Als dit werkt zoals de variant van Felder dan moet het juist "nat" zijn, het is een zeer dunne olie die tussen het metaal en het hout werkt. Op de duur neemt het hout de olie weg en moet je er opnieuw op doen. Het is niet iets dat opdroogt of een film vormt zoals siliconen spray.
is eventueel inwrijven met wd-40 ook een optie want dat is een stuk goedkoper dan houtglijmiddelen., ik zag een bus 500 ml van Bison voor 9,75 etrwijl wd 40 weinig kost en je schaaft er toch meteen weer wat af.
Het gekke is trouwens dat ik vroeger alleen wat kaarsvet of waxine op de zijgeleider deed en voor de rest niets maar nu ik op dit forum al een paar keer lees over houtglijmiddelen heb ik ook zoiets van dat dit misschien wel iets is om te doen.
Wij gebruiken al meer dan 20j gewoon parafine en sinds kort hebben we ook PTFE dry-spray (let wel op er moet DRY op de bus staan).
Dit werkt ook maar niet zo lang als de simpele parafine.
Voordeel is dat beide droog zijn en dus geen sporen of vlekken achterlaten op het hout, en ook geen problemen geven bij het achteraf lakken.
Tot nu toe gebruikte ik altijd een waxinelichtje.
Kan niet eggen dat ik het houtglijmiddel beter vind.
Dacht eigenlijk dat ik het verkeerd gebruikte, maar dat is dus niet zo.
Ga toch maar weer naar het waxinelichtje![]()
In een propere en droge omgeving zou ik ook neigen naar paraffine over te stappen, dat gebruikte de leraars in school maar ze hielden het mooi in hun zakken want ze vonden het nog maar moeilijk. Waar kan je nu nog blokjes paraffine vinden, apotheek?
Hoe ik tot voor kort werkte in een soms vochtige omgeving was het vloeibaar glijmiddel een bijkomende bescherming tegen roest en een smering van de metalen delen.
Is het effect zo groot? Planken voor panelen etc schuur je toch ook niet op de kanten die verlijmd worden.Goed om te weten, mijn leraars hadden een soort harde steen die je over het staal wreef. Wat niet waar is is dat het geen effect heeft op het hout. Zoals bij ieder glijmiddel moet je het hout erna schuren. Paraffine stoot water af, dus watergedragen afwerking en lijm hechten hier niet op. En oliegedragen soorten zullen ook niet optimaal hechten. In school wreven ze paraffine over de randen van massieve panelen zodat bij het verlijmen van de kaders de uitgeperste lijm de panelen niet zou lijmen.
Goed om te weten, mijn leraars hadden een soort harde steen die je over het staal wreef. Wat niet waar is is dat het geen effect heeft op het hout. Zoals bij ieder glijmiddel moet je het hout erna schuren. Paraffine stoot water af, dus watergedragen afwerking en lijm hechten hier niet op. En oliegedragen soorten zullen ook niet optimaal hechten. In school wreven ze paraffine over de randen van massieve panelen zodat bij het verlijmen van de kaders de uitgeperste lijm de panelen niet zou lijmen.