Houtdraaibank oude Killinger Munchen

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hallo medeleden,

Ik ben nu bezig met houtdraaien. Na een tweetal cursussen heb ik een eigen draaibank. Alleen ik heb nu een vraag of iemand nog ergens een handleiding heeft liggen. (Of mij informatie kan geven)
Ik heb een Killinger Muchen KM 2500 uit 1979 en ik wil weet niet hoe ik de kant waar ik de chuck op kan plaatsen vast kan zetten. Er zit nu een vasthoud ding op die ik wil kunnen vervangen voor de chcuk, maar ik kan niet uitvinden of en hoe dat moet. Verder wil ik aan de andere kant een boortje kunnen plaatsen zodat ik een gat in het hout kan boren.
Ik hoop dat mijn uitleg goed genoeg is;) Voor de helderheid plaats ik hieronder een paar foto's.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Draaibank.jpgType.jpeg

Alvast hartelijk dank,
Viola!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zit er schroefdraad op de as (kant van de motor)? Het is niet helemaal duidelijk op de foto. Indien er geen schroefdraad op zit zal een klauwplaat niet te monteren zijn. Het centerpunt in de losse kop zit normaal gezien in een morseconus. Die krijg je los door helemaal terug te draaien. Dat wil zeggen. Als je voelt niet meer verder te kunnen nog een stevige ruk aan het handwiel geven. In plaats van het centerpunt kan je dan een boorkop met dezelfde morse opname plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Viola_me

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Als ik de foto wat vergroot is wel te zien dat er a) een losse meenemer in de hoofdas zit en b) dat er inderdaad schroefdraad op de hoofdas zit. De meenemer kan je met een lange pen uit de hoofdas tikken ( die is hol). Kan wel zijn dat die meenemer vastgeroest is. De schroefdraad even de buitendiameter opmeten voor de zekerheid: zou 33mm moeten zijn. Daar kun je dan een klauwplaatje op bevestigen.
als je het losse center en de meenemer los hebt, even naast elkaar leggen om eventuel verschillen te kunnen zien aan de conus. Die van het losse center is een mk2, die van de meenemer vermoedelijk een mk3 (is wat groter). Succes!
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Dank voor de reacties. Alleen de aan de andere kant van de hoofdas zit het Handwiel (het grote zilveren ding links op de foto) om de meenemer handmatig te draaien. Ik ga kijken of ik die los kan halen zodat ik met een lange pen de meenemer los kan tikken.
Ik heb al een chuck met de juiste diameter.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Hartelijk dank. Dan ga ik het zo uitzoeken. Er zit een schroef in het handwiel die zal ik losdraaien en eerst uitzoeken hoe ik de meenemen vast kan zetten.
Ik houd jullie op de hoogte.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Het bleek makkelijker dan gedacht. Door het handwiel "vast te zetten" kon ik de meenemer er uitdraaien. Deze blijkt met een schroefdraad vast te zitten.

Maar nu heb ik de volgende uitdaging. Ik wil een boor in de "andere kant" plaatsen. Ik kan alleen niet achterhalen hoe ik het hulpstuk wat er nu zit kan weghalen. Om mijn mogelijk onduidelijke tekst te verhelderen heb ik er foto's van gemaakt.
Op de eerste foto is het wiel te zien waarmee ik de kop op foto twee verder uit de huls kan draaien.
Ik hoop dat iemand mij kan zeggen hoe ik het op kan lossen. Het oranje "handeltje" wat op foto twee is te zien kan ik gebruiken om het wiel (foto 1) kan vastzetten. Tot daar ben ik gekomen. Maar ik zie nergens hoe ik dan de kop los kan maken.
De moer waarmee het wiel vastzit heb ik alleen nog niet losgedraaid omdat ik vermoed dat dit niet nodig is, her zit het wiel meevast.

Nou ja ik hoop dat jullie nog wijs kunnen worden uit dit mogelijk lastig verwoord issue;)
 

Bijlagen

  • Wiel.jpg
    Wiel.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 12
  • Kop.jpg
    Kop.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 12

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De draadstang zit in de ram, dus als je hem helemaal in draait moet hij los komen. Is dit center niet voorzien van een lip, dan kan het zijn dat je draadstang te kort is om hem er uit te drukken. Dan gaat het het makkelijkst met een wig om fuseekogels te verwijderen tussen de center en de kop van de ram te slaan tot de center er uit komt.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Klopt dat als ik lang draai dat ik dan de hele center met draadstang eruit heb.
Er zit geen lip aan. Ik heb voor de helderheid een foto toegevoegd.
Maar kan je met zekerheid zeggen dat de kop los van moet kunnen komen? Ik ben namelijk bang dat ik het kapot maak.
 

Bijlagen

  • Kop1.jpg
    Kop1.jpg
    78 KB · Weergaven: 14
  • Hele kop.jpg
    Hele kop.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 14

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je moet eigenlijk de andere kant op draaien. Maar zoals je hem nu hebt, kan je er een staaf ijzer in steken en de center er uit slaan.
 

Viola_me

Actieve deelnemer
13 sep 2021
64
7
Zwolle
Maar hoe zit het vast als je het er uit kunt "drukken"?
De makkelijkste manier is dus om hem er niet in het geheel uit te draaien maar helemaal terug te draaien en dan gaat die er ook uit?
Weet je dan misschien ook wat het nut is van het oranje "ding" Daarmee kan ik hem vastzetten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je hem ver naar buiten draait, krijg je dan op een bepaald moment een gleuf te zien?
Zo ja heb je een plat plaatje nodig wat van 5mm naar 25mm bred uitloopt, zoiets als deze:
Bekijk bijlage 142370
Bij een draaibank werkt dit niet zo. De morseconus komt los door de schroefdraad van het handwiel. Als je helemaal terug draait (zo kort mogelijk) valt de meenemer of boorkop uit de conus.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het gat in de ram is taps. Het gereedschap dat je er in zet ook. Daardoor klemt het vanzelf vast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.