Houtbewerking in een rolstoel?

Ptymn

Nieuw lid
8 mrt 2023
1
2
Turnhout (BE)
Dag allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuw huis en wil een hoop nieuwe meubels. Ik heb geen geldboompje, dus viel m'n oog op meubels van pallethout. Iets wat ik zelf zou kunnen maken en betaalbaar is. Ik heb al uren tutorials van makers bekeken op youtube om ongeveer een idee te krijgen wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van het materiaal.

Jammer genoeg heb ik zelf ook wat beperkingen, en daarom zou ik graag wat advies in winnen bij mensen die weten waar ze het over hebben. Ik ben over het algemeen een creatieve en inventieve ziel, maar ik heb geen praktische ervaring met houtbewerking. Daar bovenop zit ik in een rolstoel, wat mogelijk een serieuze stok in de spaak zou kunnen steken, maar ik hoop dat met wat denkwerk er wel oplossingen te bedenken zijn.

Probleem 1: Ik ben gebonden aan m'n rolstoel, kan ook niet een beetje staan ofzo, dus alles dient vanuit een zittende houding te kunnen gebeuren.
Probleem 2: Hoewel m'n armen het goed doen, door een gebroken rug zijn m'n 'core muscles' niet zo sterk. Dus meestal als ik met iets zwaarder aan het werk ga is 1 hand nodig om niet om te vallen, en de andere is dan vrij om te werken.
Probleem 3: Werken met elektrische toestellen, ookal mogelijk wat lastiger gaat toch m'n voorkeur hebben.

Dus ik zou graag horen wat jullie er van denken. Ik dacht zelf: bvb een zaagtafel boven eentje in de hand, is minder 'freehand' dus lijkt me veiliger, omdat ik het gereedschap ook niet zou kunnen laten vallen... bvb op m'n benen die zittend vooruitsteken. Wat ik zeker zou willen is bedienbaar gereedschap waarmee ik de gerecupereerde planken van de pallets zo 'recht' mogelijk te krijgen, zodat ik mooi hout heb om iets samen te stellen.

Hebben jullie advies voor wat voor gereedschap betaalbaar en bedienbaar zou zijn dat ik zeker nodig ga hebben?
Alvast bedankt voor het eventuele meedenken en advies.

TL;DR: Kreupele mens zoekt advies voor gereedschap voor houtbewerking
 
  • Leuk
Waarderingen: Champ en Koos

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Je zegt dat je core niet zo sterk is dus over een zaagtafel leunen lijkt me dan niet zon goed idee.

Wellicht is een wand paneel zaag iets.
En in jouw geval laag bij de grond.
Neemt ook niet zo veel ruimte in en je kan overal goed bij.
Een afkortzaag op een onderstel waar je je rolstoel of benen onder kan rollen bijv lijkt me ook wel te doen.
detail.jpg
Een vlakvandiktebank lijkt me geen probleem vanuit een rolstoel

Wellicht kun je een werkbank maken met open voorzijde zodat je er onder kan rijden en overal goed bij kan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Wellicht een zaagtafel met trekfunctie. festool of Erica hebben die, zijn wel prijzig helaas.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Ik herinner aan een oud forum lid die door omstandigheden volledig was aangewezen op de rolstoel. Zijn keuken was vrijwel geheel op de giedd (lage) hoogte gebracht en de werkplaats idem: draaibank, zaagtafel, lintzaag, werkbank alles voor zittende werkpisitie uitgelegd. Hij was vroeger timmerman / meubelmaker als ik me goed herinner en hoefde het vak niet meer te leren. In zou geen wand/paneelzaag adviseren vanwege de hoogte. Voor palletmeubels denk ik aan zaagtafel, vlakvanfikte, doorvoer schuurmachine, kolomboor etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn en Koos

jorisvh

Post veel
kijk eens naar wat Eddy Laeremans van Hout Werk maakt vanuit zijn rolstoel.
ik ken hem niet persoonlijk maar heb knap werk van hem gezien (multifunctioneel klim/glij/schommel speelgoed/meubel voor peuters).
als ik het goed heb zit hij rond Antwerpen, niet zo ver van jou dus. misschien kan je contact opnemen en wie weet een workshop tour scoren…

veel succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn en Luccio

Champ

Actieve deelnemer
25 feb 2023
64
15
Nederland
Welkom Ptymn.

Zorg iig dat je alles zo veilig mogelijk doet. Verder ben ik ook nog maar een beginneling en kan je dus helaas niet van goed van advies voorzien. Heel veel succes en klus plezier! :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hoewel het natuurlijk altijd een belemmering zal blijven hoeft je rolstoel je niet weg te houden van deze mooie hobby. Het is heel goed mogelijk om ook dan heel mooie dingen te maken. Een goed voorbeeld daarvan is Brian Lamb, bekend van de Felder Owner's Group en zijn bedrijf Lamb Tool Works. Ik moet wel toegeven dat hij een budget heeft dat voor de meesten van ons (met of zonder rolstoel) buiten bereik zal blijven. Maar het geeft wel een goed beeld van wat mogelijk is.

Mocht het kunnen, dan zou ik je wel aanraden om na te denken over een formaatzaag i.p.v. een traditionele zaagtafel. Dat lijkt mij veiliger en ook een stuk praktischer in jouw situatie. Ook een power feeder zou om dezelfde redenen een sterke aanrader zijn. Maar uiteraard kan het allemaal ook zonder.

Toevallig kwam ik dit een poosje geleden tegen (moest even in de historie van mijn browser zoeken), misschien heb je daar iets aan:

 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
welkom op het forum. Dit zijn inderdaad uitdagingen. Even een paar praktische dingen om een duit in het zakje te doen.
als je gaat werken met pallethout, dat is meestal erg grof, dan is een vlakvandikte bank (tafelmodel) erg handig.
In pallets zitten meer spijkers dan je lief is en een vvd-bank vind spijkers niet zo fijn. Een metaaldetector zal helpen.
Probeer eerst voor jezelf te definiëren wat je wilt maken en kijk dan naar de gereedschappen. Ik maak zelf kleine voorwerpen, krukjes, houtsnijwerk, kistjes, walnotenkrakers, snijplanken etc. Ik heb dus bewust niet gekozen voor grote meubels, werken met grote panelen, draaibank etc. Simpelweg omdat ik de ruimte niet heb. Wellicht helpt dit in het definiëren van je zoektocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Welkom!
Ik heb zelf geen ervaring met zittend houtbewerken, maar ik denk dat met een beetje creatief denken en aanpassen heel veel mogelijk is, hoor.
Misschien dat het handig is om te beginnen met een werkbank die aangepast is zodat je er met je rolstoel onder kunt rijden, en op de voor jou juiste werkhoogte. Dus zeker niet te hoog; je moet immers bij een aantal bewerkingen van bovenaf werken/kijken en dan ook niet de hele tijd met je handen te hoog (boven je schouders) zitten. Denk bij de werkbank ook aan goede klemmogelijkheden. Dus een meubelmakersbankschroef, maar ook een gatensysteem a la de Festool MFT, om iets op je werkblad vast te zetten. En een overstekende rand om een lijmklem op te klemmen.

Hoe groot is de ruimte die je als klusruimte kunt gebruiken? Misschien is het dan ook handig om enkele kastjes op zwenkwielen te hebben. Om je gereedschap IN op te bergen, maar ook om het naast je weg te kunnen leggen. Want ik vermoed dat je reikweidte ook wat minder is, dus je wilt je gereedschap niet te ver van je vandaan hebben liggen (of iedere keer 20 cm met de rolstoel naar links en rechts te moeten opschuiven). Je hebt dus niets aan een hele brede werkbank misschien, en soepel rollende kastjes kan je waarschijnlijk zelf naast je rolstoel meenemen naar de andere kant van de ruimte en dan vlak naast je zetten (?).

Vor de keuze tussen elektrisch gereedschap of handgereedschap, en dan ook welk specifieke model, moet je je ook bedenken dat sommig elektrisch gereedschap zelf al qat zwaarder is van gewicht, en soms ook wel wat kracht vergt om te bedienen, of dat je juist ver moet rijken om ermee te werken omdat je er moeilijker vlak tegenaan kunt komen met je bovenlichaam (bij een zaagtafel bijvoorbeeld kan het zijn dat het onderstel met daarin de motor etc in de weg kan zitten om met je rolstoel er ver genoeg onder te rijden). Dat zal je proefondervindelijk moeten ontdekken. Wonen er toevallig forumleden met het beoogde gereedschap die in de buurt wonen, waar je eens samen kunt kijken of het werkt (of aan te passen is) voor jouw situatie.

Wat misschien ook uitmaakt in wat mogelijk is voor je: moet je alles alleen doen (qua klussen), of is er iemand die je van tijd tot tijd kan/wil helpen? En hoe mobiel ben je (qua vervoer) om bepaalde bewerkingen eventueel bij iemand in de buurt te laten doen?
Ik klus 95% van de tijd alleen, maar als ik lange balken moet schaven, of iets groots over de zaagtafel moet halen, helpt mijn vriendin me daarbij. In jouw geval zou dat ook kunnen zijn dat iemand de gezaagde/geschaafde delen vanuit de achterkant van de machine weer aangeeft, of de zwaardere delen volgens jouw aanwijzingen zelf doorvoert. Of met je ruwe hout naar bijvoorbeeld een mede-forumlid te kunnen gaan om hem/haar het grootste schaaf/zaagwerk te laten doen, zodat het voor jou al handzamere delen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Een tilhulp is iets waar ik zeker naar zou kijken. Helaas zijn dat geen simpele, goedkope dingen.

Tot nu toe zijn de conventioneler gereedschappen langs gekomen, maar misschien is zo'n 2.5D freesmachine iets voor je.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ptymn

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zie wel allerhande oplossingen/ideeën welke worden aangedragen, maar door gebrek aan een geldboompje, lijken de meeste volgens mij niet echt te realiseren.
Ik heb niet de oplossing, maar wil je toch succes wensen met de uitvoering van je wensen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Alles (of een hoop) lekker met handgereedschap doen. Kan prima met pallethout.
Alles letterlijk in eigen hand en op elke hoogte uit te voeren.
Geen ruimte kwijt aan grote machines en ook geen risico je VVD te vergriepen met spijkers die je per ongeluk toch over het hoofd zag.

(EEN CNC BANK?)

Succes!!
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
een google'tje met de zoekwoorden "wheelchair" en "woodworking" levert veel lees en kijk-materiaal op
maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook gevonden
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik denk dat het probleem dat je niet goed met twee handen iets kan tillen het wel erg lastig maakt.
Om met wat grotere elementen te werken of iets in elkaar te zetten (er zijn ook genoeg klussen waar een derde hand erg makkelijk zou zijn)

Hoeveel kilo kan je ongeveer met twee handen tillen kan je bijvoorbeeld een keukenkastje omdraaien zonder zelf te vallen?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Alles (of een hoop) lekker met handgereedschap doen.
Gisteren sprak ik hierover een oud collega die ook in de rolstoel zit en een uitgebreide werkplaats heeft. Niet specifiek voor hout maar ook glas, keramiek, metaal etc. Hij gaf ook aan dat handgereedschap met een aangepaste werkbank hoogte (of zelfs verstelbaar) en vorm, L of U, het makkelijkste is. Tenzij je je projecten zodanig terug schaalt dat je de kleine proxxon machines kunt gebruiken.

Voor klein elektrisch handgereedschap, alles op batterij omdat de kabel altijd op een vervelende plaats bekneld wordt en je toch al minder bewegings vrijheid hebt.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Klein werk moet lukken, naar mijn idee.
Sommige zaken kun je uitbesteden. Dus als je een kastje wil maken kan je het zaagtafelwerk ed door iemand laten doen en kun je zittend met handgereedschap de pengat verbindingen maken. Het wordt dan co-working.
Handsnijwerk kan ook goed zittend, ook houtdraaien zou goed kunnen. Wel is het ook daar weer dat iemand even het hout er voor je in moet doen.
Als je een planner bent helpt ook want dan kan een hulp heel veel in vooruit voor je klaarzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.