hout-werking met solide poten voor koffietafel

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
15
4
beste houtbewerkers,

in de bijlage zie je de koffietafel die ik heb gemakt. Heel blij mee! Ik wil er alleen meer over leren. Ik heb de poten gewoon vastgelijmd, en dat laat natuurlijk weinig ruimte om te 'bewegen' voor het blad bovenop.

De vraag is, in theorie is dat niet goed, maar de tafel staat al meer dan een jaar en ziet er nog goed uit. Is het echt zo erg?
En de tweede vraag, hoe kun je deze soort poten vastmaken op een manier die mooi is en wel ruimte laat voor bewegen? Ik heb al video's bekeken van manieren om tafelbladen te bevestigen, maar dat zijn vaak tafels met 4 poten en dan bevestig je het blad met speciale z-clips bv. Maar hoe je solide poten als dit kan vastmaken vind ik nergens.

Ben benieuwd!

Bijlagen

• IMG_3980.jpeg
    IMG_3980.jpeg
    121,9 KB · Weergaven: 28
  • IMG_3981.jpeg
    IMG_3981.jpeg
    52,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_3982.jpeg
    IMG_3982.jpeg
    64,2 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.531
1.200
Enschede, Twente
Je hebt het (misschien per ongeluk, maar ook dat is niet erg…) precies goed gedaan. De mogelijke uitzetting van het hout ligt allemaal in hetzelfde plan. Uitleg: hout zet meer uit overdwars (dus haaks op de lengte van groei) en veel minder in de lengte van groei zelf. Alle delen van deze tafel hebben dezelfde 'richting'.

Andere methoden van bevestigen? Je zou met het soort bevestigingen van bed-frames kunnen werken, dus in een slot te schuiven profiel. Een andere mogelijkheid is om vanuit de onderkant (dus waarop de poten staan) in boringen schroefbevestiging aan te brengen. Maar de absolute top-manier is die van de verholen zwaluwstaart, zoals die het Verre Oosten toegepast wordt. (Sliding dovetail - zoekterm). Zoals hier:

En dan niet met een balkje zoals hier, maar het onderstel-deel zelf.

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
15
4
Je hebt het (misschien per ongeluk, maar ook dat is niet erg…) precies goed gedaan. De mogelijke uitzetting van het hout ligt allemaal in hetzelfde plan. Uitleg: hout zet meer uit overdwars (dus haaks op de lengte van groei) en veel minder in de lengte van groei zelf. Alle delen van deze tafel hebben dezelfde 'richting'.

Andere methoden van bevestigen? Je zou met het soort bevestigingen van bed-frames kunnen werken, dus in een slot te schuiven profiel. Een andere mogelijkheid is om vanuit de onderkant (dus waarop de poten staan) in boringen schroefbevestiging aan te brengen. Maar de absolute top-manier is die van de verholen zwaluwstaart, zoals die het Verre Oosten toegepast wordt. (Sliding dovetail - zoekterm). Zoals hier:

En dan niet met een balkje zoals hier, maar het onderstel-deel zelf.
zo dat is wel heel tof, maar ook niet heel makkelijk zo te zien haha. Bedankt!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.