Houten ramen maken - welke freesmachine en frezen?

dan

Nieuw lid
12 apr 2018
19
0
Hoi.

Ik ben een huis aan het bouwen, de kosten van de ramen (60-100.000 euro) zijn krankzinnig omdat we veel grote ramen zullen hebben.

Ik zou op zijn minst ramen willen maken voor een garage, ik zou willen investeren in een goede freesmachine en een set frezen voor het maken van raamkozijnen.

Ik heb weinig machines op marktplaats gevonden die prima zouden moeten zijn voor de start, bijvoorbeeld:

freesmachine 1
freesmachine 2

Ik heb ook de frezen nodig, de enige die ik heb gevonden is een beetje duur :
felder frezenset

Zie je een andere manier om minder uit te geven aan de apparatuur of is dit een absoluut minimum? Ik sta ook open voor een tweedehands oplossing, of misschien is er een optie om een houtbewerkingsruimte te huren met een dergelijke apparatuur geïnstalleerd? Kunt u alstublieft iets aanbevelen?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.710
2.544
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou eerst een kijken naar kant-en-klare lengtes kozijnen hout. Dat lijkt mij een stuk goedkoper dan investeren in machines en frezen. Van dat kozijnen hout kun je prima zelf kozijnen maken, het uitmeten, het maken van de verbindingen, het verlijmen is het meeste werk.
Bij b.v. Pontmeyer is het prijsverschil tussen balk meranti en geprofileerd tot kozijnen hout 3 a 4 euro per meter, je betaald daar voor geprofileerd kozijnen hout zo rond de 30 euro per meter ex btw.
Ik zou eerst eens rondkijken. Met een goede afkortzaag, een handzaag en een paar stevige steekbeitels en een stevige vlakke tafel kom je een heel eind.

jaap

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.458
3.813
Een groot deel van die kosten zitten in het hout en het glas. Je hebt eerst machines zoals een grote zaagtafel, een grote vlakbank en een vandikte bank nodig.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
646
1.010
Zuid West Drenthe
De verschillende kozijnprofielen zijn in de houthandel verkrijgbaar.
Je hoeft dan alleen de verbindingen zelf te maken.
In principe kan dit al met een zaag, hamer en beitel combi.
Maar bijvoorbeeld een gatensteek maakt het al een stuk makkelijker.

• Leuk
Waarderingen: dan

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.458
3.813
Gezien het prijskaartje, denk ik niet dat dit over standaard ABC kozijntjes gaat. Voor dat geld beglaas je een heel woonblok.

• Leuk
Waarderingen: SunRayes

dan

Nieuw lid
12 apr 2018
19
0
Ik zou eerst een kijken naar kant-en-klare lengtes kozijnen hout. Dat lijkt mij een stuk goedkoper dan investeren in machines en frezen. Van dat kozijnen hout kun je prima zelf kozijnen maken, het uitmeten, het maken van de verbindingen, het verlijmen is het meeste werk.
Bij b.v. Pontmeyer is het prijsverschil tussen balk meranti en geprofileerd tot kozijnen hout 3 a 4 euro per meter, je betaald daar voor geprofileerd kozijnen hout zo rond de 30 euro per meter ex btw.
Ik zou eerst eens rondkijken. Met een goede afkortzaag, een handzaag en een paar stevige steekbeitels en een stevige vlakke tafel kom je een heel eind.

jaap
Dat is een goede idee ! Dankjewel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.458
3.813
Een oude spilfrees met lange tafel , een aandrijver en een pennentafel. Kan ook prima voor 1000 euro. Freesblokken gebruikt, afhankelijk van de gewenste profielen. Als je klaar bent, verkoop je ze weer.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.