houtcombiné Robland K31 of Kity/Inca/Scheppach machientjes?

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Even verder omschrijven:
*ik heb een ruimte ter beschikking van 6.3mx4.3m met drijfkracht, geïsoleerd en betonnen gietvloer. De ruimte heeft wel een verbindingsmuur met de leefruimte/keuken. De muur bestaat wel uit een dikke betonsteen +20cm (normaal ga ik deze over tijd, extra isoleren tegen het geluid)

*doel: (enkel volhout)
-ramen, deuren en afwerkingslatten voor dieren verblijven, tuinhuizen, patio's en dergelijke zelf te kunnen maken. Ook de eigen binnendeuren. Ik volg hiervoor nu avondschool. Niet in overdreven grote aantallen (niet professioneel) meer als uit de hand gelopen hobby en dit bij te nemen in bijberoep. Zodat ik dit bij vrienden uit de omgeving ook kan maken.
-meubels klein tot groot
-planchetten met tand en groef

Mijn twijfel is als ik zo een inca / kity machientje bekijk, dan lijken dit erg kleine toestellen. In verhouding met de topies / tafelzagen / schaafbanken die ik reeds gebruikt heb. Kunnen deze machientjes ook hardhout aan? Is het enkel wat "extra werk" of gaat het aanvoelen als een handicap in verhouding met een Robland K31.

Ik heb nog een hoop frezen liggen asdiameter 50 + een doorvoer HOLZ HER (die ga ik nog eens moeten opknappen een dezer)

Of vinden jullie de Robland combiné overkill? Hebben jullie andere suggesties binnen dezelfde prijscategorie?

Grtz,
LMO

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Ik zou de hobbymachines over slaan, als je die mogelijkheid hebt. Die muur isoleren voor geluid lijkt me overbodig. Als je geen luchtlekken hebt, kan je je beter op de toegangsdeur consenteren

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en LMO

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Je moet eerst goed nadenken over de inrichting van de werkplaats en wat er mogelijk is op deze opervlakte. Als je in een ruimte van 6 x 4 een K31 plus afzuiging hebt staan ben je al flink wat plek kwijt. Daar moet nog een werkbank, wat kasten, enkele kleinere stationaire machines (zoals compressor en kolomboormachine), misschien voorraad en werkstukken in.

• Leuk
Waarderingen: LMO

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.979
2.503
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor hout van 2 m zijn inca en kitty kleine machines
die dreigen bij grote secties te kantelen
een robland combi weegt rond de 300 kg
voor een top van 50 mm zal het even zoeken zijn

hainaut = henegouwen ?

• Leuk

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ik zou de hobbymachines over slaan, als je die mogelijkheid hebt. Die muur isoleren voor geluid lijkt me overbodig. Als je geen luchtlekken hebt, kan je je beter op de toegangsdeur consenteren
Thanks, daar ben ik wel wat mee. Die tussenmuur isoleren is iets waar ik aan twijfelde of het wel nuttig zou zijn. Het bespaart heel wat extra werk en kosten als ik het niet doe. Dan hou ik ook iets meer ruimte over 4.5mx6.5m.
Dan kan ik de plafond al meteen afwerken met recup hout die we nog hebben.

De combiné zou ik vrij snel kunnen afhalen. Als ik het goed zag, ga ik deze vrij eenvoudig kunnen opsplitsen. Dan kan ik die door een normaal deurgat in de kamer krijgen
Je moet eerst goed nadenken over de inrichting van de werkplaats en wat er mogelijk is op deze oppervlakte. Als je in een ruimte van 6 x 4 een K31 plus afzuiging hebt staan ben je al flink wat plek kwijt. Daar moet nog een werkbank, wat kasten, enkele kleinere stationaire machines (zoals compressor en kolomboormachine), misschien voorraad en werkstukken in.
Klopt volledig, ik heb nog wat tools die in dezelfde ruimte horen te komen: Kolomboormachine / radiaalzaag / EMCO-STAR / compressor /een hoop kleiner materiaal + op termijn komt nog bij (medium)lintzaag / bandschuurmachine / werkbank.
Voor de kasten kan ik wel als oplossing minder diepte verkiezen, maken dat er een standaard bak van Makita in past. De werkbank kan ik mobiel maken, zodat ik deze bij het niet gebruiken onder de kastjes kan wegschuiven..

Er is veel hoogte beschikbaar 3.20-3.65m, die zou ik eventueel kunnen benutten voor stockage voor hout.

Ik heb nog ongeveer een halve garage beschikbaar voor de "vuilere" werken. Zoals Slijpen, onderhoud machines, invetten, ...

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken. Momenteel gaat de voorkeur uit naar de Robland, enkel het mogelijk plaatsgebrek of gevoel van een te drukke werkruimte schrikt me wat af.

Grtz,
LMO

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.953
3.516
Die frezen met een gat van 50,kan je met een set verloopringen prima op de 30mm as van de robland gebruiken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
voor hout van 2 m zijn inca en kitty kleine machines
die dreigen bij grote secties te kantelen
een robland combi weegt rond de 300 kg
voor een top van 50 mm zal het even zoeken zijn

hainaut = henegouwen ?
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Die kortere tafels zijn waarsschijnlijk een pak moeilijker in gebruik voor te vlakken.

Klopt dichtbij de mooie Route Des Coulinnes, zalige streek hier. Veel bossen, uitgestrekte velden, rustige wegen, ... dicht bij Vlaanderen. We voelen ons hier een beetje zoals vroeger op vakantie in de Ardennen, weg van de drukte.

GrtzLMO

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
284
84
Oldenzaal
Ik ben met mijn X31 in een ruimte van 4.5 x 8 begonnen. Prima te doen. Zolder gebouwd omdat ik tot 5.5 meter hoogte had. En alles mobiel houden. Kun je mooi schuiven voor passende werkzaamheden.

👍

• Leuk

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ik ben met mijn X31 in een ruimte van 4.5 x 8 begonnen. Prima te doen. Zolder gebouwd omdat ik tot 5.5 meter hoogte had. En alles mobiel houden. Kun je mooi schuiven voor passende werkzaamheden.

👍
Thanks voor de raad. Ik denk dat ik het wel zeker weet nu. Ik ga voor de K31 gaan en er zo snel mogelijk aan starten. De radiaalzaag afwerken, de plafond bekleden en dan de combine afhalen.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Ik zou me toch nog eens goed bedenken over die radiaalzaag. Afkorten kan ook op de Robland. Zo spaar je flink wat ruimte want de radiaalzaag moet je aan beide kanten vrij laten.

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Ik zou me toch nog eens goed bedenken over die radiaalzaag. Afkorten kan ook op de Robland. Zo spaar je flink wat ruimte want de radiaalzaag moet je aan beide kanten vrij laten.
Klopt, deze neemt veel plaats in. Maar het is een projectje waar ik al even naar uitkijk en de onderdelen zijn besteld. Die komt op een mobiele tafel, met een opvangbak achter op gebouwd. Waar ik onderaan, de afzuig kan op aansluiten.

Er ligt hier nog een hele hoop douglas van 4.25m waarvan ik komende zomer of het jaar erop, een schuurtje wil herbouwen (4x13m). Daarvoor denk ik dat de RAS wel makkelijker gaat zijn.

Vandaag heb ik de RAS in een nieuw kleurtje gestoken. Nu nog kijken om die deze week nog gemonteerd te krijgen. De lagers en overige onderdelen zouden in de loop van de week toekomen. Dus ik hoop dat die af is voor zaterdag. Dan kan ik reeds starten met de ruimte en de RAS gebruiken bij het bekleden van de plafond in recup hout.

Indien deze toch te veel plaats inneemt als de combine er is. Dan kan hij in de garage tot het schuurtje afgewerkt is. Deze is droog en constant van temperatuur.

grtz,
LMO

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Klopt, deze neemt veel plaats in. Maar het is een projectje waar ik al even naar uitkijk en de onderdelen zijn besteld. Die komt op een mobiele tafel, met een opvangbak achter op gebouwd. Waar ik onderaan, de afzuig kan op aansluiten.

Er ligt hier nog een hele hoop douglas van 4.25m waarvan ik komende zomer of het jaar erop, een schuurtje wil herbouwen (4x13m). Daarvoor denk ik dat de RAS wel makkelijker gaat zijn.

Vandaag heb ik de RAS in een nieuw kleurtje gestoken. Nu nog kijken om die deze week nog gemonteerd te krijgen. De lagers en overige onderdelen zouden in de loop van de week toekomen. Dus ik hoop dat die af is voor zaterdag. Dan kan ik reeds starten met de ruimte en de RAS gebruiken bij het bekleden van de plafond in recup hout.

Indien deze toch te veel plaats inneemt als de combine er is. Dan kan hij in de garage tot het schuurtje afgewerkt is. Deze is droog en constant van temperatuur.

grtz,
LMO
Ik heb al verschillende keren verlekkerd gekeken naar de gereviseerde radiaalzagen van L.N. Maar ben telkens tot de conclusie gekomen dat ik er niet echt werk voor heb en vooral geen plaats. Dan zou ik een wand bijna volledig vrij moeten maken om de machine tot zijn recht te laten komen (ik reken op 4 meter vrije ruimte om de zaag naar behoren te kunnen benutten).

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Naar mijn gevoel zelfs best een meter extra. Bij de Douglas bv ga ik er veel maar enkele centimeters moeten inkorten. Waardoor ik al enkel vooraan of achteraan bijna 4m moet vrijhouden. Een deel moet gehalveerd worden, dan heb ik voor en achteraan al 2m nodig.

Ik heb misschien een oplossing hiervoor. Ik kan ervoor zorgen als ik ze mobiel hou, dat heel lange stukken door het schuifraam zouden aangevoerd worden.

Ik denk dat ik alles moet uittekenen om de optimale plaats voor de toestellen te bepalen. Nu ik weet wat ik ga doen. Dan zal ik duidelijker zien hoeveel ruimte ik heb voor elk toestel + waar ik bv nog een 400V aansluiting moet bijhebben. (Het is de bedoeling dat ik alleen werk, dus ik had gedacht voor de 400V aansluitingen op een wisselschakelaar in een stuurkast te monteren, zodat ik niets overbelast en altijd maar 1 machine kan gebruiken. Maar dat moet ik nog even bestuderen hoe en wat?)
Mijn kolomboor en de combiné zijn 400V, ik vermoed als ik een lintzaag en bandschuurmachine wil. Dat min 1 van de 2 ook wel 400V zal worden.

Zodat de kabels niet overal over de vloer gaan slingeren.

Misschien dat ik morgen eens een foto van neem van het plannetje, dan kunnen jullie zeggen of alles wel realistisch is en ik niks vergeet.

mvg
LMO

LMO

Actieve deelnemer
22 sep 2022
74
60
Hainaut
Het spuiten is goed gelukt zo te zien. Ik moet eens kijken om de foto's uit te zoeken en dan zal ik nog een verslagje posten.

Bijlagen

• 1668289648844.jpg
    1668289648844.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 24

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.