen?!

• Leuk
Waarderingen: John1969

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
99
43
Het ligt natuurlijk aan je vaardigheden maar tussen de regels door lees ik dat je weinig ervaring hebt, of weinig machines. Ik zou het zitgedeelte maken uit geschaafd 44x44 vurenhout. Goedkoop en breed verkrijgbaar.
Hier zit ook een afronding op en kan prima dienen als tester.

De poten kan je wellicht maken uit iets dunnere maten maar wel breder, bijvoorbeeld 38x89. Deze is ook geschaafd maar niet afgedroogd.

Aangezien je geschaafd hout als uitgangspunt dan neemt, hoef je weinig te schuren.

Wat de afwerking betreft, zou je met een beits kunnen werken om de kleur te krijgen die je wilt. Daarna bijvoorbeeld met parketlak nog een laag of twee om het enigszins morsvrij te maken.

• Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

John1969

Post veel
10 jul 2023
841
477
‘s-Hertogenbosch
Je zou kunnen kijken bij een tuinhouthandel… bangkirai of kapur. Er zijn diverse afmetingen verkrijgbaar, geschaafd.
Alleen je moet wel rekening houden dat je voor €200,- vandaag de dag niet veel meer hebt…
Beuken en grenen zijn best leuk maar zullen als je het wil laten vergrijzen minder lang meegaan
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Miller_wood

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
595
279
Haal een paar gratis merbau deuren van marktplaats. Dan heb je gratis hout van een goede kwaliteit.
Mits je het zelf kan verzagen in de benodigde latjes. Uit de vraagstelling maak ik op dat de vraagsteller noch de ervaring noch de machines heeft hiervoor.

Hoe belangrijk is het uiterlijk uiteindelijk, en hoeveel fouten ben je bereid te accepteren?
Vuren latten van de bouwmarkt zijn de goedkoopste optie. Daar kan je mee experimenteren. Houd er rekening mee dat het qua uiterlijk nooit zo mooi wordt als hardhout, het is zacht dus zal snel beschadigen, en het is ook niet erg prettig om te verwerken dus frustratie ligt op de loer.
Eiken of sapele is duurder, maar de uitstraling is van zichzelf al mooier het is prettiger om te bewerken. En het resultaat kan minstens een generatie mee.

Als je bereid wat fouten te accepteren in het eindproduct, zou ik nu meteen goed hout kopen. Als het perfect moet, ontkom je er bijna niet aan om twee keer te bouwen: eerst een model van vuren om te leren, en dan de echte van goed hout.

• Leuk

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
38
19
Zevenhuizen
Thanks voor de snelle en uitgebreide reacties, fijn!

Vuren heb ik overwogen echter wil ik wel iets meer primium dan dat. Aan de andere kant is het wellicht goed om eerst een bankje hiermee te maken en kan daarna altijd nog voor een meer luxer houtsoort gaan. Fouten maken dat gaat gebeuren en kan/ mag.

Miller_wood

Actieve deelnemer
14 mrt 2025
38
19
Zevenhuizen
Mits je het zelf kan verzagen in de benodigde latjes. Uit de vraagstelling maak ik op dat de vraagsteller noch de ervaring noch de machines heeft hiervoor.

Hoe belangrijk is het uiterlijk uiteindelijk, en hoeveel fouten ben je bereid te accepteren?
Vuren latten van de bouwmarkt zijn de goedkoopste optie. Daar kan je mee experimenteren. Houd er rekening mee dat het qua uiterlijk nooit zo mooi wordt als hardhout, het is zacht dus zal snel beschadigen, en het is ook niet erg prettig om te verwerken dus frustratie ligt op de loer.
Eiken of sapele is duurder, maar de uitstraling is van zichzelf al mooier het is prettiger om te bewerken. En het resultaat kan minstens een generatie mee.

Als je bereid wat fouten te accepteren in het eindproduct, zou ik nu meteen goed hout kopen. Als het perfect moet, ontkom je er bijna niet aan om twee keer te bouwen: eerst een model van vuren om te leren, en dan de echte van goed hout.
Ik beschik over een tafelzag, cirkelzaag en afkortzaag dus qua machines moet dat wel lukken. Met alle 3 ook ervaring dus ga eens kijken wat er verkrijgbaar is.

M.b.t. fouten accepteren: dat hoort erbij dus vandaar dat ik naar een iets luxere houtsoort neig. Dus zoekende naar iets wat beetje tussen vuren/ douglas en eiken/sapele in zit.

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
60
29
Hillegom
Deze bankjes zijn een typisch "design" object, iets voor het oog maar niet om het te gebruiken voor wat het bedoeld is, namelijk zitten. Ondanks de lichte afronding van de balkjes hebben je billen het na maximaal 10 minuten gehad. Form gaat voor functie! Dat is er nog een reden om eerst een goedkope houtsoort te gebruiken, als je een tijde erop zit wil je misschien gen andere meer!
Commentaar gebaseerd op mijn zitervaring.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.585
866
Moordrecht
Er zit wat prijs betreft niet heel veel tussen die 2. €200 euro aan materiaal is best redelijk voor een iets meer premium gevoel. Eiken is relatief goedkoop, maar als je geprepareerd hout wilt kopen, zul je daar ook voor moeten betalen. Helaas is het of/of in dit geval

• Leuk

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.000
957
Enschede
ingoogni.nl
Ik wil het hout graag bewerken zodat het grijzer wordt en behandelen tegen vocht.
Je kunt hout grijzer maken door het te behandelen met anti algen middelen (of was het anti mos?) (loog, soda azijn kunnen ook werken), dit lijkt het meest op natuurlijk vergrijzen. Er zijn ook (zilver) grijze impregneermiddelen. Of kies een transparant grijze beits. Altijd eerst proefstukjes maken en kies een waterbasis impregneer die je af kunt dunnen ivm de gewenste kleur. Voor wat donkerder hout doet impregneer niet veel omdat de ondergrond altijd doorschijnt.

Behandelen tegen vocht, het eerste is de constructie. In de hoeken tussen de balkjes gaat water staan, intrekken. Ik zou denk ik eerst alles vergrijzen, impregneren en dan lakken. Dan pas alles in elkaar zetten en alles schroeven ipv lijmen. Dan nogmaals aflakken en extra in de hoekjes. Is geen garantie, zeker niet als het regelmatig in de regen staat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.259
3.679
Merbau hoef je niet te behandelen. Het vergrijst gewoon door de zon. Als het nat wordt heb je wel last van bloeden, dus daar moet je rekening mee houden, als je het bankje buiten wil laten staan. Maar dat houdt na een tijdje op. Kijk gewoon naar wat voor hout je in je omgeving gratis kan op halen. Daar maak je je bankje dan van. Het bankje is geen ingewikkeld ontwerp, dus als je het van een beetje goede kwaliteit hout maakt, kan je er de rest van je leven mee doen. En met wat kussentjes van de action zit het best behoorlijk.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.627
3.613
Gaanderen
Probeer eens robinia. Dat is de meest weerbestendige houtsoort die hier groeit. Ga er niet met azijn of ammoniak op, je krijgt dan eerst groen en later een donkerbruine kleur.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.