Houten vloer verkeerd geschuurd

BDN

Nieuw lid
20 okt 2020
8
2
ik heb een paar keer een (grenen) houten vloer gelegd en zelf geschuurd. Dat ging wel (2e keer ging al weer beter ;-) Kon bij de leverancier van de vloerlak (grote verfzaak in Hilversum met eigen merk verf en lak) de machines lenen, je betaald dan wel het schuurmateriaal. Is best lastig werken. Met een eiken vloer wellicht nog lastiger en het wegwerken van die kuil? ik zou wellicht het toch laten doen, ondanks mijn eigen positieve ervaring
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Met een handschuurmachine lukt het wel, ik heb ondertussen al 4 vloeren ( variërend in oppervlakte van 12 tot 32 m²) geschuurd. Wat heb je nodig ? Tijd, tussen 2 en 5 dagen per vloer. Goede knieën zijn ook een vereiste, en een matje om op te zitten. Een bandschuurmachine om de echt hoge toppen te verwijderen en een Festool Rotex. Voor de afwerking een gewoon excentrische schuurmachine . En heel veel schuurpapier.
gr,
Danny
 

TonyZ

Nieuw lid
3 jan 2021
1
0
Friesland
Hoi Hout67,

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen? Zelf aan de bak gegaan, of heb je het iemand laten doen?
En minstens zo belangrijk: hoe ziet het eindresultaat er uit? :)

Gr. Tony
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Waar dient zo'n schuurraam nou precies voor? Ik zie ze regelmatig voor bij komen, maar de functie is me niet geheel duidelijk.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Omdat ik me hetzelfde afvroeg als @chevy66.
Van site Mikita:

Schuurraam. Dit voorkomt dat de machine scheef wegdraait en dat de afname ongelijkmatig wordt. Een schuurraam leidt tot strak schuurwerk en een perfect eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Met een handschuurmachine lukt het wel, ik heb ondertussen al 4 vloeren ( variërend in oppervlakte van 12 tot 32 m²) geschuurd. Wat heb je nodig ? Tijd, tussen 2 en 5 dagen per vloer. Goede knieën zijn ook een vereiste, en een matje om op te zitten. Een bandschuurmachine om de echt hoge toppen te verwijderen en een Festool Rotex. Voor de afwerking een gewoon excentrische schuurmachine . En heel veel schuurpapier.
gr,
Danny
Dat kan niet uit dan lijkt me ongeveer 6 vierkante meter voor een dag werken.....
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waar dient zo'n schuurraam nou precies voor?
is een kader waarin je je bandschuurmachine klemt
daarmee vergroot je het contactoppervlak, waardoor het risico dat je de machine aan 1 zijde meer tegen het werkstuk drukt & te diep schuurt, wegvalt
een paar producenten verkopen dat
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Scheppie, de tijden die ik vernoem zijn ongeveer en met oliën inbegrepen.....het is al enkele jaren geleden dat ik de laatste vloer heb geschuurd, Van 1-tje weet ik nog min of meer, Rotex met korrel 40, 60,80 en 100. Dan met een excentrische machine korrel 100 ,120. Ongeveer 35 m². De vloer had wel zware vervuiling. Bij het leggen niet goed geschuurd , slecht behandeld met Wocka en 8 jaar geen onderhoud aan gepleegd. Twee dagen. De eerste 2 gangen ( Rotex korrel 40 en 60) duren het langst , daarna gaat het vooruit. Wegens 65+ gaat het bijlange niet meer zo goed als vroeger:(.
Daarna komt pas het moeilijke werk : oliën. Vooral de white wash die je na een tijdje moet wegvegen is corvee.
gr,
Danny
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Alles is eigenlijk al wel beschreven. Ik roep altijd 2 dingen :

"Kijk niet naar wat het kost, maar naar wat het oplevert"

en ...

"Het genot van een goede kwaliteit duurt langer dan de vreugde van een lage prijs."

Elke keer als de zon schijnt erger je je groen en geel aan je vloer. Zeker nu je het eenmaal weet. Je ogen worden als het ware extra naar de vloer getrokken. Het laten doen zal even wat geld gaan kosten, maar als je daarna een mooie vloer ervoor terugkrijgt, dan ben je dat snel vergeten. Natuurlijk kunnen we hier niet in jouw portemonnee kijken, maar als ik alle argumenten hierboven zo eens teruglees, dan zou ik niet eerst zelf proberen en het meteen aan de professional overlaten.

Succes met de keuze en ... laat zien hoe t.z.t. het eindresultaat geworden is !!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor, jaap en jelmer

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Wat bij ons ook een argument is, is de tijd: hoelang duurt het om het zelf te doen en haal ik dan hetzelfde resultaat als wanneer ik het laat doen ? en heb ik die tijd, of misschien eerder wil ik die erin investeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en dank jullie voor het toevoegen.
Ik wist niet goed waar ik de vraag moest zetten, dus begin hier maar..
Vorig jaar hebben we een oude boerderij gekocht die we opknappen.
In de woonkamer ligt een eiken houten vloer (20 jaar oud) die bij nader inzien waarschijnlijk verkeerd geschuurd is.
De vorige eigenaar vertelde dat hij bij de bouwmarkt een vloerschuurapparaat had gehuurd en sindsdien zitten er overal streep-deukjes, echt overal.
Aanvankelijk valt het niet op, maar zeker als de zon erop staat zie je het wel heel goed.
Ook voelt de vloer niet fijn aan, ruw en hier en daar met doffe plekken.
Mijn vraag is, kan ik dit zelf goedkrijgen met een handschuurmachine? Dit te laten doen door een bedrijf is duur.
Liefst zou ik de oude olielaag eraf hebben en de deuken weg, maar gaat dat lukken en hoe pak ik het aan?
Op de bijgevoegde foto is de situatie te zien.
Ik zou het heel fijn vinden als iemand me advies kan geven.
Vriendelijke groet
wat ik zie is het niet verkeerd geschuurd maar verkeerd geschaafd ('hit and miss' heet dit). Dit komt doordat de freeskoppen niet goed staan afgesteld bij het schaven of dat de plank blijft hangen en de freeskoppen door blijft draaien.
Boven lees ik commentaar op een verkeerde schuurmachine maar die kunnen geen rechte geulen in de planken schuren, zeker niet als het een ronddraaiende schuurmachine is. Oplossing: Omdat eiken een harde houtsoort is, is de enige oplossing langdurig schuren en niet alleen op die plek maar over de gehele vloer (overal hetzelfde er af schuren)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Dit komt van een schuurmachine. Je ziet dat de groeven breder zijn dan de plank. Als je geen ervaring hebt met een vloer schuurmachine en je zet de rol niet geleidelijk op de grond, dan krijg je dit soort geulen. Het snelste is om dit er weer met een vloer schuurmachine uit te schuren. Laat het dan wel doen door iemand met ervaring. Je hoeft niet de gehele vloer af te schuren, je kan de overgangen geleidelijk maken, dan zie je er niets meer van.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en Athanor

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Dit komt van een schuurmachine. Je ziet dat de groeven breder zijn dan de plank. Als je geen ervaring hebt met een vloer schuurmachine en je zet de rol niet geleidelijk op de grond, dan krijg je dit soort geulen. Het snelste is om dit er weer met een vloer schuurmachine uit te schuren. Laat het dan wel doen door iemand met ervaring. Je hoeft niet de gehele vloer af te schuren, je kan de overgangen geleidelijk maken, dan zie je er niets meer van.
ja, je hebt gelijk, ik heb de foto nu uitvergroot en de groeven lopen over meerdere planken heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.