Houten goot van 10mm rond

Mattan

Nieuw lid
10 nov 2020
11
1
Arnhem
Hallo allemaal!

Ik wil met de hand graag een perfect ronde goot maken in een stuk hout van +-1 meter lang. Dit wil ik achteraf dan afwerken waardoor je een ronde stok met een gat van 10mm krijgt. De stok zelf moet 20 tot 25mm dik worden uiteindelijk

Dit kan misschien machinaal, maar daarvoor heb ik de spullen niet in huis.

Mijn gedachte was om de balk door midden te zagen en dan twee halve rondjes te maken.

Hoe kan ik dit het beste met handgereedschap doen? Ik gok een guts?

Heeft iemand de tip om het gat perfect rond te krijgen?

Alvast bedankt allen
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
297
207
Nootdorp
eens met ZotVamHout. Maar ja, dat is machinaal. Wellicht een oproep hier op het forum doen om te checken of iemand dicht bij je in de buurt woont met een freesmachine.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
818
252
Omgeving Leiden
Dat is een mooi plan, maar ik moet je teleurstellen. Perfect rond en dan ook nog precies op maat gaat je niet lukken met handgereedschap. En ik denk dat het machinaal ook nog niet zo eenvoudig is.
Dus ik zou een aluminium buis nemen met een binnendiameter van 10 mm en die in hout verpakken.
Kopse kanten misschien nog camoufleren met een klosje waar je een 10 mm gat in hebt geboord.

Wat wordt het uiteindelijk?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
6.676
588
Gaanderen
Er zijn voldoende leden die je hierbij willen helpen. Even met de frees en het is klaar. Geef even aan in welke buurt je woont.
Als je het helemaal zelf wilt doen, dat is wel leuker,kan dat ook.
Er is een rubriek met de helpende hand of durf te vragen of zoiets.
 

jelmer

Post veel
10 jan 2009
2.021
584
Fryslân
Er zijn voldoende leden die je hierbij willen helpen. Even met de frees en het is klaar.
"even" word wel wat langer denk ik. Een ronde stok maken met de frees is zomaar klaar, maar om er een 10mm gat doorheen te maken is wel wat meer werk. Je zal eerst een vierkante balk doormidden moeten schulpen, dan met een bolkopfrees in beide delen een groef frezen, dan weer aan elkaar lijmen, en dan de hele stok rond frezen.

Als ik het zo typ, is het wel "even" trouwens. Leuke uitdaging! Met handgereedschap al helemaal.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
1.444
171
waar is het voor?
rustig boren in een (metaal) draaibank zou volgens mij best kunnen

een ander idee zou zijn om hem te rollen uit fineer dat je eerst gestoomd heb om het soepel te maken
 

Mattan

Nieuw lid
10 nov 2020
11
1
Arnhem
Eigenlijk is de reden voor handgereedschap heel simpel: het leek me een leuke uitdaging. Dankjulliewel voor de tips. Ik hoor wat twijfel over de haalbaarheid, dus misschien zoek ik eerst een ander leuk projectie met wat handgereedschap. Iemand nog leuke tips?

Uiteindelijk zal het een blaaspijp worden van hout. Ik heb er tot nu toe 2 gemaakt met machines (bovenfrees + lintzaag en multitool) maar wilde wat meer back to basic. Ik ga hem alsnog maken en zal proberen wat foto's te maken tussendoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

thomasz

Post veel
11 apr 2015
818
252
Omgeving Leiden
Aha. Het is geen productie, hoeft ook niet perfect te zijn, het gaat er om om het met de hand te maken.
Nu heb ik geen ervaring met houtsnijden, maar mij is wel bekend dat lindenhout bij uitstek voor houtsnijden geschikt is. En met een guts en veel geduld moet je dan, volgens mijn beperkte kennis, een heel eind komen.

Ik zou een stuk rond ijzer/ aluminium van 10mm diameter bij de hand houden, om telkens te controleren of je nog op de goede weg bent.
Uiteindelijk met schuurpapier om een ronde stok, de gootjes vlak en rond schuren.
 

Mattan

Nieuw lid
10 nov 2020
11
1
Arnhem
Aha. Het is geen productie, hoeft ook niet perfect te zijn, het gaat er om om het met de hand te maken.
Nu heb ik geen ervaring met houtsnijden, maar mij is wel bekend dat lindenhout bij uitstek voor houtsnijden geschikt is. En met een guts en veel geduld moet je dan, volgens mijn beperkte kennis, een heel eind komen.

Ik zou een stuk rond ijzer/ aluminium van 10mm diameter bij de hand houden, om telkens te controleren of je nog op de goede weg bent.
Uiteindelijk met schuurpapier om een ronde stok, de gootjes vlak en rond schuren.
Nee het is geen productie, maar als het niet nagenoeg perfect 10mm is, dan is de luchtafsluiting niet optimaal. En ik werk het liefste erg precies.

De staaf ijzer/aluminium is slim, die zal ik bij de hand houden.

En inderdaad inclusief ongeveer 10 pijltjes. Meer daar heb ik meestal geen zin in, omdat het vrij lang duurt om die te maken ^^
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.