Houten spie ring

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
15
1
Mooie titel, wist niet hoe ik het beter moest omschrijven.
Ik wil een ring maken met een binnendiameter van 40cm en een buiten diameter van 50cm die over de diameter van 50 van 5cm dikte naar 1cm dikte terug loopt.

Vraag me af wat de beste methode hiervoor is.
Zat zelf te denken om een aantal spieen te zagen op de zaagtafel van b.v. 5x5cm hout deze te verlijmen en er vervolgens de ring uit te frezen. Dit klinkt echter als veel hout weggooien.

Hebben jullie een betere aanpak?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Zelf zou ik hem draaien. Opbouwen uit segmenten. Tenzij het uit plaatmateriaal komt of een oud tafelblad.
Zoek op segmentdraaien, er is zelfs een calculator voor.

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
15
1
Dat is wel een goede toevoeging, ik heb namelijk geen draaibank. En ken niemand met een draaibank die deze diameter kwijt kan

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.336
3.457
Gaanderen
Dat hoeft toch ook niet als je hem uit segmenten maakt. Die zaag je taps en dan zaag je het segment. Halve cirkel lijmen, schuren tot ie 180 graden is dus exact een halve cirkel, dan de andere helft maken en er tegen aan lijmen. Hierna maak je de schuinte pas, want die veranderd volgens mij iets door de segmenten.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.502
795
Moordrecht
Uiteindelijk, hoe je 'm ook maakt, je zult hout op maat moeten zagen of draaien, verlies heb je toch wel, dat zal ook met de meest economische route niet meevallen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.