Houten planken en kastje in nis

Nelzie

Nieuw lid
22 feb 2021
9
1
Goedenavond,

In mijn woonkamer heb ik een nis, zie eerste afbeelding hieronder (54cm diep, 52cm breed). Hier wil ik graag onderin een kastje met twee openslaande deurtjes maken, met daarboven zwevende planken. Als voorbeeld een plaatje van internet geplukt, zie tweede afbeelding hieronder.

Hoe kan ik het beste de planken bevestigen? In de eerste instantie wilde ik dit met verborgen plankdragers doen, maar omdat de nis aardig diep is, vraag ik mij af of dit sterk genoeg is. Is aan beide zijden (links en rechts) een koof en plankdragers een betere optie (zie derde afbeelding hieronder)? En welke houtsoort kan ik hiervoor het beste gebruiken, ook gezien uitzetten/ krimpen van het hout?

Groet,

Ronald

IMG_5169.JPG

2-34.jpg

eikenhouten-wandplank-voor-nis-66720.jpeg
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
724
749
de buurt van den bosch
Op de onderste foto zie ik in feite ook een verborgen plankdrager,als je het zo zou maken en dat plankje valt in de zijkant van de plank is dit sterk genoeg. Een iets dikker balkje zou iets beter zijn..Als je een koof maakt wordt het nog smaller.
Elk hout is goed genoeg als het maar goed gedroogd meubelhout is,eiken is ideaal hout,maar smaken verschillen.
 

Nelzie

Nieuw lid
22 feb 2021
9
1
Super, dank je wel voor je reactie! Dan ga ik het zo proberen zoals op de onderste foto. Ik denk dat ik inderdaad voor goed gedroogd eiken ga.

Nogmaals bedankt!
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
724
749
de buurt van den bosch
Super, dank je wel voor je reactie! Dan ga ik het zo proberen zoals op de onderste foto. Ik denk dat ik inderdaad voor goed gedroogd eiken ga.

Nogmaals bedankt!
Als je in de achterkant van de plank ook nog een groef freest,heb je op 3 punten steun.
Zorg er wel voor dat je plank niet te strak in je nis valt.(werking hout)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.