Houtdraai gutsen

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Goedemiddag,

Ik wil een set houtdraai gutsen aanschaffen, maar nu heb mijn keus laten vallen op drie merken die naar mijn idee wel goed zijn.
Crown uit het magazine van DICK fine tools
Sorby, set aanbieding bij Baptist
Hamlet ook een set bij Baptist.

Zelf heb ooit voor mijn werk als ambachtelijk lijstenmaker houtsnijbeitels van Pfeil aangeschaft, kan ik de bovenstaande beitels kwalitatief vergelijken met pfeil. De Sorby en Hamlet zijn wat makkelijker te verkrijgen.

Ik heb deze overigens niet meer beroepsmatig nodig, nu is het naast huidige baan voor hobby. Beitels die destijds heb overgenomen zijn volgens mij geen originele draaibeitels maar gutsen met kort handvat geschikt gemaakt voor fijn draaiwerk. (restauratie).

mvg. Alwin
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Alwin, alle drie de merken die je noemt zijn de zg. A merken. Welke je ook kiest: ze zijn kwalitatief heel goed vergelijkbaar. Voor Crown beitels en gutsen kun je ook op de website van de Houtdraaierij terecht en bij Drechsel Bedarf Schulte. Succes met je keuze.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laat je, bv. bij de Houtdraaierij of Baptist, even goed voorlichten of je een set of losse beitels nodig hebt. Als er in een set een platte beitel zit, maar je wil alleen schalen maken of je denkt aan balpennen en kandelaars maar koopt een set met een schalenguts, dan is dat niet ideaal.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Joris heeft er even geen woorden meer voor, laat ik dan even voor hem waarnemen:

Hoi Alwin, welkom op het forum en fijn dat je er bij bent. We proberen de boel een beetje overzichtelijk te houden, daarom zijn er verschillende rubrieken ingedeeld. Joris heeft al aangegeven waar jouw bericht idealiter had moeten / kunnen worden geplaatst. Voor een eerste bericht is het best verklaarbaar dat er iets mis gaat, maar probeer je voortaan ook een beetje met ons mee te denken? Dan zal ik de moderator vragen om je bericht in de juiste rubriek te zetten. Die heeft het er ook maar druk mee ;) .
Alvast hartelijk dank voor je medewerking en trek het je vooral niet persoonlijk aan, dit gaat wel vaker mis.

@Moderator S.v.p. dit draadje in de juiste rubriek plaatsen. Mijn bijdrage mag daarna desgewenst worden verwijderd:D
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse en EdP

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Iedereen bedankt voor de snelle reactie, verschillende beitels lijkt me wel handig, gezien geen voorkeur heb voor draaiwerk

Joris en Kor, bedankt voor de info, ik zal voortaan naar de rubriek kijken, ik zie nu pas de hoe deze is opgebouwd. Verder een super site met geïnteresseerde vakmensen.(y)

Als deze is overgeplaatst zal op zal ik de eventueel nog komende berichten reageren.

Alwin.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en Kor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het is wel spijtig dat het eigen assortiment van Wiedemann beperkt is (spindel en schalengutsen), zeker met de Brexit in het vooruitzicht. Want uiteindelijk komen veel gereedschappen voor houtdraaiers uit Engeland. Ben benieuwd hoe de leveringen en prijzen in de toekomst gaan evolueren.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Wiedemann, ziet er ook goed uit.

Net de keus gemaakt voor de Sorby set bij Baptist. Gezien ik toch wat kleinere doosjes/schalen draai. ik kan overigens max 28 cm diameter draaien. Met deze zet kan je bijna alle vormen draaien.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Ga toch voor losse beitels, heb nu onderstaande, Nooitgedacht, zijn volgens mij geen toppers maar voldoen nog prima. Wil ik aanvullen met de afruw guts, schalen guts en afsteek guts. voor de Engelse merken bestel ik er nieuwe langere handvatten bij of draai deze zelf. De rest gaat in de ijzerbak.

Had dit allemaal voor dat de ambachtelijk lijstenmaker in 2009 failliet ging, overgenomen van mijn collega Houtsnijder, waar een groot deel zelf made gutsen waren.

Onderstaande gebruikte ik voor alles, maar nu ik wat meer tijd heb, en ook meer draai is de aanvulling wel beter om prettiger en veiliger te werken.

2 x 20 mm profiel gutsen Nooitgedacht
1 x 15 mm profiel guts Engels merk
1 x 10 mm profiel guts Engels merk
1 x 25 mm platte beitel Nooitgedacht
1 x 15 mm platte beitel Nooitgedacht
1 x 10 mm platte beitel Engels merk

Slijpen is geen probleem met de Tormek natslijper. had ik al voor het houtsnijden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Voordraaiguts gebruik ik bijna niet meer. Bij langs werk een grote 25mm guts of een platte beitel.
Bij schalen een schalenguts of de grote 25mm guts. Waarom ? Tsja de voordraaiguts viel achter mijn werkbank en ik kon er pas bij als ik de boel sloopte. Ik miste de voordraaiguts eigenlijk niet. De skew of platte beitel was eigenlijk een uitdaging of ik dat ook kon. Dit naar aanleiding van een youtube video. Het is wel een kloek exemplaar van 50mm breed. Nee geen omgebouwde schraper maar een echte platte beitel van glaser of de opvolger.
We hebben echt niet zoveel beitels/gutsen nodig (ik heb er meer dan 30) 😇 Een of twee gutsen idem voor schalen guts platte beitel en afsteekbeitel en je kan heeeeel veel.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
5
Dag Wim,
De profiel gutsen gebruikte ik als schalen guts en de 20 mm als afruw guts. Alleen ging dit niet altijd goed met name als je vrij diep gaat bij een schaal. volgens Baptist licht het breekpunt van de afruw guts anders als bij een profiel guts waardoor je wel veiliger werkt bij het afruwen.
Je hebt gelijk bij draaien kan ik met minder gutsen als bij houtsnijden, dan merk je dat je na 40 beitels nog te kort komt.
Schrapers maak ik van oude metaal vijlen (wel de a-kwaliteit), of platte guts gebruik ik dan ook wel.
Als je veel ervaring hebt pas je ook makkelijker de situatie aan, ik draai niet wekelijks.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dag Wim,
De profiel gutsen gebruikte ik als schalen guts en de 20 mm als afruw guts. Alleen ging dit niet altijd goed met name als je vrij diep gaat bij een schaal. volgens Baptist licht het breekpunt van de afruw guts anders als bij een profiel guts waardoor je wel veiliger werkt bij het afruwen.
Je hebt gelijk bij draaien kan ik met minder gutsen als bij houtsnijden, dan merk je dat je na 40 beitels nog te kort komt.
Schrapers maak ik van oude metaal vijlen (wel de a-kwaliteit), of platte guts gebruik ik dan ook wel.
Als je veel ervaring hebt pas je ook makkelijker de situatie aan, ik draai niet wekelijks.
Ik haal het niet in mijn hoofd om een voordraaiguts te gebruiken bij het uithollen. Problemen met een gewone guts met de diepte van een schaal kan ik me niet heugen. (ja voor de bodem is een andere hoek makkelijk)
Pas bij een vaas, dus dieper uithollen pak ik een schalenguts. En ja soms ook voor de buitenzijde. Voor dieper uithollen heb ik de munro mini hollower en wat andere beitels met een geleide systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.