houten schuur, lakwerk en regenbelasting

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal,

ik heb afgelopen najaar met veel plezier een houten schuur gebouwd, die op een gemetselde funderingsmuur staat en zo'n 15 cm boven maaiveld uitsteekt. Ik heb verticale geschaafde vurenhouten planken gebruikt voor de gevel en deze zijn gelakt met een Zweedse verf voor buiten. (dampopen)

Echter, onderaan de planken blijft het het langst nat na een regenbui. De planken zitten dus ruim boven maaiveld en steken enkele centimeters uit voor de muur. (maken dus geen contact met stenen muur) Hier zit de kopse kant en die heb ik soms maar 1, ipv 2 lagen gegeven. Ook zag ik na inspectie met spiegeltje dat de verf op deze kopse kant niet overal volledig dekt. Omdat deze onderkant het meest belast wordt door vocht, wil ik graag ten minste 1 extra verflaag aanbrengen.

Nou vraag ik mij af: kan het kwaad dat het hout deze afgelopen week al veel regen heeft gehad en dat het vermoedelijk nog wel een week meer kost voordat ik hem op zijn vroegst een tweede verflaag kan geven? (dus alleen de kopse kanten onderaan) Ik denk, dat ik te voorzichtig ben, maar ben toch benieuwd wat jullie zeggen.

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.164
440
Dampopen, dus zou geen probleem mogen zijn? Maar over welke houtsoort hebben we het? Ik zou wachten op een paar dagen droog weer.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.332
3.454
Gaanderen
Hoe meer lagen je erop doet des te minder dampopen het wordt. Ik zou niet in de winter gaan schilderen/beitsen. Wacht af tot de zomer en het een paar weken droog is. Zit er niets op is het een ander verhaal. Nat hout schilderen is vragen om problemen.

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
356
50
hoi allemaal, hartelijk dank voor jullie reacties! Het gaat om vurenhout. Er zit dus op de kopse kant, die ik achteraf afgelopen najaar bij goed weer liever een tweede keer had gelakt, 1 laagje op, maar dat is geen dikke laag. Het gaat om falu-rod verf uit Zweden, dat is een olieverf, maar (vreemd genoeg) wel water verdunbaar.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.