Houten ladegeleider herstellen

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Sinds kort hebben we een oude kast waarvan de lade slecht werkt, en dat wil ik repareren. Ik weet alleen niet hoe dit origineel zou hebben moeten werken. Hebben jullie een idee hoe het hoort te zijn of hoe ik het nu beter kan krijgen?

De lade glijdt op de onderkanten, over het front van de kast en wordt ook enkel op het kastfront ondersteund.
Het lijkt dat de middelste regel is bedoelt als geleider en dat zou origineel kunnen zijn, volgens dit overzicht: Wooden drawer slides.
Maar aan de achterkant is de geleider te laag geboord waardoor het ladefront altijd iets helt en dat vind ik dan weer opvallend.
Verder heeft de lade geen geleiding aan de zijkant, waardoor die kan schranken, noch aan de bovenkant, waardoor die snel "kiept" bij het openen. De witte haak aan de lade lijkt later erbij te zijn geknutseld om dit op te vangen, maar de schroef daarvan schraapt ook over de middengeleider.
Ik zie verder weinig sporen dat er ooit andere geleiding is geweest.

Hebben jullie een idee hoe ik het kiepen en schranken kan verbeteren, eventueel met extra geleiding?
 

Bijlagen

  • 20240401_161528.jpg
    20240401_161528.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 65
  • 20240401_161605.jpg
    20240401_161605.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 60
  • 20240401_161608.jpg
    20240401_161608.jpg
    107,8 KB · Weergaven: 58
  • 20240401_161642.jpg
    20240401_161642.jpg
    96,4 KB · Weergaven: 63

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Er is zo te zien niets oud aan deze kast, maar je kan de werking verbeteren door aan de zijkanten u vormige onder geleiders toe te voegen en er boven twee latten die het kiepen begrenzen.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Het lijkt of er tussen de wand van de kast en de zijkant van de lade voldoende ruimte is om een ladegeleider te monteren. Dat zou misschien kunnen.
Of, voortboordurend op het idee van @chevy66 , een plank onder de lade maken waar die dan op rust.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dankje voor de reacties. Eén optie zou inderdaad zijn om er een slede met twee zijgeleiders in te zetten, zoals hier voorgedaan door Paul Sellers. Dat is een elegante en stabiele oplossing die vrij simpel te maken van een panlat. Er is ook genoeg ruimte voor. De middelste geleider kan dan ook weg.
Dan moet ik alleen nog iets bedenken om het kiepen tegen te gaan. Eerst eens zien hoe erg dat is als ik de beugel weghaal.

De alternatieve oplossing die ik nu kan bedenken is de metalen beugel vervangen door een vergelijkbare C-vormige haak uit hout, zodat het beter glijdt.
Tevens de middengeleider vervangen, aangezien die aan de bovenkant behoorlijk uitgesleten is door de schroef. En dan kan ik de middengeleider gelijk schuin schaven om ervoor te compenseren dat die aan de achterkant te laag is gemonteerd.

Er is zo te zien niets oud aan deze kast
Ik twijfel ook meer en meer of het inderdaad niet oorspronkelijk al zo slecht ontworpen was.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Een panlat hoort op het dak. Dat hout is veel te zacht voor een ladegeleider. Je hebt toch ruimte zat in de kast om aan weerskanten van de la een bijvoorbeeld grenen plankje te zetten, met daar op twee eiken latjes waar de zijkant van de la tussen loopt?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Een panlat hoort op het dak.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: Dat zit eigenlijk al in de naam natuurlijk. Maar inderdaad, panlat is wel erg zacht.
We hebben nog twee oude (wel echt oude) ladenkasten met vuren/grenen geleiders die het na tientallen jaren nog prima doen, maar dat is wel beter hout dan een panlat.
Eens zien wat ik nog heb liggen, ik denk dat ik nog wel wat eiken latjes heb, of anders beuken dat ik kan verzagen.

Je hebt toch ruimte zat in de kast om aan weerskanten van de la een bijvoorbeeld grenen plankje te zetten, met daar op twee eiken latjes waar de zijkant van de la tussen loopt?
Dat zou inderdaad de makkelijkste manier zijn om aan de boven- en onderkant een geleider te monteren.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Om hier nog op terug te komen: vandaag heb ik de ladegeleiders afgemaakt en gemonteerd. Alles uiteraard voorzien van een laagje bijenwas. En de schuif schuift nu als een trein!

De geleiders zijn samengesteld uit twee stukken vuren (dus toch). Simpelweg gespijkerd dus eventueel vervangbaar. Ik had nog restjes die mooi op maat waren hiervoor. Gezien de ervaring met andere kasten in huis, gaat dit wel de nodige jaren goed.
De afstand tot de wand was nogal groot. Dat heb ik ondervangen met de twee stijlen. De geleiders zijn van de achterkant vastgeschroefd en gelijmd.
Daarna de twee sets geleiders op de plek gepast en vastgeschroefd in de zijkanten van de kast. Ziet er een stuk beter uit zo, en vooral, het werkt tenminste!

In de hoogte had ik 6 mm speling aangehouden tussen de geleiders, dat had zelfs minder mogen zijn, maar het is prima zo. Les voor de volgende keer. Zoals te zien is, is de lade zelf een stuk minder hoog dan de opening.
 

Bijlagen

  • 20240421_150358.jpg
    20240421_150358.jpg
    177,7 KB · Weergaven: 14
  • 20240423_152657.jpg
    20240423_152657.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 14
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.