Houten dragende constructie op MB Vario ladderchassis; bepalen minimum vereisten

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
Een MB Vario is natuurlijk geen boot, om even met die inkopper te beginnen; Mogelijk past het onderwerp toch het beste in deze categorie gezien de overgang van metaal op hout, weer en wind bestendigheid en torsie krachten plus impact van hobbels (ipv golven).

Ik zag dit filmpje en de vraag is: hoe worden minimale eisen voor een dragende constructie als deze bepaald wanneer je alles van hout zou willen bouwen. Vroeger waren er genoeg houten opbouwen op trucks te zien, maar tegenwoordig bijna niet meer. Hooguit pipowagens en schaftketen, of niche caravans.

Hoe bepaal je de minimale vereisten van de dragende constructie:
  • Houtkeuze: denk aan kracht vs gewicht, maar ook doorbuigen en impact van schokken (zou dit ook met massief hout kunnen bijvoorbeeld ipv gelaagd hout zoals getoond in het filmpje)?
  • Wat is de beste afstand tussen de balken en waarom?
  • Zijn er ook voorbeelden waar iemand toevallig van weet dat dit misschien al eerder gedaan is?

Ik begrijp dat het een niet voor de hand liggend idee en vraagstuk is en de uitvoering veel verder gaat dan de basisconstructie vraag die ik nu stel. Hopelijk zijn er wat interessante inzichten/ervaringen (of linkjes met info/soortgelijke projecten) die gedeeld kunnen worden.
 

Wood4Fun

Nieuw lid
8 mei 2021
12
4
Drenthe
dit type bouwsels is de laatste tijd redelijk veel aan bod gekomen
kijk naar de bijdragen van @Mosseltje
> een mooie van swr handwerkskunst

Dank! dat zal ik goed bekijken. Er zit wat verschil tussen een bus ombouw tot camper ten opzichte van een tiny house, al zijn er ook zeker veel overeenkomsten.

Mochten er meer op camper gerichte ervaringen zijn dan verneem ik het graag.

Uiteraard staat mijn eigen onderzoek ook niet stil, dus als ik wat tegen kom zal ik dat ook hier posten.

ideeen en linkjes met volledige houten opbouw zijn welkom
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Koker profielen hebben een betere stijfheid vs massa als hout. Als je die handel dan ook in hoog tempo (lees: goedkoop) kan produceren in Alu dan is daar je antwoord waarom je ze bijna niet meer met een houten constructie zie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zoiets bouwen met hout (esthetisch buiten beschouwing gelaten) ook rendabel is in vergelijking met metalen.

De dimensionering is moeilijk zo uit de duim te zuigen. Mijn 1e idee is dat je moet nagaan wat de RDW eisen zijn aan zo'n constructie, vaak zijn er "ontwerp regels" bij het RDW te vinden waar je constructie minimaal aan moet voldoen. Een belletje kan je al veel helpen.

En anders kan je helemaal los gaan en eens te beginnen met wat sterkteleer berekeningen. Hoeveel flex heeft (en mag!) de hele handel nou als je balken van x bij x neem en deze n van elkaar af zet. Wat gebeurt er als je een hobbel met 60km/u neem.. och eindeloze mogelijkheden. Maar.. goeie kans dat het RDW hier al richtlijnen voor heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Het krachtenspel op een wegvoertuig is heel anders als dat op een boot maar inderdaad het is ook een bewegende dunwandige constructie.

Voor de constructie van boten is het leven eenvoudig: Volg ISO12215 en de rest van de geharmoniseerde standaarden, documenteer alles netjes en gebruik je boerenverstand. Je zit er dan niet ver naast en je boot is verkoopbaar.

Ik weet niet of er voor campers ook zoiets is. Standaarden voor caravans zou ik niet aanbevelen. Daar zitten geen mensen in als 'ie rijdt. Als daar de bovenbouw afvliegt dan is er schade maar niet noodzakelijk ook letsel.
Er is een richtlijn voor voertuigen (EU) 2018/858 maar ik weet niet of daar een set geharmoniseerde normen voor bestaat kent zoals 2013/53/EU die kent voor de pleziervaartuigen.

Je kunt eens vragen bij de ANWB.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wood4Fun

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.