Houten (kermis)paard restaureren

Oege22

Nieuw lid
11 feb 2014
5
0
72
Roden
Beste mensen,

Een vriendin heeft een houten paard op de kop getikt. Op zich mooi beest maar kan wat steun gebruiken.
Bijgesloten wat foto’s van het edele dier.
Hopelijk kunnen sommigen van jullie mij wat vertellen over:
1. Wat voor soort hout is dit
2. Wat is het doel van de doken die links en rechts zitten
3. Hoe repareer je het best de scheuren
4. Andere suggesties

Dank

Haeije
 

Bijlagen

  • IMG_4408.jpeg
    IMG_4408.jpeg
    87,9 KB · Weergaven: 69
  • IMG_4409.jpeg
    IMG_4409.jpeg
    93,3 KB · Weergaven: 70
  • IMG_4410.jpeg
    IMG_4410.jpeg
    87,5 KB · Weergaven: 68
  • IMG_4411.jpeg
    IMG_4411.jpeg
    80,9 KB · Weergaven: 68
  • IMG_4413.jpeg
    IMG_4413.jpeg
    90,2 KB · Weergaven: 71

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Traditioneel wordt lindehout gebruikt voor houtsnijwerk. Dat zou dit ook kunnen zijn.

Wat betreft de scheuren: hout werkt. Massief hout barst eerder dan dun hout, omdat het niet kan buigen. Waar komt het paard vandaan? Ik zou het eerst (lang!) laten acclimatiseren in de huidige ruimte, want als je nu alle scheuren vult en het komt dan in een droge(re) ruimte, dan scheurt het wellicht opnieuw. Persoonlijk denk ik dat deze scheuren er gewoon bijhoren, het paard is van hout en dat mag gezien worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoewel ik Salvage Hunters een leuk programma vind, ben ik eigenlijk nooit onder de indruk van het restoratiewerk dat ze doen (behalve het glaswerk dan, wat Drew zijn eigenlijke stiel is) - en al helemaal niet van het (hout)werk dat regelmatig langskomt in Salvage Hunters - the Restorers. Alleen die metaalwerker met zijn paarse kuif is wel OK.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Ziet er uit als een product uit het verre oosten. Draaimolen paarden worden gesneden door vakmensen, die wel goed de verhoudingen van een paard weten. Dit paard is heel grof afgewerkt, het lijkt er niet op dat er ooit verf op heeft gezeten, geen zichtbare plek waar de stang door heen heeft gezeten, waarop het paard in een molen op en neer beweegt. Als je het beeld houtkleur wil houden, ga je reparaties altijd zien. Dus ik zou het gewoon zo laten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.