Houten hamers van Matt Estlea

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.547
2.314
Terkaple
www.woodworking.nl
Matt is wel een bekende YT'er die veel voor Axminster deed, maar nu zelf gereedschap ontwikkeld. Een markeer mesje, best fraai, en nu deze houten hamer.

Wij zijn ook een tijdje bezig geweest met houten kloppers, met gestabiliseerd hout en kregen al veel opmerkingen over de prijs... Het was voor ons nog een hobby project, als je er echt van wilt bestaan is het ook serieus rekenen.

jaap

• Leuk
Waarderingen: XL500SZ

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Je koopt een houten hamer voor minder dan 10 euro. Niet de moeite om zelf te gaan maken.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ik vraag me af of je voor deze aantallen een automatische draaibank nodig hebt. Een professionele draaier van langshout maakt het in 5 minuten als de gaten erin zitten. Ik heb Joost Kramer in 1.5 minuut de kop van een voorzittershamer zien draaien met een hoop profiel. Ook nog geschuurd en afgewerkt met olie.
Zelf doe ik er wel wat langer over :sneaky:

• Leuk
Waarderingen: ornament

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
238
78
Groningen
www.kiwood.nl
Super leuk filmpje, erg onderhoudend.Respect voor het doorzettingsvermogen. En een mooi uitziende klopper.
Die van jullie zijn nog wel wat mooier Jaap!

Sommige van de gekozen oplossingen zijn wel bijzonder. Zou toch ook niet verkeerd zijn om wat kruisbestuiving van kennis met andere disciplines/bedrijven te doen, bijvoorbeeld een metaal verspaning bedrijf, of even goed in de keuken kijken van een bedrijf dat ingericht is om nauwkeurig series produkten te maken. Er zijn gewoon bestaande oplossingen voor een aantal van hun problemen met bv
- de concentrische boringen voor de logo 'muntjes'. Kolomboor in de kwaliteit die ze hebben gewoon niet echt geschikt voor.
- het bol maken van de hamer vlakken. Zou het op de cnc doen, maar als je dan wilt frezen gebruik niet de punt van de radius frees waar de snijsneleid 0 is
- het zelf produceren van de logo muntjes is leuk, maar kun je beter uitbesteden.
En nog wel 10 andere

Daarbovenop, ze hebben een cnc draaibank staan, lijkt me toch dat je die machine gebruikt voor wat je nauwkeurig wil hebben ipv allemaal losse halfbakken malletjes.

Maar wel heel gaaf dat ze zo'n project van begin tot eind delen, en een mooi produkt.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.323
3.453
Gaanderen
Ik vraag me af wat een U.S.P. van deze youtuber moet zijn handwerk of cnc werk. Ik zou kiezen voor handwerk. Wel kun je best dingen uitbesteden.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.223
643
Noord-Veluwe
In het filmpje vertelt hij meerdere malen dat hij sommige dingen zelf ook wilde uitbesteden, maar dat er door omstandigheden (meestal levertijd) toch gekozen moest worden om het dan maar zelf te gaan doen.

Wat ik leuk vond aan het filmpje is dat hij laat zien wat erbij komt kijken als je iets commercieel in grotere series wilt gaan produceren. Dat heeft nogal een flinke impact op hoe je de boel aanpakt. Het moet immers uiteindelijk ook nog wat opleveren.

Ben het wel eens met de opmerking over de houtje-touwtje-aanpak. Bijvoorbeeld de zelfgemaakte hulpstukken voor het oplossen van problemen die ontstaan doordat ze niet de juiste apparatuur gebruiken voor dit soort serieproductie. Daaraan kun je zien dat dit ook voor hun allemaal nog nieuw is. Aan de andere kant: industriële machines zijn erg duur, dus dat ze daar niet gelijk aan willen snap ik ook wel. Het kan dus heel goed een bewuste keuze zijn geweest om het zo te doen. Dat wordt niet duidelijk uit het filmpje.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.932
925
Enschede
ingoogni.nl
Grappig, leuk, soms naief en tenenkrommend tegelijk.

Als je een proces wilt vormgeven, begin dan bij het eindresultaat en vraag je af wat de laatste stap moet zijn voor je dat eindresultaat bereikt en hoe het tussenproduct(en) er dan moet "uitzien". Zo ga je stap voor stap de keten in achterstevoren volgorde door. Dan kom je vanzelf een keer bij een onbekende uit die je moet aanpakken. Als je van voren naar achteren werkt in het opzetten is de kans op omwegen of zelfs een ander resultaat groot. Het gedoe rond de steel waarbij de oplossing voor de hand ligt, nog "complexe" bewerkingen moeten doen op onderdelen die al een afwerklaag hebben of er klaar voor zijn etc.

Matt's proces zat vol aannames en in goed Engels "assumption is the mother of all fuck ups".

Niettemin is het altijd weer leerzaam en hulde dat Matts zich in deze op deze manier "bloot" geeft.

• Leuk
Waarderingen: ornament

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.498
782
Moordrecht
Idd, die aftekenmesjes zijn ook flink aan de prijs. Voor wisselmesjes zeker.. mooi, dat zeker, maar ammenooitnie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.