Houten boot, teak, welke houtbehandeling voor de buitenkant.

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Hallo forumleden, ik ben in het bezit van een houten boot, 85 jaar oud, romp diagonaal gebouwd, 2 keer 10mm teak planken, opbouw ook teak.
Ik ben deze aan het kaal halen, maar wil er eigenlijk geen blanke lak op doen, het liefst een soort teak olie/vernis wat je er op smeert, die er goed in trekt en die je misschien een paar keer per jaar weer gebruikt om er een dun laagje overheen te doen.(na evt licht schuren)Ik wil er geen lak op doen die je er in principe weer helemaal van af moet halen als er een paar plekjes in zitten.
Het hout zelf is keihard, wat trekt er eigenlijk echt in, ter bescherming, ik had Jotun Benar UVR op het oog, Jotun Benar
Had een klein testje hiermee gedaan, er echt in trekken vond ik dit niet, of komt dit gewoon omdat het hout zo hard is?
Alvast bedankt voor het meedenken, Grt Hans
 

Bijlagen

  • IMG_20230304_155646.jpg
    IMG_20230304_155646.jpg
    86,5 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20230304_155702.jpg
    IMG_20230304_155702.jpg
    166,9 KB · Weergaven: 46
  • IMG_20230305_140942.jpg
    IMG_20230305_140942.jpg
    183,2 KB · Weergaven: 44
  • IMG_20230305_145530.jpg
    IMG_20230305_145530.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 49

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.090
2.604
Ga je de boot binnen leggen? Anders Lak. En op tijd opnieuw lakken. Die plekjes worden pas plekjes als je te laat bent met bijwerken. Bij een goed laksysteem hoef je je boot niet elke keer kaal te maken.
 

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Ga je de boot binnen leggen? Anders Lak. En op tijd opnieuw lakken. Die plekjes worden pas plekjes als je te laat bent met bijwerken. Bij een goed laksysteem hoef je je boot niet elke keer kaal te maken.
Dank voor de reactie, boot lig winters buiten, wil er geen lak op hebben, iets wat er in trekt en gemakkelijker is bij te werken, het hoeft er ook niet perfect uit te zien, het is een oude oude marinebarkas, geen sloep die een fortuin gekost heeft, dan zou ik het zeker doen, boot is eigenlijk gekocht omdat ik een liefhebber ben van oude motoren, ga wel een constructie maken voor over de boot zodat het hout wel wat beschermd is in de winter.
 

Bijlagen

  • 2.png
    2.png
    452,3 KB · Weergaven: 50
  • 3.png
    3.png
    771,7 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20220918_155253.jpg
    IMG_20220918_155253.jpg
    166,3 KB · Weergaven: 49

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Tsja...Ik heb veel op oudere koopvaardijschepen gevaren met bouwjaar in de 50er jaren. Veel hadden op de recreatieve dekken nog echte teakhouten dekken. Werd nooit wat aan gedaan, ja dekwassen met zout water.
Dekken waren egaal grijs dus.
Onder de waterlijn is wat anders natuurlijk. Maar dat ziet er op de foto's leuk uit. Ben er best wel een beetje jaloers op.
Zou Tung-olie wat zijn? Ik ga het eens vragen bij een oude scheepscollega die dat spul produceert in Duitsland.

Wat voor motor ligt er in? DAF? Volvo?
Dat soort bootjes zag ik vroeger vaak in Den Helder toen ik daar op de Zeevaartschool zat. Achter het schoolgebouw was de Dienst Kleine Vaartuigen van de Marine. Uit de klasramen zag je genoeg moois voorbij komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.090
2.604
Het is een boot, geen keukentafel. Zo op de foto's ziet het hout er nog prima uit. Ik zou dat zo proberen te houden. Dus lak. Motor is zo te zien een gemariniseerde auto diesel. Scheepsdiesels hebben bij voorkeur een cross flow cilinderkop. Dan heb je genoeg ruimte voor een watergekoeld uitlaatspruitstuk. Maar ik kan er zo geen merk aan hangen. Ziet er allemaal netjes uit.
 
  • Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Tsja...Ik heb veel op oudere koopvaardijschepen gevaren met bouwjaar in de 50er jaren. Veel hadden op de recreatieve dekken nog echte teakhouten dekken. Werd nooit wat aan gedaan, ja dekwassen met zout water.
Dekken waren egaal grijs dus.
Onder de waterlijn is wat anders natuurlijk. Maar dat ziet er op de foto's leuk uit. Ben er best wel een beetje jaloers op.
Zou Tung-olie wat zijn? Ik ga het eens vragen bij een oude scheepscollega die dat spul produceert in Duitsland.

Wat voor motor ligt er in? DAF? Volvo?
Dat soort bootjes zag ik vroeger vaak in Den Helder toen ik daar op de Zeevaartschool zat. Achter het schoolgebouw was de Dienst Kleine Vaartuigen van de Marine. Uit de klasramen zag je genoeg moois voorbij komen.
Het gaat om een ex marine barkas, boot heeft nog dienstgedaan in de tweede wereldoorlog bij de Engelse marine, de boot is ongeveer 85 jaar oud, 7,60 m lang, 2,25 breed, gewicht 4 ton. Het was in eerste instantie een open boot, de zware hijsogen zijn nog aanwezig, de opbouw is er in 1956 op gezet. De motor is toen ook nieuw geplaatst, het gaat om een Fordson diesel motor, Type 592 E, bouwjaar 1957, 4 cilinder, 68 pk. Het is een Amerikaanse Industrie motor, gebouwd door Ford, motor is gereviseerd. Dit is een industriemotor, deze werd ook veel in tractoren gebouwd, deze motor werd ook veel in boten geplaatst, mijn motor is gemariniseerd door de firma Parsons in Engeland. De mechanische keerkoppeling is ook van de firma Parsons. De romp en opbouw zijn van teak gebouwd, de romp is diagonaal gebouwd, twee teak planken van 1 centimeter dik diagonaal over elkaar heen, daar tussen een laag textiel, alles dan geklonken met koperen klinknagels. Op de foto’s lijkt het een polyester romp, maar dit is niet het geval, de teak romp is wit geschilderd.

Het teakdek is geen probleem, het gaat om de rest van de boot, opbouw, gangboord, enz.
Ben ondertussen al iets verder gekomen Teakhout behandelen? Natuurlijke olie!

Mocht je het leuk vinden hier vind je een fotoalbum van de boot Facebook
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Het gaat om een ex marine barkas, boot heeft nog dienstgedaan in de tweede wereldoorlog bij de Engelse marine, de boot is ongeveer 85 jaar oud, 7,60 m lang, 2,25 breed, gewicht 4 ton. Het was in eerste instantie een open boot, de zware hijsogen zijn nog aanwezig, de opbouw is er in 1956 op gezet. De motor is toen ook nieuw geplaatst, het gaat om een Fordson diesel motor, Type 592 E, bouwjaar 1957, 4 cilinder, 68 pk. Het is een Amerikaanse Industrie motor, gebouwd door Ford, motor is gereviseerd. Dit is een industriemotor, deze werd ook veel in tractoren gebouwd, deze motor werd ook veel in boten geplaatst, mijn motor is gemariniseerd door de firma Parsons in Engeland. De mechanische keerkoppeling is ook van de firma Parsons. De romp en opbouw zijn van teak gebouwd, de romp is diagonaal gebouwd, twee teak planken van 1 centimeter dik diagonaal over elkaar heen, daar tussen een laag textiel, alles dan geklonken met koperen klinknagels. Op de foto’s lijkt het een polyester romp, maar dit is niet het geval, de teak romp is wit geschilderd.

Het teakdek is geen probleem, het gaat om de rest van de boot, opbouw, gangboord, enz.
Ben ondertussen al iets verder gekomen Teakhout behandelen? Natuurlijke olie!

Mocht je het leuk vinden hier vind je een fotoalbum van de boot Facebook
Geweldig mooi! Hier gaat mijn oude zeemanshart echt sneller van kloppen!!!
 

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Volgens mij staat je boot op de website van de arnhemse fijnhout handel.
Helemaal gelijk, bedankt, ik ben al sinds lange tijd bezig te achterhalen wie deze boot ook in zijn bezit heeft gehad, misschien lukt het contact te leggen, foto is van 2007, maar misschien lukt het.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik denk dat er bar weinig in een goed stukje teak trekt.
Dat hout bevat van zichzelf al veel olie/harsachtige stof
Ik zou ook voor lak gaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Onze voormalig forumlid André, (TUOH) was specialist in bouw en restauratie o.a. bij het scheepvaartmuseum van Antwerpen. Hij heeft hier op het forum regelmatig aanbevolen om olie van Biopin te gebruiken. Als je googled op een paar trefwoorden en woodworking.nl vind je vast meer info.
Voor hout boven water - niet voor onder de waterlijn. Begrijp ik goed (topicstarter?) dat de boot op het droge blijft liggen, en er niet meer mee gevaren gaat worden? In dat geval is een olieproduct (om het even welk, zou ik bijna zeggen) voldoende. Gaat ie het water in (en niet elke keer na een vaartocht er weert uit) dan zou ik toch echt de romp - iig onder de waterlijn) in een vernis of 2-componentenafwerking zetten.

N.B. wat de topicstarter 'blanke lak' en 'vernis' noemt zijn feitelijk twee namen voor vergelijkbare afwerkingen - teak olie is iets anders (da's een drogende olie).
 

Hans131257

Nieuw lid
31 mei 2019
10
4
Ter informatie, het gaat om de bovenbouw , boot blijft altijd in het water, ook winters, onderwaterschip is geen probleem is al opgelost, bovenbouw gaat nu behandelt worden met olie, impregneerolie en teakolie, zie de producten van Houtolie? deCokerije maakt natuurlijke oliën!, uitgebreid contact gehad met de eigenaar van deze firma, zeer aangenaam en professioneel, kan ik alleen maar aanbevelen, ik denk ook zeer interesant voor andere forumleden, deze meneer beschikt over een schat van informatie en ervaring, iedereen bedankt voor de hulp, groet Hans
 
Hallo forumleden, ik ben in het bezit van een houten boot, 85 jaar oud, romp diagonaal gebouwd, 2 keer 10mm teak planken, opbouw ook teak.
Ik ben deze aan het kaal halen, maar wil er eigenlijk geen blanke lak op doen, het liefst een soort teak olie/vernis wat je er op smeert, die er goed in trekt en die je misschien een paar keer per jaar weer gebruikt om er een dun laagje overheen te doen.(na evt licht schuren)Ik wil er geen lak op doen die je er in principe weer helemaal van af moet halen als er een paar plekjes in zitten.
Het hout zelf is keihard, wat trekt er eigenlijk echt in, ter bescherming, ik had Jotun Benar UVR op het oog, Jotun Benar
Had een klein testje hiermee gedaan, er echt in trekken vond ik dit niet, of komt dit gewoon omdat het hout zo hard is?
Alvast bedankt voor het meedenken, Grt Hans
Al eens gedacht aan D1 en D2 olie van Owatrol? De D1 is zo dun als benzine en gaat heel diep. De D2 is daarna een wat steviger aansluitende lak.
Zoek maar eens op internet.
Tis ook niet zo duur!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.